Dagens PS

Analys: Inga tecken på stark återhämtning i Kina

Kina
Långsam återhämtning men tillväxt under 2024. Så lyder prognosen för detaljhandel och dagligvaror i Kina. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 01 dec. 2023Publicerad: 01 dec. 2023

Nu kommer nya analyser på hur Kinas konsumtion ska utveckla sig. McKinsey ser tydliga tecken för utvecklingen under nästa år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinas detaljhandel har haft en svag utveckling ändå sedan Covid 19-pandemin började.

Nu finns en tydlig förändring i Kina där man lägger mer pengar på tjänster än på varor.

”Jag är hoppfull att vi kommer att se en stegvis förbättring under nästa år”, säger Daniel Zipser som leder McKinseys verksamhet inom konsument- och detaljhandel i Asien, till CNBC.

”Men det finns inga tecken på en stark återhämtning”.

Svagt efter pandemin

Även efter pandemiperioden har Kinas detaljhandelsförsäljning varit svag.

Den fallande globala efterfrågan på kinesiska varor och nedgången i fastighetssektorn har tyngt landet och ekonomin.

Tillväxten väntas dessutom avta framöver.

ANNONS

Samtidigt som det är stora spänningar med handelspartners som USA, väntar åtgärder inom fastighetssektorn som tar tid att genomföra.

ANNONS

Senaste nytt

”Inte vad folk hoppats”

“Den övergripande ekonomiska återhämtningen och återhämtningen av fastighetsmarknaden har inte blivit vad folk hoppats på”, säger Zipser.

“Folk är medvetna om de geopolitiska spänningarna och mycket medvetna om att exporten minskar.”

Även om det övergripande intrycket är negativt är bilden dock inte enhetlig.

McKinsey har analyserat 80 börsnoterade kinesiska konsumentföretag och ser hur vissa tror på en tvåsiffrig tillväxt medan andra befarar lika stora nedgångar.

Måste välja nu

”I gamla dagar kunde du investera i vad som helst, allt växte och de flesta företag gick bra”, minns Zipser.

ANNONS

“De dagarna är över.”

I dag är marknaden mer konkurrenskraftig, säger analytikern.

Produkten i sig är mycket viktigare och “konsumenten är mycket mer sofistikerad.”

Kinas enorma storlek har betydelse även vid en lägre tillväxt än tidigare.

Mellan 2012 till 2022 mer än fördubblade Kina sin BNP, medan USA:s endast steg med 47 procent samma period.

Stor även som mindre

Den storlek Kina nu har nått gör att landets stegvisa ökning av detaljhandeln nu kommer att vara lika stor som om man lägger ihop den i Sydkorea, Indien och Indonesien – även om ekonomin skulle bromsa in rejält, påpekar Zipser.

”Långsammare tillväxt är fortfarande tillväxt”, säger McKinsey-analytikern och konstaterar att Kinas detaljhandelsförsäljning var 7,6 procent högre i oktober än i oktober 2022.

ANNONS

Förskjutning

Det som däremot händer nu är en förflyttning från varor till tjänster, menar Zipser.

“Vi ser särskilt att restaurangföretagen går bra”, säger han och påpekar att relaterade kategorier som alkohol också får ett uppsving.

Dessutom kommer kineser att resa mer när nu visum blir mer lättillgängliga och flygpriserna sjunker.

Relaterad läsning:

Kinas förmögna flyttar hundratals miljarder från landet (dagensps.se)

Rekordfå företag vill växa i Kina – Dagens PS

Jamie Dimon: Då lämnar vi Kina – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS