Hip-hop-ikonen Jay-Z går ihop med lyxbolaget LVMH, världens största champagneproducent.
Lyxbolaget köper Jay-Z champagnemärke
Mest läst i kategorin
Jay-Z skapade rubriker för det då nya champagnebolaget Armand de Brignac 2006, efter ett bråk med ansvariga för champagnemärket Cristal, som han tidigare hade rappat om. Jay-Z började i stället rappa om Armand de Brignac, samtidigt som han investerade i bolaget. 2014 köpte han in sig som huvudägare av bolaget, enligt BBC.
Försäljningen ner 20 procent i pandemin
Champagnebranschen har gått tungt under pandemin, med inställda bröllop och fester. Försäljningen av champagne har sjunkit med 20 procent enligt Wall Street Journal.
Nu har rapparen, som egentligen heter Shawn Carter, sålt halva Armand de Brignac till världens största champagneproducent, LVMH.
LVMH står för Louis Vuitton Moët Hennessy, och bildades 1987 efter en sammanslagning av modehuset Louis Voitton och Moët Hennessy, som i sin tur bildades i en sammanslagning av champagneproducenten Moët & Chandon och cognacbolaget Hennessy.
Inget redovisat pris
“Vi har jobbat väldigt hårt för att upprätthålla ett varumärke som växte snabbare än personalen vi hade och större än delar av den expertis vi hade. Vi har varit i detta i 15 år, inte i 100”, säger Jay-Z i en intervju.
Parterna har inte redovisat priset för köpet.
Senaste nytt
CONVENDUM BIG OFFICE – fler storbolag väljer CONVENDUM
CONVENDUMs olika Big Office-lösningar lockar några av landets främsta bolag. Fördelarna är många och befriar företag från allt arbete med det egna kontoret. Söker du efter en flexibel och kostnadseffektiv kontorslösning? Kontakta oss här! Fler storbolag väljer CONVENDUM | CONVENDUM
Bokföring för ett smartare företagsliv
Koppla Fortnox till din bank och Skatteverket för en självgående bokföring.