Det irländska lågprisflygbolaget Ryanair sågar den nya danska flygskatten på 50 kronor per resa. Totalt 32 danska rutter försvinner när bolaget omfördelar kapaciteten till andra EU-länder utan flygskatt.
Ryanair bojkottar Danmark – storsatsar på Sverige


Mest läst i kategorin
Sverige däremot seglar upp som en ny Ryanair-favorit: just nu flyger man till 48 destinationer från svenska flygplatser.
Förutom att stänga sin bas i Billund kommer Ryanair att lägga ned samtliga rutter från Aalborg med start i mars 2025. Den nya danska flygskatten, som infördes i januari, innebär ett pristillägg på cirka 50 danska kronor per biljett. Två flygplan har varit stationerade i Billund, och nedläggningen innebär att runt 60 arbetstillfällen försvinner – piloter, kabinpersonal och tekniker drabbas, rapporterar Flygtorget.
– Danmark är ett av få EU-länder som ännu inte återhämtat sig till pre-covid-nivåer. Denna skadliga flygskatt kommer att försämra Danmarks möjligheter till anslutningar, slå mot turistnäringen och försvaga ekonomin. Skatten gör Danmark hopplöst okonkurrenskraftigt jämfört med EU-länder som Sverige, Italien och Ungern, som väljer att avskaffa sina flygskatter, skriver Ryanair i ett pressmeddelande.
Läs mer om inrikesflyget: Skrota flygskatten så satsar vi
Den svenska flygskatten avskaffas den 1 juli 2025. På en pressträff förra året applåderade Ryanair beslutet och lovade att öka trafiken till och från Sverige. För närvarande har bolaget 48 internationella rutter härifrån. Tidigare flög Ryanair även inrikes i Sverige, men avslutade satsningen på grund av dålig lönsamhet och den dåvarande skatten. En comeback utesluts inte – Ryanairs Europachef Eddie Wilson har sagt att en återgång är möjlig, men ännu inte lämnat ett slutgiltigt besked.
Läs mer om Ryanair i Dagens PS: Shein och Ryanair toppar svarta listan
Det svenska inrikesflyget är i gungning. SAS har tagit över flera av BRA:s tidigare linjer, vilket lett till färre alternativ, högre priser och försämrad tillgänglighet. Om Ryanair återvänder till inrikestrafiken kan konkurrensen öka dramatiskt – och i förlängningen även pressa priserna.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidning Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidning Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.