Dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under oktober, enligt det nya indexet från Svensk Dagligvaruhandels och HUI.
Kalendereffekt eldar på dagligvaruhandeln


Finwire
Uppdaterad: 18 nov. 2019Publicerad: 18 nov. 2019
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
En kalendereffekt bedöms ha påverkat positivt med 0,5 procentenheter.
Butiksförsäljningen var upp 4,0 procent medan e-handeln ökade 12,5 procent, en klart lägre tillväxttakt än tidigare. I september var till exempel ökningen 29,8 procent.
“E-handeln med mat befinner sig fortfarande i sin linda och står än så länge för en mindre del av den totala dagligvaruhandeln där marknaden håller på att sätta sig och det sker en del in- och utträden, vilket gör att fluktuationer förekommer”, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Den ackumulerade tillväxten hittills i år för dagligvaruhandeln är på 3,1 procent. För butiker är den upp 2,7 procent och för e-handeln 22,4 procent.
Månad | Procent |
oktober, 2019 | 4,2 |
september, 2019 | 3,2 |
augusti, 2019 | 3,8 |
juli, 2019 | 3,5 |
juni, 2019 | 2,1 |
maj, 2019 | 0,9 |
april, 2019 | 10,6 |
mars, 2019 | -2,5 |
februari, 2019 | 3,0 |
januari, 2019 | 2,7 |
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS
ANNONS