Dagens PS

Krisen i Röda havet drabbar indiska företag

Oljetankern Marlin Luanda i brand i Röda havet efter att ha träffats av en missil som avfyrats av Jemens Houthi-rebeller
Oljetankern Marlin Luanda i brand i Röda havet efter att ha träffats av en missil som avfyrats av Jemens Houthi-rebeller. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 16 feb. 2024Publicerad: 16 feb. 2024

Krisen i Röda havet ger indiska företag ökade fraktkostnader och ökade frakttider, något som både Turkiet och Polen vinner på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jemens Houthi-militanters missil- och drönarattacker i Röda havet tvingar många fraktbolag att omdirigera fraktfartyg så de går runt Godahoppsudden i stället för genom Suezkanalen, det skriver Reuters.

Små marginaler

Krisen har börjat vända globala leveranskedjor när både indiska och kinesiska exportörer påverkas.

Många leverantörer tecknar exportavtal som baseras på kostnads-, försäkrings- och fraktbasis, det gör att de ansvarar för eventuella ökningar av frakt- och försäkringskostnader.

I Indien står små exportörer för 40 procent av den årliga varuexporten, till ett värde av 450 miljarder dollar, nästan 4 695 miljarder kronor.

Indiens små exportörer hade redan innan krisen väldigt små marginaler, mellan 3 och 7 procent, enligt branschuppskattningar.

ANNONS

Senaste nytt

Jobbförluster

De små indiska exportörerna har varnat för att de redan har börjat se jobbförluster och de kan skjuta i höjden om attackerna i Röda havet blir utdragna.

ANNONS

“Jobbförluster är redan synliga i Indiens textilnav Tirupur på grund av problemen i Röda havet, i södra Indien arbetar små exportörer med en tredjedel av sin kapacitet”, säger K.E. Raghunathan till Reuters.

Han är en Chennai-baserad tillverkare och nationell ordförande för Association of Indian Entrepreneurs.

Han har noterat att längre leveranstider har lett till mindre fraktkapacitet och att brist på containrar börjar bli ett stort problem för små exportörer då stora exportörer har bokat containrar i bulk.

Indiska exportorganisationer har formellt sökt hjälp från regeringen som har bildat en handelspanel för att övervaka situationen och överväga exportörernas begäran.

Tar längre tid

Indien exporterar varor för cirka 8 miljarder dollar, cirka 83,4 miljarder kronor, i månaden till Europa och för mer än 6 miljarder dollar, cirka 62,6 miljarder kronor, i månaden till USA.

Indiens största exportsektorer till Europa och USA är textilier, verkstadsvaror, som omfattar stål, maskiner och industridelar, samt ädelstenar och smycken.

Över 80 procent av Indiens varuhandel med Europa och USA sker normalt via Röda havet.

ANNONS

Omdirigering via Godahoppsudden har inneburit att fartyg som seglar från Indien kommer behöva 15–20 dagar extra för att nå destinationer i Europa, något som kraftigt ökar kostnaderna.

Det kostar exempelvis nu runt 4 000 dollar, cirka 41 731 kronor, att frakta en container till Storbritannien, innan krisen i Röda kavet kostade det 600 dollar, cirka 6 260 kronor, enligt Reuters.

Polen och Turkiet

“Förra veckan förlorade jag en stor order till en polsk konkurrent som inte behöver betala höjda fraktpriser”, säger Atul Jhunjhunwala till Reuters.

Han är chef för Binayak Hi Tech Engineering som varje år fraktar cirka 700 containrar med verktygsmaskiner, industrigjutgods och järnvägsskjulmaterial.

Han säger att turkiska exportörer också gynnas på bekostnad av indiska företag. Han berättar att han har skickat några order till köpare med förlust.

“Ingen har råd att förlora köpare som vi har arbetat med i över decennier”, säger han till Reuters.

Läs mer: Fraktpriserna skenar efter attackerna i Röda havet Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS