Försäljningen av Omega Speedmaster Moonwatch har fått en ordentlig skjuts efter det framgångsrika samarbetet med pionjären av plastklockor, Swatch.

ANNONS

Omegas lyxur Speedmaster Moonwatch som säljs för cirka 70 000 kronor, har en ikonisk status som den första klocka som burits på månen. Den bars först av Neil Armstrong och de andra astronauterna på deras Apollo-uppdrag till månen 1969, och har länge varit en stöttepelare i Omegas utbud,. 

Sedan Omega och Swatch inledde ett samarbete och Swatch lanserade  MoonSwatch, som kostar ungefär 2 500 kronor, har försäljningen av originalet ökat med 50 procent, skriver Bloomberg

Omega är det största och viktigaste varumärket inom Swatch Group AG. Koncernen inkluderar bland andra även high-end-tillverkarna Breguet och Blancpain, samt det mer prisvärda Longines.

Enligt Nick Hayek, vd för Swatch Group, har försäljningen av alla Omegas modeller ökat kraftigt sedan lanseringen av MoonSwatch.

Sålde slut direkt

MoonSwatch
MoonSwatch är en hyllning till Omega och 11 av våra planeter (Foto: Swatch).

När MoonSwatch lanserades i mars tidigare i år, sålde den slut på nolltid. Efterfrågan är fortfarande högre än utbudet vilket gjort att Swatch har ökat produktionstakten i en del av sina fabriker i  Schweiz. Produktionsprocessen är till viss del automatiserad, och en del av fabrikerna har tillverkningen igång 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan.

Klockan säljs bara i utvalda butiker och går inte att köpa online men i juli och augusti kommer ytterligare 25 butiker att sälja MoonSwatch. Företaget lanserar även 11 mobila butiker som kommer att flyttas runt i Europa. Enligt Hayek ska Swatch ”gå till kunden och vara där hen är, men inte hemma och bara under en kort tid”.

Swatch modell är en hyllning till våra planeter och Omega, och finns i  11 färger. Varje batterilucka på baksidan har en bild av den planet som har inspirerat till klockans utseende.

MoonSwatch lånar viktiga designinslag från originalet såsom den asymmetriska boetten, det ikoniska ”pricken över nittio” på takymeterskalan och de distinkta mindre Speedmaster-urtavlorna.

ANNONS
ANNONS

Hysterin kring klockan har fått en ny generation att upptäcka Swatch som varumärke. Den har även hjälpt nya konsumenter att få upp ögonen för Omega och företagets lyxiga och dyra ur, där även serierna Seamaster och Constellation ingår i sortimentet.

Här kan du spana in de 11 modellerna av MoonSwatch.

Läs även: Richard Mille och Ferrari lanserar världens tunnaste klocka [Dagens PS]