Det får inte serveras alkohol under fotbolls-VM i Qatar, men det hindrar inte att fotbollssupporters svingar en bägare på distans. Under tisdagens match mellan Wales och England gav det lite extra klirr i kassan på pubarna i Storbritannien.

ANNONS

Alkoholens vara och icke vara på fotbollsarenan under fotbolls-VM i Qatar har som Dagens PS tidigare kunnat rapportera om varit en het potatis. Så sent som förra veckan krävde huvudsponsorn Budweiser Fifa på en halv miljard kronor för avtalsbrott.

Desto bättre flyter ölförsäljningen på utanför Qatars gränser.

Tisdagens VM-match ett lyckokast

I Storbritannien blev tisdagens match mellan Wales och England ett riktigt lyckokast, som genererade i att intäkterna på pubar, barer och nattklubbar steg med 20,5 procent, jämfört med förra året. Detta enligt uppgifter från Barclaycard, rapporterar The Drinks Business.

”Tisdagen var en stor dag för besökssektorn när fotbollsfans begav sig till pubar och barer för att njuta av matchen mellan Wales och England med vänner och familj”, säger Marc Pettican, chef för Barclaycard Payments.

Hopp om framtiden

Ett välkommet tillskott i kassan, som även färgade av sig på restaurangerna, vars försäljning steg med 13,9 procent.

Detta efter en turbulent höst där det fortsatt råder stor oro för de stigande levnadskostnaderna i landet.

När VM rullar vidare finns det således en gnutta hopp om att den brittiska besöksnäringen ska fortsätta att locka kunder, trots de bistra tiderna, skriver The Drinks Business. 

ANNONS
ANNONS

Vill du läsa mer om mat, vin och krogar? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

Läs även: Kräver halv miljard av Fifa efter ölkaos [Dagens PS]

Läs även: Högt spel när Budweiser korkar upp under VM i Qatar [Dagens PS]