Dagens PS

Ryska järnvägen "på gränsen till total kollaps"

Ryska järnvägen
Det ryska järnvägsnätet har stora problem. (Foto: Russian Railways)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 19 nov. 2024Publicerad: 19 nov. 2024

Den statliga ryska järnvägen är “nära kollaps” på grund av brist på lok och personal, och nu stoppas all cointainertrafik till Moskva. Det beror delvis på Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Västs sanktioner har lett till en brist på kullager i Ryssland, vilket fått stora effekter på järnvägstrafiken i landet. Det har lett till en kraftig ökning av urspårade tåg och andra fel, och det finns inte tillräckligt med reservdelar för att reparera de trasiga loken. Det ska också vara brist på personal som klarar av att utföra reparationer av tågen, enligt Newsweek.

En av de största aktörerna på den ryska marknaden för kullager var tidigare det svenska industribolaget SKF (börskurs SKF), som lämnade landet som svar på den ryska invasionen av Ukraina 2022.

“Historiskt har Ryssland importerat de flesta av sina högkvalitativa kullager från västerländska tillverkare”, enligt analytiker på Center for Strategic and International Studies (CSIS) i Washington D.C, skriver Newsweek.

“Med tårar i ögonen”

Problemen har rapporterats om i ryska regimtrogna medier som Vedomosti och Kommersant redan under våren. Enligt RZD själva behövs minst 2 500 nya lokförare.

Den ukrainsk-amerikanske militärbloggaren Igor Sushko delade i augusti på X vad han påstår är ett läckt klipp av ett möte mellan RZD:s vicechef Sergej Kobzev och hans underordnade, där chefen säger att “det ryska järnvägsnätet är på gränsen till total kollaps.”

Han hotar också med avrättning med exekutionspluton om de sviker honom. All containertrafik till Moskvaregionen ska ha stoppats fram tills tidigast den 21 november.

“Jag lovar er att vi kommer att jobba hårt under helgdagarna, och vi kommer att ha helgdagar, bokstavligen, med tårar i ögonen”, säger Sergej Kobzev enligt ljudklippet.

Överskott av containrar

ANNONS

Ryssland har kraftigt ökat sin handel med Kina som ett sätt att kompensera för den minskade handeln med väst, men det kräver fler lok och vagnar och mer personal när varor ska till fjärran östern.

Ett annat problem som plågar den ryska järnvägen är ett rejält överskott av containrar, skriver Railfreight.com som beskriver ett problem som bara blir värre och värre. Det beror bland annat på en obalans i vilka varor som fraktas – råvaror från Ryssland och konsumentvaror i containrar från Kina.

Effekten blir att containrarna blir kvar på rysk mark och fraktterminalerna blir överfulla, vilket förhindrar järnvägstransporten. Samtidigt rapporteras det om brister på containrar i kinesiska hamnar vilket stör andra delar av världsmarknaden.

Läs även: 1000 dagar av kriget i Ukraina: “Kommer aldrig ge oss” (Dagens PS)

Läs även: Misstänkt sabotage mot havskablar i Östersjön: “Hybridkrigföring” (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]