Dagens PS

Svensk innovation - elbåt 130 år före sin tid

Nästan 130 år före sin tid. Det ger perspektiv på den svenska entreprenörsandan kring det skälvande åren runt förra sekelskiftet. Innovationerna sprutade ur Sverige. Och här var denna elbåt bara ett exempel. Nu kan du bli den som förutom att vara garanterat unik samtidigt rädda ett svenskt kulturarv. (Foto: Tekniska Museet)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 20 aug. 2023Publicerad: 20 aug. 2023

Trodde du att dagens elbåtar stod för en ny teknik? Trodde du att dagens elbåtar stod för ett utvecklingssteg som tidigare aldrig provats?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trodde du att Candelas Hydrofoil-teknik var något nytt? Då kan vi frankt säga – du har trott fel.

Perspektiv på innovationer

Tänk dig en solig sommardag att ta dig en ljudlös tur runt Lidingö. Lite nonchalant tuta åt Konrad Bergström, Grundare av X-Shore och Gustaf Hasselskog, grundare av Candela.

Genom att du så tyst glider genom vattnet så kan du med höjd röst utropa “Kul grabbar att ni är igång med elbåtar. Det tog bara drygt 100 år för er att hitta rätt”

Möjligheten finns nu att göra precis exakt det genom att lägga vantarna på och renovera den nästan 130 år gamla elbåten med det självklara namnet Elektriska.

Motorbåten Elektriska byggd förmodligen på Mälarvarvet 1895. Stilen är densamma som på dåtidens små ångslupar med den skillnaden att här var det batterier och elmotor som stod för framdriften. (Foto: Tekniska Museet)

Ett bortglömt unikum

I en skogsdunge utanför Åtvidaberg ligger resterna av det som enligt alla källor, är den sista resten av den första generationens elbåtar.

ANNONS

Under några skälvande år kring förra sekelskiftet var den nämligen inte alls säkert om det var el eller bensin som skulle bli framtidens drivkälla.

Båda sidors teknik-experter lyfte fram sina tekniker som framtiden, och var inte sena att försöka göra det på den andra sidans bekostnad.

Känns det igen?

Den äldsta bevarade ritningen på en svensk elbåt, är daterad Mälarvarvet 1895. Originalet finns på Sjöhistoriska Museets ritningsarkiv om du är sugen på att veta mer. (Ritning: Sjöhistoriska Museet)

Pionjärerna på Mälarvarvet

Accumulatorbåt hette båttypen, skrivet försiktigt på den första dokumenterade elbåtsritningen 1895.

Det var ingenjörerna på Mälarvarvet som tog fram en projektritning med alla behövda data nogsamt noterat på ritningens övre hörn.

Axel Dickson byggde upp sitt eget paradis vid sjön Mjörn med slotten Vikaryd som centrum. (foto: fam Dickson)

ANNONS

En av de som tidigast var nyfiken på el som framdrift för motorbåtar, var Axel Dickson, en ur den fantastiskt framgångsrika familjen Dickson, som i generationer drivit handelshuset med samma namn i Göteborg. Han hade i början av 1880-talet låtit uppföra slottet Vikaryd på en udde i sjön Mjörn utanför Alingsås.

Det pampiga slottet Vikaryd med Mjörn i bakgrunden. (Foto: Vykort)

Med elbåt hos familjen Dickson 

När det började talas om att el nog var framtidens drivmedel så beställde Dickson en eldriven motorbåt till godset.

Båten användes flitigt på sjöarna kring Alingsås under ett decennium innan den såldes vidare ut på en mängd nya öden.

Det är en ledsen gammal elbåt som ligger och väntar på en oviss framtid. Är det du som räddar henne till eftervärlden? (Foto: Henric Nilsson)

Blir det du som räddar den?

Och det är då resterna av denna unika del av vårt svenska flytande kulturarv som ligger i slutet av sitt liv, i skogsdungen utanför Åtvidaberg.

ANNONS

Och där lär den ligga och tyna bort om inte vi inser att detta är den sista resten av ett teknik-kliv för snart 100 år sedan.

Är det du som tar tag i projektet och pryder din sommarbrygga med detta unikum efter en makalös renovering?

Redaktionen har nätverket och alla kontakter du behöver för att rädda detta unika historiska arv åt dig själv och eftervärlden.

PS. Bärplanen återkommer vi till. Lovar. Det är en nog så fascinerade historia att berätta.

ANNONS

Senaste nytt

Läs mer om elbåtar:

Läs också om elbåtstillverkaren Candelas samarbete med Polestar här.

Läs också om den nya elbåtstillverkaren Blue Innovations Group här.

Ska eldrivna skärgårdsfärjor bli lösningen på nyttotrafikens utsläpp? Läs här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS