Just nu är vinmakaren Gianluca Bisol ute på en 25 dagar lång roadtrip i USA för att marknadsföra Prosecco. Färdmedlet? En läcker Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, skriver Wine Spectator.

ANNONS

Varför välja mellan bubbel och bilar när man kan njuta av båda? Sådan är devisen för Gianluca Bisol, VD och koncernchef för Proseccos vingård Desiderio Bisol & Figli i Italien, som just nu gör sitt bästa för att marknadsföra drycken i USA från en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

Det var den 26 april i år som den italienske vinmakaren gav sig ut på en 25 dagar lång roadtrip för att åskådliggöra vad som skiljer dryckerna i Prosecco-regionen åt.

”Min idé är att bygga upp kunskapen om Prosecco Superiore. Vi skapade Proseccos framgång, men marknaden förstår inte skillnaderna mellan Prosecco DOC och Prosecco Superiore”, säger Bisol till Wine Spectator.

Prosecco
I nuläget står Prosecco DOC för närmare 70 procent av Desiderio Bisol & Figlis försäljning. (Bild: Desiderio Bisol & Figli)

Skillnad på bubbel och bubbel

Bisol förklarar att avgränsade terroirer inom den större Prosecco-regionen såsom höjdförändringar och jordmån är aspekter som påverkar druvans karaktär och i slutändan bubblet i glaset.

Med Superiore avser man en kvalitetsnivå som ligger över DOC och omfattar regionens två DOCG-zoner: Conegliano Valdobbiadene Prosecco och Asolo.

ANNONS
ANNONS

Inom Prosecco Superiore finns det sedan ytterligare kvalitetsskillnader från erkända vingårdar, som till exempel Cartizze, som stammar från  högt belägna vingårdar i Valdobbiadene.

Bakgrundskunskap och pris

I regionen står Prosecco DOC för majoriteten av produktionen. Tittar man på Superiore tillverkas endast en flaska för var sjunde flaska DOC. Något som styrs av produkternas efterfrågan på marknaden där de flesta av konsumenterna dras till Prosecco DOC, vilket i sin tur har att göra med priset men också på bristande kunskap om dryckerna.

Ett fenomen som drabbat flertalet vinmakare och druvor genom åren. Ett bra exempel på det är Chianti Classico som under 1970-talet drogs med något av en billighetsstämpel, tills vinintresserade konsumenter fick upp ögonen för mer högkvalitativa versioner av det halmklädda vinet.

Nu står Prosecco Superiore inför en liknande förändringsresa, vilket motiverar Bisols amerikanska roadtrip trots att Prosecco DOC i dagsläget står för närmare 70 procent av deras försäljning.

14 städer på 25 dagar

Under sin turné kommer Bisol således att marknadsföra tre av företagets totalt fem Superiorevarianter i totalt fjorton amerikanska städer, med  Los Angeles som sista anhalt den 19 maj.

ANNONS
ANNONS

Självklart kommer han även att njuta av både den lyxiga bilen och värdlandet som han enligt egen uppgift älskar.

Framförallt hoppas han att resan ska lära världens konsumenter mer om Proseccons värld. Vi på Dagens PS hoppas att vår nästa flaska av det italienska bubblet levereras i en grön Alfa Romeo Stelvio.

Läs även: Riesling week: två veckor i vinets tecken [Dagens PS]