1972 skapade Audemars Piguet uppståndelse med lanseringen av Royal Oak, deras lyxiga sportklocka. Men hur kommer det sig att den gjorde en sån succé? 

ANNONS

I slutet på 1970-talet pågick quartzkrisen och många traditionella klocktillverkare påverkades negativt.

Att konkurrera med de billiga batteridrivna quartzuren från Japan var inget alternativ för Audemars Piguet, som var en av få traditionella klockvarumärken som fortsatte att tillverka mekaniska kvalitetsur och som också fortsatte att utveckla dem.

Bröt med traditionen

Royal Oak
Roal Oak var den första exklusiva klockan att produceras i stål (Foto: Audemars Piguet).

Man bestämde sig för att göra något radikalt, en lyxig sportklocka i stål, som var så raffinerad att kunderna faktiskt skulle vilja köpa den– och inte någon billiga batteridriven sak i plast.

Genom valet att producera en klocka i stål, bröt man traditionen av att exklusiva klockor endast tillverkades i ädelmetaller

Uppdraget gick till Géald Genta, en ung schweizisk industridesigner med bakgrund hos bland andra Omega. Gentas design var annorlunda och okonventionell.

Han undvek den traditionella runda formen hos moderna klockor, till förmån för en tonneauformad boett med en framträdande åttakantig ring inspirerad av en djuphavsdykarhjälm. Ringen var fastskruvad i boetten med åtta stycken hexagonformade skruvar.

ANNONS
ANNONS

Dynamisk design

Royal Oak
Urtavlan fick ett dynamiskt utseende med mönster i Tapisserie Guilloché (Foto: Audemars Piguet).

Designen kompletteras av ett unikt, integrerat armband och en urtavla med ett mönster i Tapisserie Guilloché vilket gav klockan ett dynamiskt utseende som saknades i många andra sportklockor.

Med klockans namn, Royal Oak fortsätter den nautiska historien– Royal Oak var en serie av åtta brittiska Royal Navy-fartyg.

Klockan hade också ett självuppdragande urverk som då var det tunnaste i världen.

Royal Oak presenterades för första gången under klockmässan i Basel 1972, men gjorde ingen omedelbar succé. Den stack helt enkelt ut för mycket med sin ovanliga form, skruvar och integrerade armband. Dessutom kostade den 3 300 schweizerfranc- betydligt mer än vad Rolex modell Submariner kostade.

Men med smart marknadsföring började Royal Oak bli populär. En faktor som bidrog var också det höga priset och det är ingen underdrift att Royal Oak bidrog till att rädda Audemars Piguet, och branschen, från undergång.

Royal Oak 50 år

Royal Oak
I början av året släpptes en helt ny grupp av Royal Oak-modeller för att fira kollektionens 50-års jubileum (Foto: Audemars Pigeut).

I januari 2022 lanserade varumärket en helt ny grupp Royal Oak-modeller för att fira kollektionens 50-årsjubileum. Företagets vd lovade då att en ”stor del” av klocktilldelningen kommer att gå till förstagångsköpare av Audermas Piguet.

ANNONS
ANNONS

Enligt Robb Report har det nämligen under de senaste åren blivit skrattretande svårt att köpa en ny Royal Oak i detaljhandeln — ungefär som en ny Patek Philippe Nautilus eller en ny sportklocka i stål från Rolex.

Förstagångsköpare eller inte, en Royal Oak är inte en klocka för fattiglappar precis. Det billigaste damuret går loss på knappt 200 000 kronor.

Läs även: Sju klassiska klockor för både kvinnor och män [Dagens PS]

Läs även: Försäljningen av Omega Moonwatch skjuter i höjden [Dagens PS]