Dagens PS

Maten vi inte vill ha till jul

jul
Lutfisk på tallriken på Skansen. Men på våra julbord där hemma blir fisken alltmer sällsynt. (Foto: Claudio Bresciani/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 01 dec. 2023Publicerad: 01 dec. 2023

21 procent av svenskarna kommer att stryka en eller flera rätter från julbordet i år. Nu vet vi vilka som ryker först.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Livsmedelsföretagen har i elva år undersökt våra vanor när det gäller mat och jul.

Där kan man, med Demoskops hjälp, konstatera vilka rätter det är som försvinner först.

Lutfisken, ålen och syltan är de rätter vi ratar till jul.

Det är de som flest svenskar vill ha bort från julbordet.

Svårlagat ryker

”Det är ofta de rätterna som är svårast att laga och som kanske inte smakar så bra om man inte får till dem helt rätt. Då skippar man hellre farmors gamla recept på sylta. Men när man skär ner på antal rätter så minskar både kostnaderna och på matsvinnet, så det är kanske inte helt fel”, säger Daniel Emilson, press- och mediechef hos Livsmedelsföretagen, till Godare.se.

Där har man i elva år undersökt våra vanor när det gäller mat och jul.

”Lutfisken och ålen tappar några procentenheter varje år och kommer kanske långsiktigt att falla bort från julbordet, men de finns fortfarande högt i folks medvetande”, konstaterar Emilson.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Skinkan etta

Mest populär?

Det är förstås julskinkan. Den hotas dock av Janssons frestelse, som för varje år blir allt mer populär till jul.

Men rent allmänt är faktiskt maten det sista vi skär ner på till jul.

Inför årets jul tänker 33 procent minska på restaurang- och barbesök och 25 procent på resor.

Granen heligast

Maten är det bara 7 procent som tänker minska ner på.

Det enda som slår den noteringen är julgranen. Där kan bara 5 procent tänka sig en nedskärning.

ANNONS

Julmaten ska i övrigt inte vara för dyr och helst svensk.

”Extra viktigt”

”De senaste åren har varit svåra både för konsumenterna och för de svenska livsmedelsproducenterna. Mycket talar tyvärr för att även 2024 kommer bli ett ekonomiskt turbulent år. I svåra tider som dessa är det extra viktigt med traditioner, gemenskap och samvaro, och det är just det som julmaten och julbordet erbjuder”, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.

”Därför är det väldigt glädjande att se att svenskarna trots ökande priser fortsätter att prioritera svenskproducerat på julbordet och att kvalitet är så viktigt för dem”, tillägger Hellman.

Läs även:

Männen slår fast: Ingen jul utan senap – Dagens PS

Avslöjat: Sanningen om julmusten – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS