Den vackra utomskärskryssaren Arken ritades av CG Pettersson, en av Sveriges mest innovativa och kända båtkonstruktörer. Vår historia börjar 1925 när han gjorde en resa ända upp till Narvik med sin berömda Viking X.

Syftet var att göra reklam för den Pentamotor på 25 hk som satt ombord. Men det blev i slutändan lika mycket reklam för CG och hans båtar.

Viking X som idag kan ses på Statens Sjöhistoriska museum i Stockholm. (Foto: Sjöhistoriska )

CG Petterssons marknadsföringstrick som äventyrare blev vida omtalat i den svenska pressen vilket satte fart på beställningarna. En av dessa köpare var Direktör Adolf E Carell, som önskade en ännu mer sjövärdig båt än Wiking X. Det blev grunden den nu 95 år gamla utomskärskryssaren Arken.

Kraftfulla linjer på Arken
I Arken har CG Pettersson samlat alla sina erfarenheter från färden med Viking X och ritat en kraftigare och mer havsgående kryssare. Bredare och betydligt tyngre. (Foto: Mikael Gullström)

Direktör Adolf E Carell, som gjort sig en karriär i fastighetsbranschen, hade ett landställe i Stockholms norra Skärgård. På den här tiden konstruerades alla båtar efter varje ägares enskilda behov och familjen behövde en ny båt för att kunna ta sig till sommarstället.

Beställningen var tydlig. Det skulle vara en mycket sjövärdig båt vars egenskaper inte bara tryggt skulle transportera familjen till sitt älskade lantställe, utan även klara öppet hav när det var riktigt dåligt väder.

Alla erfarenheter från Nordsjön byggdes in i Arken

CG Petterson, som då nyligen genomfört sin långresa över hela nordsjön tog då alla erfarenheter från sitt äventyr och ritade Arken. En utomskärskryssare på 10 meter som motsvarade Direktör Carells alla krav med råge.

En illustration av Arken
En illustration gjord från CG Petterssons originalritning. (Bild: axner.se)

Konstruktionen fick högre fribord än Wiking X och ett i förhållande smalt skarndäck vilket gjorde att man fick en voluminös sittbrunn och förruff med full ståhöjd. Trots det klassiska ”petterssonska örat” så har linjerna en kraftfull pondus där man ser hur sjöduglig konstruktionen är.

Uppdraget att bygga den, i förhållande till andra Petterssonbåtar, kraftfulla utomskärskryssaren gick till Gustafsson och Anderssons varv i Skärsätra på Lidingö.

Byggde vackra lustjakter

Varvet som idag är mer känt som Boghammar Marin byggde i början av 1900-talet många vackra lustjakter åt namnkunniga direktörer och personligheter i det dåvarande näringslivet, exempelvis Ivar Kreuger, Torsten Kreuger, Krister Littorin, Erik Åkerlund och Axel Wenner-Gren.

Arken sjösätts 1926
Här sjösätts Arken 1926 på nuvarande Boghammar Marin, Lidingö.

1926 så sjösattes den sjövärdiga kryssaren och fick namnet Arken. Direktören använde Arken till och från sitt landställe fram till 1932.

Största privata bidragsgivare till bärgningen av Wasa

Även om han sålde Arken efter sex år så dyker Direktör Adolf E.Carell upp senare i vår svenska marina historia som en av de största privata bidragsgivarna till bärgningen av regalskeppet Wasa.

1932 köps Arken av Familjen Josefsson som hade landställe i närheten av Tynningö. Under denna ägares försorg sköttes hon om av Frodes varv på norra Tynningö vilket bekräftas av Robert Frode.

1934 sålde Josefsson Arken vidare till Sven Tidstrand i Dalarna. Transporten till hennes nya hem i Siljan gick via en järnväg efter en dramatisk lastning där hon var nära att tappas.

”Sågmyrakungen”ny ägare

Den nya ägaren Sven Tidstrand var son till den då mycket kände Axel Ludwig Tidstrand, eller ”Sågmyrakungen” som han kallades i folkmun.

Axel Ludwig Tidstrand startade som 21-åring Tidstrands yllefabrik och byggde framgångsrikt upp det till att under 50-talet vara Europas största yllefabrik med 1 000-tals anställda.

ANNONS
ANNONS
Tidstrands Yllefabrik i Sågmyra
Före detta Tidstrands yllefabrik. Idag ett minne från en svunnen storhetsperiod. Notera den vackra Herrgården framför fabriken. (Foto: Wiki Commons)

De specialiserade sig på filtar, plädar, överkast, tyger, vadmal och garn. En av deras största kunder var Volvo till vilket man levererade biltyger.

Socialt ansvar för hela bygden

”Sågmyrakungen” grundade inte bara fabriken. De anställda fick även hjälp av fabriken till egna hem. Det byggdes tvättstuga och simbassäng dit allmänheten fick komma samt daghem och matsal för sina arbetare. Idrotten var prioriterad. Tidstrands byggde tennisplan, ishockeyrink, curlingbana och idrottsplan.

Till denna miljö kom Arken 1934. Sven bytte namn på Arken till Ann-Charlotte efter sin dotter. Sven Tidstrand hade nära kontakt med CG. Petterson som fick uppdraget att rita de vindrutor som båten fortfarande hade när nuvarande ägare tog över.

Svensk textilindustri gick i graven på 70-talet

Ann-Charlotte Tidstrand tog sedermera över VD-skapet i det framgångsrika familjeföretaget. Tyvärr förändrades förutsättningarna kraftigt för den svenska textilindustrin under 70-talet och den stora fabriken lades ned 1976.

Däremot finns byggnaderna kvar som ett minne över en mycket framgångsrik epok i svensk industrihistoria

1972 sålde familjen Tidstrand ”Ann-Charlotte”. Hon hade flera ägare innan Bo Tidstrand, kusin till Sven Tidstrand, köpte tillbaka henne 1981. Tyvärr gick han bort i unga år.

Tillbaka till skärgård och öppet hav

Efter nästan 50 år i Siljan så lämnar 1983 ”Ann-Charlotte” det trygga innanhavet för att återse Stockholms Skärgård. Hon vinterförvaras på Fröbergs varv i Kyrkviken på Lidingö. Vid en brand i mitten 80-talet så skadades hon svårt och försäkringsbolaget Svenska Sjö löser ut henne.

1987 köper Kurt Breisler ut henne från Svensk Sjö. Hon kunde framföras per egen maskin till Stallmästargårdens båtsällskap i Brunnsviken, Stockholm.

28 år hos samma ägare

Kurt som känner till hela hennes historia återtar namnet Arken och påbörjar en stor renovering av henne. Han lägger ner mycket tid på skrov och de vitala detaljerna ombord.

Han äger Arken i hela 28 år fram till 2015 då han säljer henne på grund av sjukdom till nuvarande ägare Anders Karlberg.

Anders Karlberg som då låg vid samma klubb som Kurt hade sett Arken på land stående några år. Han var osäker på skicket och kontaktade Anders Annell på Annell Båtbygggeri för ett utlåtande.

Lika bra att ta hjälp av den bäste

Tillsammans hade de en ordentlig genomgång av Arken och hon klarade experten Anders Annells besiktning.

”Jag blev nästan chockad när jag såg henne första gången på land, det var som att kliva in i en mahognyvägg. Skrovet och friborden är extremt höga” säger Anders Annell.

”Det syns att Arken är konstruerad för att vara en oceangående båt. Med full ståhöjd överallt så är hon nästan som en modern båt. Det är mycket märkligt att hon låg så många år uppe i Siljan.”

ANNONS
ANNONS
Arken hos Annell Båtbyggeri
Arken tas in hos Annell Båtbyggeri och en omfattande renovering startas. (Foto: Anders Karlberg)

”Hon var grundstrukturellt i gott skick men ytskikt och många detaljer var det sämre med. Den förra ägaren hade helt enkelt valt att prioritera det nödvändigaste”, beskriver Anders Annell projektet.

Det blev starten på ett mångårigt samarbete mellan Karlberg och Annell.

Arken renoveras hos Annell
Arken renoveras försiktigt hos Sveriges bästa båtbyggare. Allt görs för att behålla originalkaraktären. (Foto: Anders Karlberg)

Efter att paret Karlberg fått henne i sjön planerade de hur de skulle göra. Ska de ta renoveringen succesivt över 5-6 år eller ska de göra all ordentligt vid ett eller två tillfällen.

”Lika bra att göra allt på en gång”

De valde att göra så mycket som möjligt vid ett och samma tillfälle.

Arken renovering av köl
För båtbyggare handlar mycket om att hitta rätt grundmaterial. Denna del i gedigen ek för arkens köl hittade Annell i Danmark. (Foto: Annell Båtbyggeri)

”Vi har inget landställe, så Arken blev vårt gemensamma projekt och vi ville behålla så mycket original som möjligt – men ändå ha en modern båt med allt det innebär i form av el, värme och bekvämlighet” säger Anders Karlberg.

”Så mesta möjliga moderniteter utan att det påverkar Arkens unika originalitet” blev uppdraget som Annell fick slutföra.

Monterade ner allt

Under 2017 tog han in Arken första gången och påbörjade en stor renovering. ”Vi monterade i stort sett ner hela båten för att ge Karlberg det han önskade” säger Anders Annell.

Renovering av Arkens köl
I del 2 av Arkens renovering gjordes hela kölen och samborden. Idag har Arken ett skrov som är lika bra, kanske till och med bättre än när hon sjösattes 1926. (Foto: Annell Båtbyggeri)

”Det blev nya tankar över allt, bränsletankar, färskvatten och septitank med däcktömning. Hela elsystemet byttes ut. Nytt pentry enligt originalritningar fast nu i rätt arbetshöjd och med modern utrustning.”

”Det var hundratals meter av kabel de tog ur henne”, beskriver Karlberg om kabelhärvorna som togs bort. I stället fick Arken ett toppmodernt elsystem med Litiumbatterier som gör att paret Karlberg kan vara ute riktigt länge.

Arken Akterruff
Akterruffen på Arken där man behållt den snart 100 åriga patinan. (Foto: Mikael Gullström)

Original 1920-tal, fast med moderna bekvämligheter

Men kravet att behålla den unika karaktären var viktigt. ”Vi har exempelvis valt att ha så lite instrument på henne som möjligt. Det blev kombinationsinstrument som visar flera funktioner” säger Karlberg.

Sittbrunn akterifrån
Sittbrunnen på Arken akterifrån. Hon har extra hög reling och små dörrar vid sidan av akterruffen. Detta för att förhindra att aktersvall från öppet hav kommer in i sittbrunnen. En annan unik lösning är att sittbrunnen är självlänsade. Bra ifall vågorna slår över den förhöjda relingen. Något som knappast hände under de 50 år hon låg i Siljan. (Foto: Mikael Gullström)

”Vi har en plotter också. Det sticker lite i ögonen, men det är i stort sett den enda eftergift vi gjort för att behålla den unika känslan från 1920-talet.”

Sittbrunnen förifrån
Sittbrunn förifrån. Här sitter man ledigt 6-8 personer kring det stora utfällbara bordet. (Foto:Mikael Gullström)

Vinnare av årets veteranbåt 2019

Den första stora renoveringen var värt sitt pris. På båtmässan Allt för sjön 2019 korades Arken till ”Årets veteranbåt 2019”.

Arken förlig ruff
Ner i förruffen på Arken överaskas man av den stora volymen. Full ståhöjd. I original var det uppfällbara Pullmanbäddar till ryggstöd så man kan ha fyra kojer här. Men de har Anders Karlberg valt att ta bort då man ändå inte använde dem. Det är enkelt att återställa om en ev. kommande ägare vill ha detta. (Foto: Mikael Gullström)

Motiveringen från jurun visar hur väl både Anders Karlberg och Anders Annell lyckats med sina intentioner:

”Ägaren har på ett bra sätt bevarat Arkens utseende och funktion samtidigt som båten fått moderna funktioner som gör användandet enklare och mer anpassat till vår tids möjligheter och krav.  Med andra ord ett gott exempel på hur man kan bevara och använda kulturarvet och samtidigt anpassa funktioner efter miljökrav och bekvämlighet som är mer anpassade för dagens brukare. Detta har dessutom åstadkommits utan att förstöra eller förändra det bygge som 1926 lämnade varvet.”

ANNONS
ANNONS

Kanske de finaste orden man kan få när man lagt ner så mycket arbete och energi som Karlberg och Annell gjort i detta projekt.

Snygga lågor original på Arken
De snygga lådorna på vardera ingången till toaletten är original från 1926. (Foto: Mikael Gullström)

Hösten 2020 tar man upp Arken ytterligare en gång hos Annell Båtbyggeri för att byta köl och delar av botten. Våren 2021 sjösattes hon igen med ett skrov i absolut toppklass.

Original toalett Arken
Snyggt originalporslin och vattenkran från 1926. (Foto: Mikael Gullström)

Snart 100 år och i absolut toppskick

Snart 100 år gammal är Arken i absolut toppskick och i stora delar en modern båt med all den bekvämlighet man behöver för att vara ute veckor till sjöss. Och detta utan att ett spår syns på ytan.

Pentry Arken
Pentry ombord på Arken. Här hittar vi de nödvändigaste. På motsatt sida finns en garderob och ett snyggt inbyggt kylskåp. Allt gjort för att behålla så mycket originalkaraktär som möjligt. (Foto: Mikael Gullström)

Paret Karlberg har lagt ner mycket pengar och energi i projektet. Men i en ekonomisk jämförelse så har de fått en helt unik klassiker som är en fullt modern båt till priset av en medioker 26 fots daycruiser.

Arken skylight
Original däcksfönster och fördäck på Arken men mästerligt renoverat av Annell Båtbyggeri. Det visar med vilken kvalitet dessa båtar är byggda från början. (Foto: Mikael Gullström)

Daycruisern kanske går fortare, men saknar helt karaktär och historia medan Arken har allt man kan önska och är den som får alla beundrande blickar.

Respekt och beundran

När Arken angör hamnar så flyttas ofta andra båtar för att ge Arken en bättre plats och exponering. Det är respekt till de som förvaltar ett unikt kulturarv.

Arken, en kraftfull spetsgattad havsgående motorkryssare. En unik konstruktion signerad CG Petterson. (Foto: Anders Karlberg)

Arken är onekligen ett verk av en mästare och som nu renoverats och förvaltas av mästare. Hatten av för deras storartade arbete.

Artiklar om andra klassiska båtar av CG Pettersson:

Valkyrian – den unika mahognydamen. Dagens PS

Göteborgsyachten m/y Silva – från vrak till drömbåt. Dagens PS

Charmig klassiker överlevde mot alla odds. Dagens PS

Handslaget som räckte i generationer. Dagens PS