En hjärnexpert vid Harvard har listat en handfull livsmedel som kommer vässa ditt minne och öka fokusen. Hjärnan och kosten spelar tillsammans en viktig roll för livslängden.

ANNONS

Enligt Harvards närings- och hjärnexpert Uma Naidoo som precis har släppt boken “This Is Your Brain on Food” så är kosten viktig för  att behålla hjärnförmågan på topp och minska risken för neurodegenerativa sjukdomar som Alzheimers och Parkinsons.

Mörk choklad i topp

Är du en chokladfantast? Fortsätt med det men fokusera på mörk choklad.

”Extra mörk choklad är full av antioxidanter och kakaoflavanoler som hjälper till att bevara hjärncellernas hälsa”, säger Uma Naidoo till CNBC.

Chokladen, som ska innehålla minst 70 procent kakao, minskar även risken för hjärninflammation och kognitiv nedgång enligt henne.

Det räcker med ungefär 45 gram mörk choklad i veckan.

ANNONS
ANNONS

Fullpackade bär

Även bär som blåbär och jordgubbar är fullpackade med antioxidanter, vitaminer och mineraler och är bra för hjärnan.

”Att äta en mängd färgglada bär kan också minska ångest och avvärja neurodegenerativa sjukdomar som demens”, fortsätter Uma Naidoo.

Ett annat livsmedel som hon lyfter fram är gurkmeja, där kurkumin är beståndsdelen som gör kryddan inflammationshämmande, och som blir ännu bättre när den kombineras med svartpeppar.

Mörkgröna bladgrönsaker som spenat och mangold innehåller mycket folat, B-vitaminer som minskar det kognitiva åldrandet av hjärnan och håller depressioner på avstånd.

Mage och hjärna samarbetar

Avslutningsvis lyfter hon upp fermenterad mat som yoghurt, miso och surkål.

ANNONS
ANNONS

Jäsningen genererar bakterier som är bra för tarmen – vilket i sin tur ger fördelar för hjärnan.

”När vi äter jäst mat och ökar vår tarmhälsa kan vi samtidigt förbättra vår kognitiva funktion.”

Läs även: Så bygger du din hälsa – utan att springa en meter [Dagens PS]