Dagens PS

Stadig uppgång för alkoholfria drycker

Allt fler vänder sig till alkoholfria produkter och marknaden väntas växa med omkring en tredjedel till 2026. Foto: Pixabay)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 19 dec. 2022Publicerad: 19 dec. 2022

Den alkoholfria dryckesmarknaden går en ljus framtid till mötes, med en konsumtion som väntas stiga med så mycket som en tredjedel till 2026. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Drycker med låg alkoholhalt eller ingen alkohol alls fortsätter att locka konsumenter världen över. Det framgår av en studie publicerad i IWSR Drinks Market Analysis, skriver The Drinks Business. 

Enligt den sammanställningen har alkoholfria produkter som till exempel öl, cider, vin och färdigblandade drinkar ökat med 7 procent på tio stora globala marknader under det senaste året.

Alkoholfria dryck värd 113 miljarder

Undersökningen visar även att marknadsvärdet för produkter med låg eller ingen alkoholhalt överstigit 11 miljarder dollar i år, motsvarande 113 miljarder kronor under 2022. Den siffran kan ställas mot 8 miljarder dollar under 2018.

En utveckling som borgar för att intresset för den alkoholfria kategorin kommer att fortsätta växa under de kommande fyra åren med så mycket som en tredjedel.

Som störst är intresset för de alkoholfria dryckerna i Tyskland, följt av Japan, Spanien, USA och Storbritannien. Sannolikt är även att marknader som Australien, Kanada och USA kommer att uppleva en mer dynamisk tillväxt inom kategorin framöver, skriver The Drinks Business. 

Vill du läsa mer om mat, vin och krogar? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Här är sillen som varit bäst i alla tester 2022

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS