I vår artikelserie om skärgårdens vackraste båtar gör vi denna gång ett nedslag i början av 50-talet, precis innan plasten slår igenom som skrovmaterial och det fanns mängder av träbåtsvarv längs de svenska kusterna.

Det var en tid då en välbeställd familj kunde beställa sin egen båt, en båt som ritades efter de personliga önskemålen köparen hade. Under denna tid var det ingenjör Stig Tiedemann som de ”medvetna” köparna ville få sin båt ritad av.

Stig Tiedemann i Saltsjöbaden ritade de så kallade Tiedemannkryssarna som av många betraktas som den tidens snyggaste fritidsbåtar. De linjer hans skapelser fick blev stilbildande för många konstruktörer ända in på 80-talet.

Vissa av båtarna har karaktär av 40-tals funkis med inslag från hans tidigare arbetsgivare Jac Iversen & Knud H Reimers. I början 50-talet var det rundare och mer detaljer i linjeföringen. Hans sena 50- och 60-talsbåtar har den lite rakare linjeföringen som senare blev stilbildande.

Ingen av hans båtar är därför den andra riktigt lik, men Tiedemanns eleganta linjer med balans och harmoni är det däremot svårt att ta miste på.

Idag finns det bara ett trettiotal kända Tiedemannkryssare kvar i Sverige. Många kan du hitta på Motor Yacht Society, MYS, eller på Tiedemannklubben.

När Tiedemann tog ut svängarna

I denna artikel fokuserar vi på motorkryssarna ALONA och SANTA CRUZ. På dessa två skönheter tog den normalt stilistiskt återhållsamma Tiedemann ut kurvorna ordentligt och vi hittar tydliga influenser av tidig 50-tals design.

Tiedemannkryssare Santa Cruz
De runda formerna från tidig 50-talsdesign är tydlig på Tiedemannkryssaren SANTA CRUZ rufftak. Fantastiska former i ett fantastiskt skick. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia Magazine
Tidemannkryssare Alona
ALONA har precis som SANTA CRUZ den rundade överbyggnaden som skiljer dessa två båtar från de rakare överbyggnaderna och linjeföringen man fann i andra Tiedemannkryssare. ALONA har ett något högre språng i däckslinjen och en svängd avvisningslist i linje med skrovventilerna. Foto: Mikael Gullström

ALONA fick runda skrovventiler som placerats i linje med avvisningslisten precis som de större Tiedemannkryssarna Caprice och Monlac. Några kännare säger att Stig inte ritade det i original utan att köparen troligtvis adderade det på varvet själva.

Hon har en aktre sittbrunn där fyra personer kan sitta och är en av de få Tiedemannkryssarna som är byggd för att gå över 20 knop. Den hitintills okända beställaren av ALONA beställde onekligen ”extra allt” på sin motorkryssare.

När vi jämför med dåtidens mest åtråvärda bilar så är det tydligt hur Tiedemann plockat upp de runda och böljande formerna i just dessa två båtar.

ALONA med linjer från Jaguar XK120 från 1952

En drömbil för några få utvalda, precis som en Tiedemannkryssare. Vi hittar de rundade tidstypiska 50-talslinjerna från Jaguarkarossen i överbyggnaden på ALONA.

Runda former som på en Jaguar XK 120
Notera hur linjen följer med över hela rufftaket på samma sätt som linjen på Jaguar fortsätter från dörren över till flygeln. Det krävdes dock betydligt mer av hantverksskicklighet av varvet att hyvla denna exakta rundning för hand än att ta ut en färdig flygel ur plåtpressen på Jaguars fabrik. Foto: Mikael Gullström & classic-cars.se

Det är en sak att se dom på bild då det är svårt att återge dynamiken i designen på blanka lackade ytor. Den rundade formgivningen upplevs bäst i verkligheten.

Tiedemannkryssare jämfört med Jaguar XK 120
Vi kan anta att båtbyggarna kliade sig lite i huvudet – ”så Ingenjören vill alltså att vi ska ta en stock gedigen hondurasmahogny och sedan hyvla bort merparten för att få den här linjen?” En perfekt linje i harmoni med rufflinjen. En mästares hantverk precis som på den böljande designen på Jaguar XK120. Foto: Mikael Gullström & classic-cars.se

Har du turen att få möta ALONA eller SANTA CRUZ  i skärgården så är det svårt att inte imponeras över linjerna och den elegans som de tar sig fram med.

Tiedemannkryssare Santa Cruz
SANTA CRUZ  har en naturlig pondus som i kombination med fantastisk finish gör henne till en riktig ”headturner”. Här ser vi skillnaden mellan ALONA som tillverkades några år tidigare. Designen i slutet 50-talet blir rakare i linjerna vilket syns tydligt på hennes avvisningslist. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia Magazine

Tiedemanns detaljer på ALONA och SANTA CRUZ är fantastiska. Den minutiösa designen och att inte acceptera en vanlig rak mahognylucka på fördäck. Utan att i stället designa en fördäckslucka i gedigen honduras som följer ruffens linjer.

ALONA från 1952

Alona byggdes 1952, troligtvis på Rosättra Varv som några år innan även byggt de lite större systerbåtarna Caprice, Monlac och Clipper som Tiedemann ritat. Mer om detta i kommande artiklar.

Tiedemannkryssare Alona
ALONA på plats i Saltsjöbaden några stenkast från huset där Tiedemann ritade henne. Som designperfektionist var det oacceptabelt med en vanlig platt mahognylucka på fördäck. Här är fördäcksluckan i gedigen honduras och följer ruffens linjer. Foto: Mikael Gullström

Beställaren av ALONA är fortfarande okänd. Trots efterforskningar så har man inte lyckats hitta arkivmaterial från 1952. Har någon av våra läsare tips så maila gärna till [email protected]

ALONA är något rundare i hennes form vilket tydligt ses när man jämför deras akterspegel mot varandra. Här noterar vi även den lite större aktre sittbrunnen jämfört med SANTA CRUZ. Foto: Mikael Gullström

Det vi känner till är att ALONA blev skadad vid en brand i Heleneborgs Båtsällskap 1953 och det blev ett försäkringsärende. Därefter är hennes ägarlängd komplett. Hon köptes senare av Allan Sånell som lät renovera henne på Margretelundsvarvet under tre år.

Hon hade flera ägare fram till år 2000 då Jan och Eva Linnros, aktiva i MYS, köpte henne. Under 20 år förvaltade de henne mycket väl med löpande uppdateringar inkl. motorbyte till en 260 hk V8 som gör hennes snabba linjer rättvisa då ALONA ursprungligen byggdes för att gå i 20 knop.

Sedan våren 2020 har hon undertecknad som ny ägare och hemmahamnen är numera Brunnsviken i Stockholm.

Santa Cruz från 1955

SANTA CRUZ byggdes 1955 troligtvis utifrån de ritningar som låg till grund för flera av Tiedemanns kryssare runt 10 meter, då själva grunddispositionen påminner om varandra.

Tiedemanns båtar var oftast vitlackade vilket gör att formerna inte uppfattas lika tydligt. Men SANTA CRUZ har tillsammans med några få andra Tiedemannkryssare ett förnissat mahognyskrov där ådringen i mahognyn gör formerna mer dynamiska.

ANNONS
ANNONS

Hon är i praktiken en flytande möbel som idag är i ett fantastiskt skick.

Fredrik Norell ombord på Santa Cruz
Ägaren Fredrik Norell med sonen Robin ombord på SANTA CRUZ för några år sedan. Den härligt rundade ruffen inspirerad av den tidiga 50-tals designen. Under 24 år har Fredrik succesivt renoverat henne. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia Magazine

Precis som ALONA är SANTA CRUZ svår att fotografera för att bilderna skall ge rättvisa. Ur en del vinklar får man inte alls fram hennes skönhet. Från andra vinklar där man till fullo kan uppfatta Tiedemanns linjer så förundras man över hur otroligt snygg och välbalanserad SANTA CRUZ är i helhet.

Santa Cruz matchar en av bilvärldens ikoner

Hon har fullt jämförbara linjer med en annan stilikon – Mercedes 300 SL Måsvinge från 1955. Notera de runda linjerna och hur de raka inslagen (gälar, kromlister och baklyse) nu börjar komma in i designen jämfört med Jaguar XK120 från 1952.

En Mercedes 300SL Måsvinge från 1955. En ikonisk bil och årsbarn med SANTA CRUZ. Notera de runda linjerna och de raka inslagen i designen. Foto: Classicdigest.com

SANTA CRUZ byggdes 1955 av Bröderna Törnquist Båtbyggeri, N:a Saltö, Karlskrona, vilket är en story i sig. Bröderna Törnquist var erkänt duktiga på att bygga bruksbåtar, folkbåtar och snipor.

Att på deras relativt lilla varv klarade av bygga en i förhållande stor motorkryssare i mahogny kan vi anta var en rejäl utmaning. Dessutom med bara två personer.

Ett imponerande arbete på rekordtid

Brödernas skjul där de byggde var inte ens lika långt som båten och de byggde SANTA CRUZ på bara fyra månader – jo, ni läste rätt! Ställ det i relation till att ALONA tog tre år att renovera efter hennes brandskada.

Tiedemannkryssare Santa Cruz
Santa Cruz håller hög finish som Fredrik Norell förbättrat över tid. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia Magazine

Ett oerhört imponerande arbete från Bröderna Törnqvist som klarade att leverera henne i yppersta kvalitet utan några moderna maskiner som man idag hittar på toppvarven. Här pratar vi hantverk i världsklass på rekordtid.

Snyggt bogemblem med MYS-märket i mitten. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia Magazine

Som en extra krydda i denna story så är Peter Törnquist, som tagit bilderna på SANTA CRUZ i denna artikel, barnbarn till en av bröderna. Ett arv som även avspeglas i de fantastiska bilderna han tagit på henne.

Tiedemannkryssare Santa Cruz
En mix av skönhet och pondus. Design I världsklass från mästaren Stig Tiedemann. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia Magazine

Beställare av SANTA CRUZ var Kurt-Allan Belfrag. Diplomat på UD och VD för Atlas Copco 1957-70. I nästan tio år nyttjar han henne tills Sven Zetterberg köper henne 1964. Inom Zetterbergs släkt har hon därefter flera ägare fram tills 1997 då nuvarande ägare Fredrik Norell köper henne.

Fredrik Norell ägare av Santa Cruz Tiedemannkryssare
En med rätta mycket nöjd Fredrik Norell. I över 20 år har han renoverat och förfinat Santa Cruz till ett fantastiskt skick. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia Magazine

Under 24 år har hon genomgått en minutiös succesiv renovering och är idag en av de finaste Tiedemannkryssarna som finns.

En högavkastande investering

Jämförelsen mellan de båda Tiedemannkryssarna och dåtidens bilikoner är även intressant ur ett investeringsperspektiv. 1952 så kostade en ny Jaguar XK120 i stort sett lika mycket som ALONA.

Klassiska veteranbilar har haft en kraftig prisutveckling de senaste åren. Ska man köpa en Jaguar XK120 med känd ägarlängd så ligger priset idag från 1,2 milj kronor och uppåt. En Mercedes 300 SL ska vi inte ens jämföra med då det slås nya rekord varje gång ett auktionshus lägger ut en Måsvinge till försäljning.

Under samma tidsperiod så har priserna på klassiska veteranbåtar i stort sett stått stilla vilket innebär att det kanske är dags att vikta om aktieportföljen och köpa en klassiker?

Eller för att citera Gunnar Haglund, ordförande i MYS ”Värderar man känslor och upplevelser tillsammans med den ekonomiska uppsidan så är våra båtar en högavkastande investering.”

Fakta SANTA CRUZ
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggnadsår: 1955
Varv: Bröderna Törnqvist Båtbyggeri
Ort: Norra Saltö, Karlskrona
Material: Mahogny
Längd: 10 meter
Bredd: 2,65 meter
Motor: Ford 2711 E, 76 hk Diesel
Fart: 9 knop
Deplacement: 4 ton

 

Fakta ALONA
Konstruktör Stig Tidemann
Byggnadsår: 1952
Varv: Troligen Rosättra varv
Ort: Rosättra, Norrtälje
Material: Mahogny
Längd: 9,60 meter
Bredd: 2,60 meter
Motor: Mercruiser 5,7 lit V8, 260 hk
Fart: 15/20 knop
Deplacement: 3,2 ton

 

Denna artikel är producerad i samarbete med MYS, Motor Yacht Society. Vi riktar ett stort tack till Peter Törnqvist på Nostalgia Magazine för hans bidrag med bilder på SANTA CRUZ. Här hittar du fler klassiska MYS-båtar som redaktionen skrivit om.

Mer bilder på  ALONA och SANTA CRUZ:

Alona Tiedemannkryssare
På land är det lättare att följa ALONAs linjer och hur Tiedemann tänkte när han ritade henne. Foto: Jan Linnros
Alona aktre sittbrunn
Båda båtarna har en aktre sittbrunn. På ALONA är den lite större och känner man varandra väl så får det plats fyra personer här. Foto: Mikael Gullström
Ägare Alona tiedemannkryssare
Nuvarande ägare, undertecknad tillsammans med Annelie Gullström, som njuter av den första sommaren tillsammans med ALONA. Foto: Jan Linnros
Santa Cruz, ut mot havet
Bakom rodret på SANTA CRUZ är det lätt att känna sig speciell när man möter andra. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia Magazine
Finish och ett öga för detaljer. Fredrik har med sin bakgrund som snickare lyft SANTA CRUZ till en nivå som är högre än original. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia
Välbevarade originalinstrument som känner av bränsleläckage. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia
Salong och förpik i SANTA CRUZ. Lika snyggt som praktiskt. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia
Tiedemannkryssare
Lika snygg som tidlös. Ett mästerverk från 1955. Foto: Peter Törnqvist/Nostalgia
SANTA CRUZ i naturhamn
SANTA CRUZ i sitt rätta element. En naturhamn i ytterskärgården, måsars skri och en klassisk mahognykryssare – allt i perfekt harmoni. Foto: Fredrik Norell