Dagens PS

Fejkbilder vanliga i mäklarannonser

storslagen utsikt
Det är vanligt att mäklarannonser innehåller bilder som manipulerats. (Bild: Pixabay)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 23 feb. 2022Publicerad: 23 feb. 2022

Fejkade och manipulerade bilder blir allt vanligare i mäklarannonser. Trenden kallas för digital styling och är helt laglig. Metoden används för att väcka större intresse från kunder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det blir allt vanligare att mäklare väljer att väcka intresse för ett objekt genom digital stajling, skriver Göteborgs-Posten i en artikel om fenomenet.

Tanken med att manipulera bilderna är att visa hur lägenheten skulle kunna se ut efter en renovering, eller i solsken, exempelvis.

”Framför allt är det en tjänst som uppskattas av säljare, för det kanske gör att de slipper köpa stajling med möbler. Det blir ofta både mer klick på annonsen och fler visningsgäster”, säger Victor Söderlind, mäklare och franchisetagare på Svensk Fastighetsförmedling i Lidköping, till Göteborgs-Posten.

Tillåtet med fejkbild i mäklarannonser

Det är tillåtet att marknadsföra bostäder på det här sättet – så länge det framgår att bilden är ett fotomontage.

”Det får inte vara vilseledande, utan är det ett fotomontage ska man ange det tydligt, till exempel på bilden eller i anslutande text”, säger David Johansson, tillsynschef på Fastighetsmäklarinspektionen FMI, till Göteborgs-Posten.

Det händer emellertid att markeringarna som signalerar att bilden manipulerats blir svåra att se och att bilden i alla fall blir vilseledande.

Läs också:

ANNONS

Mäklare i ombildningshärva fick sin licens indragen
Mäklare: Därför stiger bostadsprserna i Stockholm

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS