Dagens PS

Därför satsar Viktväktarna på läkemedel i stället för bantning

Sima Sistani, vd för Viktväktarna. Läkemedlet Wegovy, för viktminskning
Sima Sistani, vd för Viktväktarna. (Foto: Viktväktarna). Läkemedlet Wegovy, för viktminskning. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 29 nov. 2023Publicerad: 29 nov. 2023

Viktväktarna satsar på att bantningskulturen är till ända och satsar nu på läkemedel för viktminskning i stället för på möten med kost- och träningsråd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läkemedel för viktminskning har omkullkastat bantningsbranschen och vi befinner oss nu i Ozempics tidsålder, det skriver CNN.

Förändrar en miljardbransch

Under de senaste fem åren har antalet amerikaner som tar läkemedel som Ozempic och Wegovy, med den verksamma substansen semaglutid, ökat 40 gånger.

Det är en stor förändring av hur viktminskning uppnås, efter årtionden av kost- och träningsråd.

Wegovy, och liknande läkemedel för viktminskning, hotar att för alltid förändra bantningsbranschen, som är värd 76 miljarder dollar, cirka 785,87 miljarder kronor.

Till och med amerikanska detaljhandelsgiganter som Coca Cola och Walmart oroar sig.

ANNONS

Senaste nytt

Radikal förändring

Viktväktarnas vd, Sima Sistani, har insett att det här gör att bolaget måste utvecklas och hon vet att de inte kan slå Wegovy, därför väljer hon i stället att slå sig samman med läkemedlet.

ANNONS

Efter att hon i mars förra året börjat på Viktväktarna, började hon göra radikala förändringar.

Då var Viktväktarna, som funnits i mer än 50 år, på väg att förlora cirka 250 miljoner dollar, drygt 2 585 miljoner kronor.

Hon avslutade tusentals av bolagets ökända, personliga möten och ändrade fokus till de nya läkemedlen för viktminskning.

Hon ingick även ett stort avtal för att köpa en verksamhet inom telehälsa, som kan skriva ut läkemedel för viktminskning till Viktväktarnas kunder.

Hjälper människor

Förändringen hotar att helt omkullkasta det Viktväktarna är mest känt för, en risk som vd:ar vanligtvis inte tar, om de inte står inför ett existentiellt hot.

Sima Sistani säger dock att Viktväktarna inte håller på att tappa fotfästet. Hon menar att det de är bäst på är att hjälpa människor med viktkontroll och att de måste vara sanna och autentiska.

Med det i åtanke har Viktväktarna kartlagt vägen framåt nu när förutsättningarna har förändrats.

ANNONS

“Jag tror att vi har varit väldigt avsiktliga när det gäller vår utveckling. Vi kan se till att alla våra intressenter ser fördelarna med denna omvandling och förändring”, säger hon till CNN.

Nu vet Viktväktarna bättre

Redan när Sima Sistani tog kontroll över Viktväktarna var bolaget i kris och förändring var redan då på gång.

Under covid-19-pandemin var det ett tag stopp för personliga möten. Då hade fenomenet med viktminskning pådriven av semaglutid precis börjat.

Sima Sistani säger att dessa mediciner har visat, och vetenskapen säger, att det är ett kroniskt tillstånd att leva med fetma. 

”Det är viktigt, oavsett vad det betyder för vår verksamhet, att bara vara tydlig med det. Det är inte enbart viljestyrka”, säger hon till CNN.

“Och vad vi nu säger är att vi vet bättre och det är upp till oss att göra bättre så att vi kan hjälpa människor att känna sig positiva och avstigmatisera det här samtalet kring fetma”, fortsätter hon till CNN.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och Life Science? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs mer: Läkemedel mot fetma: Behöver vi inte banta mer nu? Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS