Dagens PS

Fyllt i blanketten fel? Kostar tusenlappar från 1 juli

Tusenlappar i straffavgift blir verklighet om du rapporterar fel av misstag till Försäkringskassan
Hemma och vabbar? Se till att det inte blir några fel när du fyller i din anmälan till Försäkringskassan. Det kostar tusenlappar från och med 1 juli. (Foto: Jessica Gow/TT)

Man kan fuska och man kan råka skriva fel. Strunt samma, säger Försäkringskassan. Från 1 juli kostar det tusenlappar, minst 2 368 kronor.

Vi ska, förstås, direkt påpeka att det alltid är fel att skjuta budbäraren – och det gäller naturligtvis även om det är Försäkringskassan som kommer med beskedet.

Det handlar om ett beslut i riksdagen och det är därmed dess majoritet som har ansvaret.

Högerregeringens tre partier och det största partiet i regeringsunderlaget, Sverigedemokraterna, röstade för förslaget liksom Centerpartiet.

Socialdemokraterna röstade ja, men med ett eget yttrande där man inte ville oskyldiga skulle drabbas, och Miljöpartiet och Vänsterpartiet röstade nej.

Försäkringskassan: 6 av 10 krav felaktiga. Dagens PS

Alla ska betala oberoende av orsak

Till vad, är då frågan. Till en sanktionsavgift för den som fått för mycket i ersättning från Försäkringskassan, är svaret.

Förutom att man, i likhet med tidigare, måste betala tillbaka de pengar man inte har rätt till, ska var och en nu betala en så kallad sanktionsavgift från 1 juli.

Avgiften gäller alla som fått fel mängd pengar utbetald. Om man försökt fuska, gjort fel av misstag, inte förstått delar av blanketten eller glömt att rätta någon uppgift som borde ha ändrats, är strunt samma.

”Anledningen till den nya avgiften är att regeringen vill motverka felaktiga utbetalningar, oavsett om det handlar om slarv eller bidragsbrott”, skriver Försäkringskassan.

Var tionde svensk saknar sjukpenning. Dagens PS

Aldrig mindre än 2 368 kronor

Sanktionsavgiften är 25 procent av det belopp som betalats ut fel och som man ska betala tillbaka.

Har man, för att ta ett exempel, fått 12 000 kronor för mycket i barnbidrag, blir sanktionsavgiften 3 000 kronor.

Då tänker du att det finns en risk att Försäkringskassan får driva in småbelopp – för har man fått en 400 kronor för mycket utbetalt blir ju 25 procent i sanktionsavgift bara en hundring.

Icke. Riksdagens majoritet har beslutat om en lägsta gräns som gör att hur lite man än fått för mycket, ska man alltid betala mint 4 procent av prisbasbeloppet i sanktionsavgift.

Det innebär att avgiften du tvingas betala alltid blir minst 2 368 kronor, hur lite du än fått felaktigt utbetalt.

Ingen tysk rätt till svensk föräldrapenning. Dagens PS

Om du försökt fuska eller gjort ett misstag har ingen betydelse. Från 1 juli får du betala tusenlappar till Försäkringskassan om något blivit fel. (Foto: Christine Olsson/TT)

Ska kunna stängas av i tre år från ersättning

När riksdagen ändå år i gång har man även beslutat att Försäkringskassan ska kunna stänga av en person från en eller flera ersättningar.

Det rör sig då om personer som medvetet eller av grov vårdslöshet lämnat en oriktig uppgift.

En avstängning ska kunna gälla mellan tre månader och tre år, har politikerna beslutat.

Den nya sanktionsavgiften gäller alla Försäkringskassans utbetalningar – exempelvis sjukpenning, vab, föräldrapenning och bostadsbidrag.

Nu spricker myten om svenska män. Dagens PS

Mest lästa i kategorin

Villa i Sverige

Sveriges billigaste områden – här kostar villan 367 000 kronor

26 juni 2026