Dagens PS

Världens dyraste järnväg – 2,6 miljarder per kilometer

HS2
Storbritanniens dåvarande premiärminister Boris Johnson vid invigningen av byggandet av HS2 2020. (Foto: Andrew Fox/AP/TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 21 nov. 2024Publicerad: 21 nov. 2024

Ett problem med snabbjärnväg är att det inte går särskilt snabbt att bygga. Dessutom kan det bli riktigt dyrt, som Storbritanniens HS2-projekt, världens dyraste järnväg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Även i den bästa av världar är det jättedyrt och tar lång tid att bygga ny järnväg.

Storbritanniens stora järnvägsprojekt High Speed 2, som ska gå mellan Birmingham och London, lever dock inte i den bästa av världar. Enligt landets nya transportminister Louise Haigh har projektets kostnader tillåtits att spåra ur.

“Jag har lovat att jobba snabbt och fixa saker och det är just därför jag har aviserat brådskande åtgärder för att få grepp om HS2:s kostnader och se till att skattebetalarnas pengar kommer till god användning”, sa hon i oktober, enligt BBC.

Dubbelt så dyrt som det näst dyraste projektet

Kostnaderna för projektets första (och nu enda) del uppskattas nu ha rusat till 66,6 miljarder pund, motsvarande 928 miljarder svenska kronor, enligt chefen för företaget bakom bygget HS2 Ltd, Sir Jon Thompson.

Enligt en uträkning från CNN innebär det en kostnad per kilometer på motsvarande 2,6 miljarder kronor, och gör HS2 till världens överlägset dyraste järnväg. Bara det nästan lika plågade projektet California High Speed Rail i USA är ens i närheten – och kostar ungefär hälften.

Som jämförelse kostade Frankrikes snabbtåglinje Tours-Bordeaux cirka 275 miljoner kronor per kilometer på 2010-talet, vilket ansågs som riktigt dyrt då.

Slutkostnaderna kan stiga

En skillnad är visserligen att den franska tåglinjen till stor del går över jordbruksmark, där det engelska bygget primärt går genom högt befolkade områden. Men samtidigt har länder som Japan, Kina och Indonesien byggt snabbtåg för mycket lägre kostnader genom befolkade områden.

ANNONS

Dessutom är kostnadsberäkningen läget just nu – byggandet ska pågå till 2033.

“Utan tydlig budget och med den nu förlängda tidslinjen för Fas 1, som fortfarande inte har något tydligt öppningsdatum, är det omöjligt att få någon exakt bedömning av slutkostnaderna”, säger järnvägsjournalisten Christian Wolmar.

Läs även: Ryska järnvägen “på gränsen till total kollaps” (Dagens PS)

Läs även: Storbritannien gör järnvägen statlig: “Inte för privat vinst” (Dagens PS)

Läs även: Bottenrekordet: Svenska tåg kommer inte i tid (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]