Dagens PS

Röda havet-konfliktens nya offer: din internetuppkoppling

Röda havet
Satellitbilder på lastfartyget Rubymar, som övergavs efter houthirebellernas attack. (Foto: AP)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 04 mars 2024Publicerad: 04 mars 2024

Undervattenskablar i Röda havet har alltid varit en riskfylld affär. Houthirebellernas attacker senaste halvåret har inte gjort saken bättre.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Större delen av internettrafiken mellan Europa och Östasien passerar genom undervattenskablar som går genom det trånga sundet i Röda havets södra ände.

Området har länge varit en riskzon för telekommunikationsinfrastrukturen på grund av tät sjötrafik. Ett fartygs ankare skulle av misstag kunna skada en kabel.

Nu står internetuppkopplingen inför ännu ett hot: houthirebellerna, skriver Wall Street Journal.

Läs mer: Svensk militär ska bekämpa rebellerna i Röda havet Dagens PS

Attackerat fartyg övergavs

Häromveckan försämrades tillgången till internet avsevärt i Indien, Pakistan och delar av Östafrika.

Tre av undervattenskablarna hade nämligen slutat skicka datatrafik.

Nu tror man att houthirebellerna indirekt haft ett finger med i spelet. I mitten på februari attackerade man ett lastfartyg som övergavs av besättningen, vilket Dagens PS har rapporterat om.

ANNONS

I över en vecka drev fartyget runt i området, innan den till slut sjönk ner till havets botten.

Läs mer: Oljemarknaden skakad av krisen i Röda havet – priserna för höga Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

25 procent av trafiken

Minst femton undervattenskablar passerar genom sundet i södra änden av Röda havet.

Vattenområdet är på sina håll bara 2,6 mil brett, skriver The Register.

Nu måste 25 procent av internettrafiken mellan Asien, Europa och Mellanöstern omdirigeras, skriver CNN.

Reparation kommer ta tid

Seacom, ett av fyra bolag som äger kablarna, kommer påbörja ett omfattande reparationsarbete under början på andra kvartalet.

ANNONS

Dock kan det försenas på grund av flera faktorer, som tillståndsfrågor, väderförhållanden – och regionala spänningar.

Houthirebellerna har som bekant gjort Röda havet osäkert för civila lastfartyg i flera månader. Detta har fått långtgående konsekvenser för världshandeln, vilket Dagens PS har rapporterat om.

Läs mer: Så drabbas europeiska bolag av Röda havet-krisen Dagens PS

Bollar rebeller och regering

Konflikten i Jemen, som har pågått i nästan ett decennium, komplicerar situationen ytterligare.

Houthirebellerna kontrollerar stora delar av landets västra del längs Röda havet, medan den internationellt erkända regeringen håller till i öst.

För att undvika att förarga någon part har företag som bygger kablar i regionen sökt tillstånd från båda sidor.

Pirater hotar nu fraktfartyg efter rebellernas missiler

Missiler har ställt till det för fraktbranschen som nu flaggar för ett gammalt hot som återigen blossar upp, nämligen pirater.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS