Dagens PS

Pirater hotar nu fraktfartyg efter rebellernas missiler

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 01 mars 2024Publicerad: 01 mars 2024

Missiler har ställt till det för fraktbranschen som nu flaggar för ett gammalt hot som återigen blossar upp, nämligen pirater.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Dagens PS tidigare rapporterat om blossar det återigen upp till kris i fraktbranschen efter att Houthi-rebellernas missilattacker fått de stora fraktbolagen att välja andra vägar på världshaven.

I stället för genom Röda havet och Suezkanalen får nu fraktfartygen ta den längre rutten runt Sydafrika, vilket innebär att fraktvolymerna blir lägre (eller så behövs det fler fartyg för samma mängd frakt).

Adenviken och Guineabukten ökända

Det kommer också en del andra problem med den nya rutten – exempelvis pirater.

Sajten oilprice rapporterar att attackerna från områden som är ökända för pirater ökat kraftigt den senaste tiden, som i Adenviken utanför Somalia på Afrikas östkust och i Guineabukten på kontinentens västkust.

Arsenio Dominguez, generalsekreterare för Internationella sjöfartsorganisationen, har varnat rederierna att ha på högsta beredskap för pirater efter fartygsbeslag i just dessa områden.

Han vill se en återgång till de säkerhetsprinciper som gällde när pirathotet var som störst.

“De måste vara mer i linje med hur de var 2008 till 2012 utanför Somalia. Vi har samtal för att skapa medvetenhet kring Guineabukten . . . med den ökade trafiken i regionen bör vi undvika ny eskalering eller ökade incidenter med pirater”, säger han om säkerhetsrutinerna enligt Oilprice.

ANNONS

Läs även: Branschspecial: Transport och logistik – här är bolagen (Dagens PS)

ANNONS

Senaste nytt

Hotet från Houthi är större

Sajten skriver dock att det är osannolikt att hotet från piraterna kommer att få fraktbolagen att åter satsa på Röda havet som farväg – hotet från Houthi-rebellernas missiler är helt enkelt större. Fraktbolag associerade med USA, Storbritannien eller Israel får just nu betala 50 procent högre krigsriskpremier hos försäkringsbolagen för resor genom Röda havet och Suezkanalen.

“De fartyg som hittills har haft problem, nästan alla av dem har något inslag av israeliskt, amerikanskt eller brittiskt ägande där någonstans”, säger Marcus Baker, global chef för marin och last på Marsh, till Business Insurance.

Läs även: Nu har vi en rejäl fraktkris på gång – igen (Dagens PS)

Läs även: Fraktpriserna skenar efter attackerna i Röda havet (Dagens PS)

Läs även: Krisen i Röda havet gör att flygfrakt ökar (Dagens PS)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS