En nu KTH-studie visar att eldrivna bärplansfärjor rekordsänker utsläppen med hela 97,5 procent. Bara i Sverige är den kommersiella sjöfarten en riktig miljöbov som står bakom utsläpp som överträffar tåg, bussar och inrikesflyg tillsammans. 

ANNONS

KTH har precis släppt en ny unik studie som visar att eldrivna bärplansfärjor nästan trollar bort utsläppen helt inom sektorn, om man jämför med konventionella färjor.

Det står klart i ett pressmeddelande.

Minskar utsläppen avsevärt

Enbart i Sverige låg koldioxidutsläppen inom den inrikes kommersiella sjöfarten på omkring 660 000 ton får två år sedan. Den nya studien visar att det går att minska utsläppen avsevärt inom sektorn som länge har tampats med hur man ska gå till väga att få ner sina CO2-avtryck, där forskarna visar att den eldrivna bärplansfärjan Candela P-12 Shuttle släpper ut 97,5% lägre än de jämförda dieselfartygen under en en period på 30 år.

”Kombinationen av att använda bärplan och att drivas på el som energikälla är huvudfaktorn till de låga utsläppen. Och eftersom det svenska elnätet är nästan fritt från koldioxidutsläpp är det en klar fördel med den här typen av fartyg”, säger Felix Glaunsinger, en av forskarna.

Eldrivna färjor kommer till Stockholm

Och just eldrivna färjor kommer bli en allt vanligare syn inom kort sedan Candela P-12 Shuttle startar tester nästa år i Stockholm där det är tänkt att det kommer finnas en uppsatt linje.

ANNONS
ANNONS

Läs även: Polestar förser Candela med batterier [Dagens PS]

Läs även: Årets elbåtar 2022 – här är listan [Dagens PS]