Alla är eniga om att det är bra att tala om mental hälsa, men när depression användes som marknadsföringsverktyg ilsknade många till.

ANNONS

”När man är deprimerad kan allt ofta verka svart och vitt. Samtidigt är färg mycket finare … Men hur kan du sätta färg på dina eländiga tankar?”

Den tyska influencern Cathy Hummels text till nu raderade bilder på henne med gnistrande solglasögon på Instagram.

”En faktor som kan hjälpa är ljus. Sol. Låt oss lysa. ”Sun ’n’ Soul Retreat” av @eventsbych,” sa Hummels i inlägget som delades tidigare denna månad.

Inlägget länkade till ett annat av Hummels konton som heter Events by CH — där ”Sun ’n’ Soul Retreat” marknadsfördes med videor som visar en grupp influencers som gör soluppgångsyoga, pilates vid poolen och målar på en grekisk strand, medan de vistas i en lyxvilla och lägga upp annonsinnehåll överallt, skriver CNBC Make It.

Matchande produkter

Det var inlägg med citat som ”Vänd ditt ansikte mot solen och skuggorna faller bakom dig”, med innehåll från resan, varvat med andra inlägg som lyfter annonspartners.

ANNONS
ANNONS

Det var partners med produkter som nattkläder, skönhet och hår, te och smyckesmärken samt en bokhandelskedja.

Deras logotyper fanns också med som bakgrund i en video där deltagarna på resan en efter en gjorde gester som att krama sig själva, låtsas dricka ur en flaska eller täcka huvudet med händerna.

Beroende på person och gest i videon visas motsvarande skrift. ”Jag led av ångest”, ”Jag led av alkoholberoende”, ”Jag led av psykisk hälsa”, var några exempel. På slutet är alla tillsammans. ”SLUTA! Älska dig själv”, lyder texten.

Skapade ilska

Det här skapade ilska hos andra Instagram-användare och hos den tyska välgörenhetsorganisationen Deutsche Depressionsliga, som drivs av och för dem som har en depression.

”Depression är inte ett marknadsföringsverktyg”, var deras svar.

”Det blir svårt när vissa konton i sociala medier och framträdanden från bloggare skapar intrycket av att depression bara är en kortvarig händelse och kan förtrollas bort genom solstrålar till exempel”, skrev organisationen.

ANNONS
ANNONS

”Det blir väldigt knepigt när det tydligt används som ett reklamverktyg för att marknadsföra [egna] produkter. I så fall rör sig så kallade ’influencers’ på en farlig linje”, tillade den.

Bad om ursäkt

Cathy Hummels bad senare om ursäkt på Instagram.

”När jag ser tillbaka står det klart för mig att jag inte alltid uppnådde detta i min kommunikation. Om människor, särskilt de med depression eller andra psykiska sjukdomar, inte kände att jag tog dem på allvar eller blev sårade av detta, är jag ledsen och jag ber om ursäkt”, skrev hon.

Läs mer: Plötslig rikedom kan lamslå hjärnan [Dagens PS]