Redan 1945 föll den första dödsdomen över Sjöexpress-racern SCOUT. Men ödet och verkligheten ville annorlunda. Tack vare superentreprenören Niklas Zennström lever racern igen efter en renovering som saknar motstycke. Möt Sveriges kanske vackraste racer och hennes spännande historia.

ANNONS

”Troligen sönderslagen under invasionen”. Det är torrt och konstaterande.

Henning Forslunds spretigt skrivna kommentar på snedden i varvsboken på den sidan där alla leveransdata om Scout noterades. Står också att hon såldes till Danmark och därav kopplingen till ordet invasionen.

r en kopia på Sjöexpress leveransbok började cirkulera i kretsarna kring de klassiska båtarna, var denna kommentaren facit på vad som hänt den kanske tuffaste racern som byggdes på Sjöexpress under 1930-talet.

SCOUT ansågs död och skrotad

Sönderslagen hade Henning skrivit och var det någon som visste vad som hänt, så var det väl varvets egen chef. Så letandet efter en eventuell överlevande SCOUT skrinlades och hon ansågs död.

Men en radannons i Gula Tidningen i början på 1990-talet hade annat att berätta. Eller egentligen berättade den inte så mycket alls mer än att en mahognyracer var till salu – utanför Finspång dessutom av alla märkliga ställen.

En annons hade annat att berätta

Annonsen snappades upp av båtletarna Hans-Göran Sjöström och Jan Oxelberg som snart satt tillsammans i en bil med riktning söderut från Stockholm. Och vad de fann under en presenning på en villatomt i Finspång, har du nog redan räknat ut. Där låg hon: Scout. Hel och hyfsat komplett men i ett skick som var trött ända in i ligninet.

Scout hämtas på trailer
En mycket nöjd Hans-Göran Sjöström har just lastat Scout, ett av de största racerbåtsfynden i den klassiska båtvärlden.

Målad gul med pilar på skrovsidorna

Fernissan hade ersatts av gul skrovfärg toppad med marinblåa pilar på var sida. Och däcket hade istället för en gyllenbrun lyster, fått en jämngrå kostym. Men Scout var det och hem skulle hon. Några dagar senare var de båda herrarna åter med trailer och snart var båten tillbaka i Stockholm efter en utflykt på sisådär 50 år.

Hur hänger nu det här ihop, undrar du säkert. Hur kunde Hennings kommentar om ”sönderslagen” vara så felaktig? Det enda som är helt klart är att de källor som skvallrade om Scout för Henning Forslund, inte var trovärdiga. Scout överlevde kriget, registrerades i Kongelig Dansk Yachtklub (KDY) med hemmahamn i Skovshoved och ägd av Bent Stig Møller, en av Danmarks stora vattenskidspionjärer och en man med fart och bensin i blodet.

Scout registrerad i Köpenhamn
Scout överlevde kriget, registrerades i Kongelig Dansk Yachtklub (KDY) med hemmahamn i Skovshoved och ägd av Bent Stig Møller, en av Danmarks stora vattenskidspionjärer.

Ursprungliga köparen var en levnadskonstnär

En man som dessutom Scouts ursprungliga beställare, livsnjutaren Waldemar Grönberg, skulle uppskattat mycket att träffa. Grönberg var även han av samma sort. Ville ha en snabb och kompromisslös runabout för att matcha sitt liv och behov.

ANNONS
ANNONS

Som äventyrare i vardagen, med bland annat bedriften att stå på vingarna på ett biplan under Lidingöbron, krävdes det lite extra för att hans adrenalin skulle börja pumpa.

Scout just sjösatt från AB Sjöexpress slip på Lidingö och redo för sin första provtur.

Ordern till Henning på varvet var därför enkel; fyra bekväma sittplatser, längd nog för att bekvämt kunna nå skärgårdens alla delar, samt en motor stark nog att kunna vara en av de snabbaste ut när viljan rann till. Hennings lösning på önskemålen förverkligades av broder Gideon Forslund som då var frilansande konstruktör på Sjöexpress.

Scout 1939
40 knop är snabbt i dag – 1939 var det extremt snabbt och Sjöexpress var en av de få varven som kunde tillhandahålla de krav som beställaren krävde.

Med ett 7,5 meters V-bottenskrov som bas, skapade Gidde en skyddad skärgårdslimousine som med en mäktig Chrysler Majestic på 160 hästkrafter och åtta raka cylindrar, gav en toppfart på närmare 40 knop.

Världskriget ändrade planerna

Men det blev ju bara en sommar för Grönberg ombord på Scout innan Hitlers planer drog igång andra världskriget och all motorbåtstrafik lades i ide. Henning erbjöd de kunder som ville och som hade båtar i skick, att köpa dem åter för mycket modesta pengar.

Och Waldemar Grönberg var en av de som nappade på erbjudandet. Scout vinteriserades och ställdes i varvets stora vinterförvaringsskjul tillsammans med en imponerande samling båtar som nu inte skulle se vatten på många år.

Såldes till Danmark

Hur exakt det gick till när Henning sålde Scout till danska frihetsrörelsen, är inte känt i dag. Men Hennings nätverk var enormt stort i många överraskande kretsar med hemlighetsfulla båtförsäljningar inte bara till varmhjärtade frihetsträngtande danskar på agendan. Scout överlevde skrotningen som Henning noterat i boken och fick ett fortsatt liv i två decennier i den danska huvudstaden.

Scout i Köpenhamn
Scouts inredning var kompromisslös; fem bekväma sittplatser för snabba och skyddade turer i skärgården.

Det var när Niels Houdskev köpte henne som det blev intressant ur en svensk aspekt. Niels fick efter några år jobb i Sverige, och självklart skulle Scout med. Hon var dock redan trött, men Niels hade hopp om fritid på den svenska landsbygden och den skulle då enligt planerna fyllas med renoveringen av SCOUT.

Räddning och renovering två olika saker

Men tiden gick och den presenning som tillfälligt hade lagts över båten, blev allt mer permanent. Ända tills den där dagen då det blev en annons skriven till Gula tidningen…

Som så många av oss fordonsnostalgiker vet, är räddning och renovering två stadier som inte nödvändigtvis behöver hänga ihop. I SCOUTS fall hängde de inte alls ihop.

ANNONS
ANNONS

När hon landat i Stockholm, efter att ha hämtats av herrarna Sjöström och Oxelberg, pallades hon upp och täcktes ordentligt på en industritomt norr om huvudstaden och blev där liggande. Ompysslad och konserverad till framtiden. Och framför allt räddad.

Superentreprenören Zennström nappar

Drömmen om SCOUT som färdig båt fick emellertid ärvas av nästa ägare. Entreprenören Niklas Zennström hade redan tillbringat några somrar som ägare av den stora Sjöexpressbyggda 11-meterscoupén MELODI, och ville komplettera sin brygga med en snabb, mindre och enklare mahognyracer.

När SCOUT dök upp i samtalet mellan mig och Niklas, var jakten över. Vad kunde passa bättre vid sidan av MELODI, än hennes okända lillasyster som ingen hade sett live i Sverige sedan den där första sommaren 1939.

Scout renoverad
Idag vilar Scout tryggt hos Niklas Zennström som sett till att racern återuppstått i ett skick som ny.

Renoveringen startar

Det var en trött båt som rullades in i verkstaden hos Widstrands varv norr om Stockholm. En båt som visade sig vara än tröttare än vad den första bedömningen sade. Bit för bit arbetades hon igenom av mäster Henrik Widstrand med hjälp av William Kurtson-Bellman.

Scout detaljer
Alla detaljer är återskapade till originalutseendet tack vare AB Sjöexpress arkiv, bibliotek och kunskap.

Originaldelar, bilder och dokumentation grävdes fram av AB Sjöexpress personal så att resultatet av renoveringen skulle bli så nära originalet det kunde bli.

Scout inredning
Inget har sparats för att återge SCOUT sin forna glans. Inredningen är i de närmaste originalskick – till och med lite bättre. Notera den snygga och snillrika kapellösningen som är original.

Ingen möda sparades för att ge henne glansen åter. Med hjälp av bilder från sjösättningen hos Sjöexpress 1939 kunde inredningen återställas till nära nog originalutseende. Det enda avsteget som aktivt gjordes var att motorisera henne med en helt modern maskin.

Scout girar tvärt
En potent maskin för en potent båt. Sjöexpress och Gideon Forslund byggde henne för imponerande 40 knop.

Detta för att göra henne till just den enkla och säkra runabout som Niklas önskade sig. Valet föll på MerCruisers potenta 6,2-liters V8 som under åren har visat sig passa perfekt till SCOUTS konstruktion.

Två år och åter i rampljuset

Det tog två år och ett stort antal timmar innan hon rullades ut ur verkstaden för att premiärvisas i Kungliga Motorbåt Klubbens 100-årsmonter på Allt för Sjön 2015.

Scout
Tack vare att Scout, trots sitt eländiga skick, var ganska så orörd, har det gått att återställa henne till ett nära nog perfekt originalutseende.

Med nytt däck, ny botten, nya järnspant och en alltigenom fixad båt, hade hon återuppväckts från de döda till en båt i närmast nyskick och var redo för ett nytt liv i Stockholms skärgård som en av de vackraste racerbåtarna som ett svenskt båtbyggeri presterat.

Scout från fören
Det är ingen tvekan om att SCOUT tillhör en av de snyggaste racers tillverkade i landet.
Det är detaljerna som gör det. Som läderremmen att hålla i den öppningsbara rutan, samt nytillverkningen av Scouts leveransskylt från varvet.
Scout detaljer
Originalstrålkastare, kromade fönsterlister och mahogny i bästa skick.
Scout akterifrån
Den sida som de flesta hinner se av snabba, snygga och underbara SCOUT.

Allt detta till ett pris motsvarande en ordinär 26-fotare

Och allt detta arbete till en kostnad som hamnar i paritet med ett inköp av en ny 26-fots daycruiser.

ANNONS
ANNONS

Möter ni SCOUT, tveka inte att hälsa artigt. Om ni hinner förstås. För hon går minst lika fort idag, som hon gjorde den där första sommaren 1939.

Waldemar Grönberg skulle le i sin himmel om han visste…

Relaterade artiklar:

Den bästa gåvan – en klassisk Chris Craft. Dagens PS

Mahognydrömmen från Lidingö. Dagens PS

Fakta SCOUT

ScoutBåttyp: Racer
Konstruktör: Gideon Forslund
Byggnadsår: 1939
Varv: AB Sjöexpress
Ort: Lidingö
Material: Hondurasmahogny
Längd: 7,50 meter
Bredd: 2,20 meter
Motor: MerCruiser 6,2 lit, 350 Hk
Fart: 40 knop

 

Här kan du läsa mer om klassiska båtar i Dagens PS artikelserie om skärgårdens vackraste båtar.