Dagens PS

Omsättningen ökar – och förlusten för Matsmart

Matsmart
(Foto: Matsmart)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 20 juli 2022Publicerad: 20 juli 2022

Matsmart, som säljer rabatterad mat och varor på nätet, ökar omsättningen med 47 procent – och växer starkt utomlands.
“Det som tog oss två år att bygga i Sverige gick på sex månader i Tyskland”, säger vd Karl Andersson.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Matsmart har som affärsidé att köpa upp varor och varupartier som är på väg ut datummässigt, har layout- eller förpackningsfel eller är utgående ur sortimentet. Sedan säljer man över nätet varorna till, gentemot ordinarie priser, nedsatt pris.

I morse släppte bolaget sin rapport för 2021 där omsättningen landar på 722 miljoner kr. Det är en ökning med 47 procent från de 439 miljoner man omsatte året innan.

Mest uppåt i Tyskland

Matsmart är idag aktivt på nätet i Sverige, Finland, Danmark och Tyskland och ökade omsättningen i alla fyra länder under 2021. I juni i år startade man även en verksamhet i Storbritannien.

Den mest markanta ökningen har Matsmart i Tyskland där 2021 års omsättning blev 174 miljoner kr jämfört med 33 miljoner kr året innan.

“Det som tog oss två år att bygga i Sverige gick på sex månader i Tyskland – och nu utvecklas marknaden till att snabbt ta över som vår viktigaste och största europeiska marknad”, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Ökar även i Sverige

Men även i Sverige har omsättningen ökat. 2020 års 383 miljoner kr har blivit 2021 års 4440 miljoner kr.

ANNONS

“Att vi fortsätter växa oförminskat beror på att vi har ett hållbart erbjudande som folk har råd med. Samtidigt ökar viljan från producenter inom livsmedel och konsumentprodukter att jobba mer med ineffektiviteter i försörjningskedjorna och förluster i produktionen”, säger Karl Andersson.

Samtidigt med de positiva siffrorna har Matsmarts förlust ökat kraftigt. Förlusten på 92 miljoner kr 2020 är 186 miljoner kr för 2021.

“De senaste 18 månaderna har betytt stora investeringar i marknadstillväxt och infrastruktur – men vi har också fokuserat mycket på att se till att vi har duktiga team på plats, på alla nivåer i bolaget”, kommenterar Karl Andersson.

Läs även: Extremväder i Italien skapar 50-procentiga prishöjningar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS