Dagens PS

Hurra - ikonen Fjordling fyller 60 år

För 60 år sedan föddes Fjordling. En legendar i skandinaviskt båtliv och fortfarande en av de mest omtyckta båtarna i Sveriges skärgårdar. (Foto: Sjöexpress)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 03 mars 2023Publicerad: 01 mars 2023

I år är det 60 år sedan superklassikern Fjordling blev till och med den föddes också hardtop-båten. Så här gick det till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det stannade en bil utanför Regeringsgatan 9. Den hade norska plåtar på sig och en trailer kopplat efter sig. Ur steg en ung norrman, rundade flygeln och klev in i lokalen.

Med tunga amerikanska agenturer

Innanför dörren härskade Nils Krister Kristensson med sitt ständigt växande bolag NK Kristensson. Med moderna tunga agenturer som General Electric, Mercury och Homelite var det ett företag i klivet.

Och det var också därför Jan H Linge var här.

Fjordlingen

Med en svart raksexa från Mercury på akterspegeln var Fjordlingen hetare än solen i Sahara. (Foto: Arkiv)

För så hette han, den unge norrmannen. Inne i lokalen frågade han efter Bosse Lindström, marknadschef på NKK och dessutom bördig från Tranås.

Möte skedde de två herrarna emellan och Linge framförde sitt ärende.

ANNONS

Senaste nytt

En helt ny båtmodell

ANNONS

På trailern låg en ny båt han ritat och byggt. En båt med en överbyggnad han kallade hardtop och med mycket goda sjöegenskaper. Hävdade han i alla fall.

Han ville gärna bjuda disponent Lindström på en åktur för att påvisa båtens goda sidor.

Fjordlingen

Jan Herman Linges ritning på den båt som skulle kallas Fjordling och bli världens första HT-båt (Foto: Jan H Linge)

Sagt och gjort. Bosse Lindström var varken sen i starten eller den som inte ville se om en nyhet kunde vara en framtida storsäljare.

Herrarna tog plats i bilen och kosan styrdes ned på Djurgården och en smidig och bra sjösättningsramp.

Linge backade ned och båten flöt ut. Motorn, självklart en Mercury, startades och testfärden tog sin början.

Bra. Men alldeles för rank

En stund senare återvände båt med båda herrar åter till rampen. Bosses slutsats efter testrundan var, som vanligt, tydligt och direkt;
“Jag gillar båten. Den går bra i sjön, är trevlig att köra men är hopplöst rank när hon ligger stilla. Fixar du det, så lovar jag dig en stor första order”.

ANNONS
Fjordlingen

Här syns genidraget med tunneln, som vattenfylldes när båten låg stilla och tömdes under fart. (Foto: Arkiv)

Genial lösning

Med de orden i bakhuvudet åkte Jan Linge hem till Norge och funderade. Kapade sedan av nedersta delen av kölen. Plastade igen hålet så det blev en platt skida.

Sedan monterades en lös köl tillbaka utanpå skidan. I den lösa kölen fanns det hål så det kunde vattenfyllas stillaliggande och tömmas under fart. Ett genidrag som fungerade klockrent.

Fjordlingen

När racerfolket lärde känna Fjordlingen blev den populär – bland annat som här i Roslagsloppet – där den ligger sida vid sida med en annan klassiker; Coronet DC 21. (Foto: Arkiv)

Fjordingen var född

Med detta var Fjordling född. En legendar i skandinaviskt båtliv och fortfarande en av de mest omtyckta båtarna i skärgårdarna.

Grattis!

ANNONS

PS. Självklart finns en Fjordling utställd i Fjord-klubbens monter på Allt för Sjön i år.

 

Läs mer här om:

Fjording sedd ur moderna ögon

Båtmässan Allt för Sjön 2023.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS