Förskönande bilder och före- och efter-bilder som vilseleder. Nu har Konsumentverket granskat delar av skönhetsbranschen.
Så vilseleds du om plastikkirurgi


Mest läst i kategorin
Delar av skönhetsbranschen har varit föremål för en granskning från Konsumentverket. I en ny uppföljning har man granskat 19 företag.
Verket konstaterar nu att företagen på sina webbplatser och i sociala medier har förskönande bilder, men däremot inte tillräcklig information om riskerna med ingreppen.
I marknadsföringen noterar Konsumentverket att det är vanligt med så kallade efter-bilder, som visar ett lyckat och läkt resultat med enbart positiv inverkan på kroppen.
”Vår bedömning är att marknadsföring som ger intryck av att ett plastikkirurgiskt ingrepp är riskfritt kan bryta mot marknadsföringslagen”, säger Anna Gård, jurist hos Konsumentverket och en av de fyra jurister som arbetat med granskningen.
“Skönhet inte arbetsgivarnas ansvar”. Dagens PS
”Väsentliga risker”
Plastikkirurgiska ingrepp är dock förenade med väsentliga risker för den enskildes hälsa i form av risker för allvarliga komplikationer. Det är viktigt att konsumenten förstår vilka risker ett ingrepp kan medföra redan när man ser marknadsföringen av det aktuella ingreppet, påpekar det statliga verket.
”Det kan vara svårt för konsumenter oavsett ålder att värdera de kirurgiska ingreppens inverkan på hälsan och det ställs därför höga krav på tydlighet”, säger Mikaela Lundqvist, även honjurist hos Konsumentverket.

Senaste nytt
Stor granskning 2023
2023 gjorde myndigheten en större granskning där plastikkirurgi och andra ingrepp ingick.
Resultaten då var att de flesta företag inte hade någon eller alldeles för bristfällig riskinformation.
I uppföljningen som nu är klar har Konsumentverket fokuserat på marknadsföring för skärande behandlingar, plastikkirurgi.
Vill se reaktioner
Det är klinikerna som marknadsför plastikkirurgiska ingrepp som har ansvar för att marknadsföringen inte bryter mot lagen. Konsumentverket kommer nu att se vad klinikerna svarar, påpekar man.
”Vi eftersträvar frivilliga rättelser i ärendena. Beroende på hur företagen agerar kan det i ett senare skede bli aktuellt med rättsliga åtgärder”, säger Anna Gård.
Även influerare eller andra som gör reklam för klinikerna kan hållas ansvariga för marknadsföringen, påpekar Konsumentverket i sin rapport.
FI till attack mot “oseriösa” influerare. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.











