Hollywoodstjärnan Reese Witherspoon hade kunnat nöja sig med att spela jurist i rosa dräkt och leva gott på royalties från kabel-tv. I stället startade hon en bokklubb. Och bokklubben blev till slut en affär värd nästan en miljard dollar.
Hollywoodstjärnan som sålde sin bokklubb för en miljard


Mest läst i kategorin
Från Oscarsglans till karriärkris
Året var 2006. Reese Witherspoon stod på Oscarscenen med statyetten i handen för rollen som June Carter i ”Walk the Line”. Det var toppen på en karriär som börjat redan som 14-åring med filmen ”The Man in the Moon” och fortsatt med succéer som ”Election”, ”Cruel Intentions” och förstås ”Legally Blonde”.
Men Hollywood är inte känt för sin långsiktighet. Efter Oscarsvinsten började det gå utför. Bra roller uteblev, hon gick igenom en smärtsam skilsmässa och pressen gjorde hennes privatliv till underhållning. Reese själv har beskrivit det för New York Times som en period av frustration, där hon kände sig fast i gamla hjulspår.

Senaste nytt
Att ta makten över berättelserna
I stället för att vänta på att någon producent skulle ringa bestämde hon sig för att producera själv. 2012 startade hon Pacific Standard, ett bolag som satsade på kvinnliga berättelser. En av de första filmerna var ”Wild”, baserad på Cheryl Strayeds bästsäljande bok. Reese spelade huvudrollen och nominerades till en ny Oscar.
Det var startskottet på något större. För medan andra Hollywoodstjärnor nöjer sig med att lansera tequilamärken eller hudkräm (hej Clooney, hej J.Lo), bestämde sig Witherspoon för att bygga ett helt mediehus.

Hello Sunshine – mer än solskenshistoria
2016 grundade hon Hello Sunshine, ett bolag som samlar tv-produktion, film och digitala projekt under samma tak. Flaggskeppet blev bokklubben, lanserad på Instagram året därpå. Idén var enkel: Reese tipsar om en bok varje månad. Men i stället för att stanna vid ett gäng likes blev tipsen en språngbräda för tv-serier och filmer.
Exempel: ”Big Little Lies” började som en bokklubbsfavorit. Snart hade Reese och Nicole Kidman gjort den till en av HBO:s största succéer. ”Daisy Jones & the Six” och ”Little Fires Everywhere” följde samma mönster.
På så sätt skapade Hello Sunshine en loop mellan litteratur och streaming. Boktips blev tv, tv blev snackis, snackis blev nya bokklubbsmedlemmar.
Läs även: Titiyo: Jag går in i en ny fas

Miljardaffären
När Reese 2021 sålde Hello Sunshine till Candle Media landade värderingen på nästan en miljard dollar. Själv behöll hon en del och fortsatte som bolagets ansikte utåt. Viktigast för henne, har hon sagt till New York Times, var att alla kvinnor som hoppat av sina fasta jobb för att satsa på hennes dröm fick betalt.
Det var en affär som satte ett ekonomiskt värde på kvinnligt berättande. Och det var ett exempel på hur Hollywoods gamla spelregler kan skrivas om. Reese Witherspoon gick från att vara en skådespelare på dekis till en affärskvinna som styr narrativet.
Svenskarnas bokklubb – vinbox och ostbågar
I Sverige har vi länge älskat bokcirklar. Det är ett koncept lika stabilt som en kaffetermos från 70-talet. Några vänner samlas, pratar en halvtimme om boken och två timmar om skilsmässor och reor på Ikea.

Men trots detta har ingen svensk stjärna riktigt gjort som Reese. Camilla Läckberg har byggt ett imperium som författare och tv-producent – och nu tagit steget att kopiera James Pattersons modell. Hon använder spökskrivare som producerar romaner under hennes namn, vilket gör att tempot i produktionen kan hållas uppe. En industriell approach som ligger långt från klassiska bokcirklar, men som har samma logik: skapa ständigt nytt innehåll till en hungrig publik.

Perfect Weekend Guide: James Patterson-modellen
- James Patterson är världens mest säljande författare – men han skriver inte ensam. I stället anlitar han spökskrivare som producerar manus utifrån hans idéer och synopsis.
- Patterson sätter sitt namn på omslaget, ofta tillsammans med spökskrivarens i mindre stil. På så vis kan han ge ut 10–12 böcker om året, i stället för 1–2.
- Camilla Läckberg använder nu samma modell i Sverige. Hon samarbetar med spökskrivare som producerar romaner under hennes namn, vilket ger ett jämnt flöde av nya titlar till bokmarknaden.
Jan Gradvall noterade i Dagens Industri att Reese Witherspoon ”hittat framgångsformeln” och att hennes bokklubb numera är en maktfaktor som kan lyfta försäljningen för nästan vilken bok som helst. Det är en insikt som borde få svenska kulturprofiler att fundera på varför vi inte förvaltat vårt bokklubbshjärta bättre.
TikTok som affärskompass
Reese själv säger till New York Times att hon ”studerar TikTok som en forskare”. Hon ser vart publiken är på väg. Hon konstaterar att tonåringar inte längre går på bio, något även Filmstaden i Sverige kan skriva under på.
Hennes spaning: framtidens berättelser måste möta publiken där den finns, inte där man själv önskar att den skulle vara. Det kan innebära att Hello Sunshine i framtiden gör lika mycket korta klipp som episka dramaserier.
Läs även: Äldre har dubbelt så stor chans att bygga miljardbolag
AI och nästa steg
En annan av Reese spaningar är att AI kommer förändra filmindustrin i grunden. Inte så att robotar skriver nästa ”Big Little Lies”, men att tekniken blir ett verktyg för att skapa snabbare, billigare och kanske mer anpassade berättelser.
Här finns en intressant parallell till Sverige. Våra streamingbolag – Viaplay, SVT Play, C More – brottas med höga kostnader. Om AI kan kapa kostnader samtidigt som man hittar publiken via digitala bokklubbar, kan vi snart se en svensk variant av Hello Sunshine.

Vem blir Sveriges Reese Witherspoon
Frågan är alltså: vem i Sverige har star power nog att kopiera modellen. Camilla Läckberg har varumärket och nu även spökskrivarna. Alex Schulman har bokpubliken. Helena Bergström har erfarenheten. Men än så länge saknas den där kombinationen av glamour, affärssinne och digital fingertoppskänsla.
Eller kanske är det dags för en ny generation. En svensk skådespelare i 30-årsåldern som redan har Instagram-följarna och förstår hur TikTok fungerar. En Clara Henry 2.0 eller varför inte någon från Skam-generationen.
Läs även: Från dumpad i Malmö till världspremiär
Från ”bend and snap” till business
Trots miljardaffären är Reese Witherspoon fortfarande för många mest känd som Elle Woods i ”Legally Blonde”. Folk ber henne fortfarande göra den ikoniska ”bend and snap”-gesten från filmen. Och ibland gör hon det.
Men det är just kombinationen av popkulturell ikon och affärskvinna som gör henne så intressant. Hon har använt sin stjärnstatus till att bygga något som överlever nästa generations filmhjältar.
En framtid med fler solskenshistorier
Reese Witherspoon har sagt att hon inte håller fast vid gamla oförrätter. Hon blickar alltid framåt. Förmodligen är det just det som gör att hon lyckats.
Från boktips på Instagram till miljardaffär. Från karriärkris till att bli en av Hollywoods mäktigaste affärskvinnor. Det är inte bara en solskenshistoria – det är ett facit.

Perfect Weekend Guide: Reese Witherspoon
- Hello Sunshine såldes 2021 för närmare en miljard dollar. Reese Witherspoon äger fortfarande en del och är bolagets ansikte utåt.
- Bokklubben startade på Instagram 2017 och har i dag miljontals följare som läser samma böcker.
- Reese har producerat succéer som ”Big Little Lies”, ”The Morning Show” och ”Daisy Jones & the Six” – alla baserade på bokklubbsfavoriter.
Källa: New York Times, Dagens Industri, Reese’s Book Club
Läs även: Robert Redford – skådespelaren med unik karisma och integritet

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.