Gwyneth Paltrows skönhetsmärke i Hollywood gör sin nordiska debut i Stockholm. Hos Youtime hittar du från september både hela skönhetssortimentet och de omtalade signaturbehandlingarna – allt under devisen clean beauty med hollywoodsk glans. Och förstås den storsäljande massagestaven, som inte spelar musik men bjuder på åtta unika inställningar.
Från Hollywood till Stockholm – nu landar heta skönhetsmärket här


Mest läst i kategorin

Det började med Gwyneth Paltrows middagsbjudningar i London och ett nyhetsbrev. I dag, tjugo år senare, är det en miljardaffär med skönhetsprodukter, sexhjälpmedel, böcker, mode, restauranger och stora wellness-event. Goop har till och med sin egen Netflix-serie. De skulle kunna ha valt att samarbeta med någon av skönhetsindustrins giganter i Norden – Kicks eller Lyko – men istället föll valet på lilla Youtime med en enda butik i Stockholm och en växande plattform online.

Youtime föddes när Steve Terry träffade Sara Hildén Bengtsson genom en gemensam vän. ”Vi tog en lunch och insåg att vi hade en gemensam syn på välmående och hur man skapar varumärken som faktiskt betyder något”, säger Sara när vi träffas en solig eftermiddag på en bänk utanför butiken. Steve nickar: ”Vi ville bygga ett ställe som inte bara säljer saker utan får människor att känna sig sedda. Självkärlek, egenvård och självuttryck – det är Youtimes kärna.”
Faktum är att Youtime först lanserades av Steve i Australien, efter att idén kläckts under pandemin i Sydney. Han öppnade online där, och när han senare återvände till Sverige och träffade Sara bestämde de sig för att vidareutveckla varumärket för den skandinaviska marknaden – tillsammans.
Sara Hildén Bengtsson har en lång bakgrund på H&M och var med och sjösatte premiumvarumärket & Other Stories 2013. Starten skedde i sju städer: Barcelona, Berlin, Köpenhamn, London, Milano, Paris och Stockholm. I dag finns över 70 butiker i 25 länder. Steve har i sin tur en bakgrund som delägare och affärsutvecklingschef på Lyko, där han var med fram till börsnoteringen 2017, innan han återvände till Australien – för att sedan komma tillbaka till Sverige 2023.

Clean beauty från Hollywood
Goop har länge varit synonymt med ”clean beauty”. Här vill Youtime visa varför begreppet fortfarande är relevant. ”Gwyneth är extremt petig. I USA är ungefär 150 ingredienser förbjudna. I EU är det cirka 1500. Goop började med en lista på förbjudna ämnen som redan låg på EU-nivå och har byggt vidare därifrån. Superrent – men också väldigt aktivt”, säger Steve. ”Det här är inte bara fluff och doftljus. Allt kliniskt testas, de har egna labb och egna labbtekniker.”
Priserna placerar Goop i premiumsegmentet. ”Det börjar runt femhundra kronor och toppar strax över tvåtusen”, säger Sara. ”Du behöver väldigt lite av varje produkt. Våra kunder är ingrediensnördiga och pålästa – de vill veta vad som faktiskt fungerar.”
Senaste nytt
Första stopp utanför Hollywood
Stockholm blir även först utanför USA med Goops signaturbehandlingar: The Goop Ritual, The Sculpteur och The Goop Renewal. ”Det är ett kvitto på förtroende. Att vi får erbjuda de här behandlingarna först i världen utanför USA är stort – både för oss och för Stockholm”, säger Sara.
Läs även: Äldre har dubbelt så stor chans att bygga miljardbolag

Boutique före big box
Youtime är en startup på riktigt. ”Vi är fortfarande där att vår son Liam jobbar med den digitala närvaron och packar ordrar, medan min fru Helene sköter drift och administration. Lagret finns i butiken. Det är hands-on och det funkar”, säger Steve.
Onlinedelen står för ungefär hälften av omsättningen, men butiken blir allt mer välbesökt. ”Tjänsterna är limmet som håller ihop helheten”, säger Steve.
Affärsmodellen bygger på kurering, tjänster och community. ”Vi utbildar alla i teamet att aldrig sälja på någon. Berätta vad som fungerar och varför – kunden bestämmer. På kort sikt kan man missa en affär, men på lång sikt bygger det förtroende”, säger Steve. ”Det låter banalt, men word of mouth är fortfarande kung. Skillnaden i dag är att det sprids snabbare.”
Varför just skönhetsmärket Youtime
Goop valde inte bara Youtime – de bad om exklusivitet. ”De erbjöd själva exklusivitet i Norden. Det säger något om hur de ser på oss, men också om deras filosofi. Hoppar man in i famnen på en jättespelare riskerar man varumärkesutspädning. Vår roll är att låta Goop vara Goop, fast i ett nordiskt ekosystem”, säger Steve.
Och det fungerar, menar Sara: ”Vi börjar ofta i andra änden: sömn, mage, munhälsa. Sedan kommer krämerna. Det är därför Goop passar oss. Hela livet ska kännas bättre – inte bara hyn.”
Bästsäljaren så här långt? ”Tungskrapor. Inte vad vi trodde, men väldigt Youtime. Får du ordning på insidan syns det på utsidan”, ler Steve.
Läs även: Prinsessan som betalar sina egna räkningar

Expansion med gas och broms
Planen är fler enheter, men utan stress. ”Vi vill absolut växa”, säger Sara. ”Nästa plats kan lika gärna vara ett kafé med yogastudio och välmåendeprodukter.”
Steve utvecklar: ”Vårt koncept är elastiskt. Vi kan bygga organiskt, utan att rusa. Branschen är full av stora muskelpaket. Vi vill stå lite vid sidan och låta människor och varumärken komma till oss.”
Ambitionen är global, men långsiktigt. ”Varför tänka smått. Världen är vårt ostron. Jag är snart 60, Sara inte riktigt där än. Vi vill ha roligt, göra gott och jobba med människor vi tycker om”, säger Steve.
Läs även: Kina tog över diamantmarknaden – på en vecka

Skönhetsmärket: Ett litet case från Hollywood
Finansieringen har vuxit fram lika organiskt som communityt. ”Friends-and-family i Australien, några svenska investerare, ett VC-bolag som råkade vara stamkund, en välkänd artist via sitt family office och till och med några personer från H&M-sfären”, berättar Steve. ”Det viktigaste är att omge sig med människor som är bättre än vi själva på sina områden.”
Och ringarna på vattnet märks redan. ”Mejlkorgen svämmar över. Andra varumärken blir nyfikna. Samarbeten vi tidigare drömt om blir plötsligt möjliga. Det är vad Steve kallar ’stamp of credibility’”, sammanfattar Sara.
För Stockholm är Goops intåg också ett statement. En djupt kuraterad destination på 220 kvadrat kan i dag mäta sig med koncept från Los Angeles och London. ”För mig handlar allt om servicekänsla. Det kan du inte lära ut – antingen har du det eller inte. Jag älskar att få människor att känna sig hörda, sedda och speciella. Det är det vi bygger på”, säger Steve. ”Bygger man på autenticitet och syfte så håller det. Resten är bara distribution.”
Läs även: Nu tar manlig skönhet över

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.