Att vara överviktig är dyrt. Åtminstone om du vill bli av med övervikten med hjälp av läkemedel. Nu försöker de stora läkemedelsjättarna övertyga arbetsgivarna om att de ska stå för notan.
Novo Nordisk jagar arbetsgivare i kampen mot fetma
Mest läst i kategorin
Att mediciner för viktnedgång har tagit världen med storm är i mångt och mycket strålande – övervikt och obesitas har ju nämligen visat sig vara ett av våra allvarligare folkhälsoproblem.
Mindre strålande är prislappen.
Detta har lett till att fler företag, åtminstone i USA, vill hjälpa sina anställda på traven.
Nu har även läkemedelsbolagen själva börjat jaga arbetsgivarna.
Personliga besök
Enligt en amerikansk undersökning säger drygt en av fyra arbetsgivare att de antingen är något eller mycket villiga att börja täcka kostnaden för viktminskningsläkemedel inom det närmaste året. Samtidigt motsätter sig hela 60 procent – ofta på grund av just prislappen.
“Det är en svår investering att göra när allt man ser är kostnaden, särskilt under de första åren”, säger Bill Coyle från konsultföretaget ZS.
För att försöka vinna över denna majoritet har Eli Lilly och Novo Nordisk lämnat traditionella marknadsföringsmetoder bakom sig. I stället skickar de specialutbildade representanter för att hålla presentationer om läkemedlens hälsofördelar, rapporterar WSJ.
Ett exempel är New Jersey State Policemen’s Benevolent Association, som nyligen fick besök av Eli Lillys representanter.
Under mötet lyfte bolaget fram en hypotetisk situation där en anställd, kallad “Andrea”, skulle kunna få ett bättre liv med hjälp av fetmamedicinen Zepbound.
Målet?
Att övertyga arbetsgivaren om att dessa läkemedel sparar pengar på lång sikt genom att minska kostnader för sjukskrivningar och vård i framtiden.
Läs också: Expert: Därför ska du inte köpa läkemedel för viktminskning online. News55
Senaste nytt
Fler försök
Lilly och Novo Nordisk har också anslutit sig till arbetsgivargrupper som Greater Philadelphia Business Coalition on Health. Här försöker de förklara för medlemmarna – diverse företag – om hur viktminskningsläkemedel kan integreras i sjukvårdsförmåner.
Novo har till och med tagit fram kalkylverktyg för att hjälpa företag räkna på kostnaderna.
På ett möte i Chicago i höst beskrev ett gäng arbetsgivare hur de hanterar utmaningarna, exempelvis genom att begränsa recept till en månads dos åt gången.
“Vi måste ha en balans mellan att täcka dessa livsförändrande läkemedel och att samtidigt hålla kostnaderna under kontroll”, sa Carole Mendoza från företaget Voya.
100 miljarder dollar
Frågan om vem som ska betala för dessa läkemedel kan vara avgörande för framtiden. Analytiker förutspår att marknaden för viktminskningsmedel kan växa till över 100 miljarder dollar per år.
För läkemedelsbolagen kan arbetsgivarnas acceptans vara nyckeln till att nå dit.
Läs också: Bernie Sanders attack på Novo Nordisk: “Girighet, girighet, girighet”. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.