Så fick vi bevittna en historisk händelse och kanske en av de viktigaste inom den klassiska båtvärlden på decennier. På så många olika sätt är det drömmarnas båt – världens största 12:a som skulle sätta Sverige på världskartan och som 1958 försvann.

ANNONS

En unik historia som kunde sluta hur som helst såsom det brukar vara med båtar och människor, men som nu tar en ny sats. Det handlar om sjösättningen av världens längsta byggda 12mR, S-2. Och det handlar inte om vilken 12:a som helst utom om den mytomspunna Princess Svanevit.

Princess Svanevit med Glaskalle vid rodret
Den mytomspunna Princess Svanevit med fulla segel. Här med den nästintill lika mytomspunne ”Glas-Kalle” Karlsson vid rodret. (Foto: Sjöhistoriska Museet)

Skulle sätta Sverige på världskartan

Denna fantastiska båt beställdes av Erik Åkerlund (1877-1940) inför Kungliga Svenska Segel Sällskapets (KSSS) 100-årsjubileum 1930 med syfte att representera svenska segel- och hantverkstraditioner.

Erik Åkerlund på akterdäcket på Princess Svanevit
Med stadiga ben står Erik Åkerlund på akterdäcket på sina drömmars båt. Inte en krona skulle sparas på Princess Svanevit. Här skulle bjudas på det absolut bästa Sverige kunde erbjuda i form av segling och hantverk. (Foto: Sjöhistoriska Museet)

Som skrivits i Dagens PS tidigare var Princess Svanevit drömbåten som skulle sätta Sverige på världskartan. En flytande ambassad helt enkelt.

Den försvunna Prinsessan

Inte snabbast men utan tvekan vackrast, berättade Åke Cyrus för sin unge son under någon av alla berättarkvällar om båten Svanevit, och pojken fick en stor fascination över den försvunna prinsessan och dess historia.

Inredningen som mirakulöst nog har klarat sig är av världsklass och består av intarsior formgivna av konstnären Ewald Dahlskog.

Så här ser den exklusiva inredningen ut innan renoveringen. Trots åratal av dåligt underhåll så var det i förvånansvärt gott skick. Något som visar med vilken kvalitet hon var byggd. Under våren 2022 visades hela inredningen upp på Liljevalchs konstmuseum (Foto: Stockholms Båtsnickeri)

Detta konststycke hedrades med en egen utställning på Liljevalchs konstmuseum våren 2022.

Renovering i toppklass

En sjösättning är en viktig markering i en båts liv. Inte minst denna som kommer till efter en omfattande renovering i toppklass, vilken gett Princess Svanevit en andra chans.

Rorkulten på Svanevit
Den magnifika rorkulten på Princess Svanevit här utställd på Liljevalchs. Tank att så många ikoniska seglares händer som omslutit detta vackra roder. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Även denna gång, 92 år senare är syftet att Princess Svanevit ska bli en representant för det svenska flytande kulturarvet.

ANNONS
ANNONS

Hela Sveriges båt

Princess Svanevit, hela Sveriges båt, ska segla för oss alla och påminna oss alla om vårt fantastiska flytande kulturarv. Även att nå ut till andra målgrupper runt om hela vårt land.

Fem års renovering och ett hantverk i världsklass får Princess Svanevit åter i sitt rätta element. Över tjugo meter lång med fantastiskt vackra linjer. Stockholms Båtbyggeri skall vara stolta över sitt magnifika hantverk. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Förutom detta söker man med ljus och lykta efter en köpare som kan ta över stafettpinnen, eller rodret, och segla mot nya okända mål på de sju haven.

Hon kommer säljas

Om fem år, 2027,  kommer Princess Svanevit säljas och intäkterna kommer främja hela Sverige genom ett nyinstiftat pris, Princess Svanevit Renoveringspris.

Ett pris instiftat med syftet att uppmärksamma och stödja arbetet med att skydda och bevara det svenska fantastiska kulturarvet av klassiska båtar.

Redan idag kan man stödja arbetet med Princess Svanevit; vad sägs om att köpa några centimeter av masten, några bord eller varför inte en spant? Alla bidrag välkomnas och går till samma pris.

Försvann spårlöst 1958

Princess Svanevit försvann spårlöst år 1958 och det tog mer än 30 år att hitta henne: på land, utan tillsyn och mycket medtagen på varvet Hamble Yacht Service i södra England.

Sedan 1958 var hon försvunnen. Men pojkdrömmen blev sann. Bobby Cyrus och Andreas Millde hittade Princess Svanevit på land på Hamble Marina i England. Utan kärlek, misskött och långt från hennes forna glans. Här lastas hon för transport till Sverige och Stockholms Båtsnickeri. (Foto: Stockholms Båtsnickeri)

“Det var som att hitta svenska träbåtars heliga graal” berättar Bobby Cyrus som var den som efter många års sökande hittade henne. Denna akt i Princess Svanevits liv kom att bli den 10-årige Bobbys pojkdröm som gick i uppfyllelse.

Svanevit 1933
En fantastisk historia och proveniens som få andra båtar kan mäta sig med. Här en bild från KSSS långfärdssegling i juli 1932. Alla historier och celebriteter som varit ombord har bidraget till myten om Princess Svanevit (Foto: Sjöhistoriska Museet)

En pojkdröm gick i uppfyllelse

Men historien om Princess Svanevit slutar inte där, den skulle komma att få vind i seglen igen. Efter några år lyckades man köpa och ta hem Princess Svanevit till Sverige.

Och här började en ny akt i båtens liv. År 2017 påbörjades en omfattande renovering på Stockholms Båtsnickeri i Fisksätra under Andreas Milldes ledning.

ANNONS
ANNONS

Över 22 000 arbetstimmar

Nu, cirka fem år och över 22 000 arbetstimmar senare, var det dags återföra Princess Svanevit till sitt rätta element.

En livshistoria i flera akter ungefär som föreställningen av August Strindberg med musik av Jean Sibelius och olika huvudrollsinnehavare: akt 1, akt 2, akt 3, 4 och 5.

Ett sagospel om den unga rena kärleken, laddad med hängivenhet, envishet, engagemang och beslutsamhet, och som liksom i Princess Svanevits fall övervinner allt.

Andreas Millde från Stockholms Båtsnickeri lutar sig tillbaka en kort stund under sjösättningen och beskådar resultatet av flera års renovering. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Lika vacker som mytomspunnen

Omgärdad av myter och historier från svunna tider kan Princess Svanevit också liknas vid prinsessan Anastasia Nikolajevna Romanova. Alltså inte vilken prinsessa som helst.

I andra sammanhang, som i den poetiska Eddan, Nordens äldsta diktsamling, är Svanevit en valkyria.

Båten har en aura som omgärdas av symbolism och det är uppenbart att motivet betydde mycket för beställaren och förläggaren, Erik Åkerlund.

Servis Princess Svanevit
Princess Svanevits servis visad i utställningen på Liljevalchs konstmuseum våren 2022. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Flytande konstverk

Princess Svanevit är ett flytande konstverk och har allt som hör en båt av denna kaliber till. Hon har en egen flagga och en specialkomponerad sång.

Svanen med kronan pryder allt från manschettknappar till dukar, örngott, lakan och servis. Numera med egen hemsida, Facebook, Instagram och LinkedIn.

Flagga Svanevit
Princess Svanevits flagga visad i utställningen på Liljevalchs konstmuseum våren 2022. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

På plats för sjösättningen den 29 juni i år fanns flera potentater närvarande och kanske 250 åskådare. Skumpa och tårta och så sång för att det hör båtlivet till.

ANNONS
ANNONS
Sjösättning Princess Svanevit
Det var många som inte ville missa denna historiska dag. Från vänster, förlagsredaktör Gustaf Holgersson, Sjöhistoriska Museets Chef Mats Djurberg, Sail Yacht Society (SYS) ordförande, Ulf Aronsson. (Foto: Martin Prieto Beaulieu)

Var är kulturministern?

Dock saknade jag självaste kulturministern, för det här med båtar och speciellt Princess Svanevit, är faktiskt en kulturyttring av högsta klass.

Ingen nämnd och ingen glömd, även om det på scenen och i folksamlingen fanns centrala figurer i Princess Svanevits tidigare, senare och framtida livsöde.

Läs mer om Princess Svanevit på projektets hemsida.

Det är av mycket stort intresse att fortsätta följa Princess Svanevits nya äventyr. Och varför inte, bidra genom att bli delägare i denna världsunika kulturskatt?

Relaterade artiklar:

Så försvann Sveriges exklusivaste lustjakt. Dagens PS

Makalösa historien om palatset i Diplomatstaden. Dagens PS