Dagligvaruhandeln ökade med 4,2 procent under oktober, enligt det nya indexet från Svensk Dagligvaruhandels och HUI.
Kalendereffekt eldar på dagligvaruhandeln


Mest läst i kategorin
En kalendereffekt bedöms ha påverkat positivt med 0,5 procentenheter.
Butiksförsäljningen var upp 4,0 procent medan e-handeln ökade 12,5 procent, en klart lägre tillväxttakt än tidigare. I september var till exempel ökningen 29,8 procent.
“E-handeln med mat befinner sig fortfarande i sin linda och står än så länge för en mindre del av den totala dagligvaruhandeln där marknaden håller på att sätta sig och det sker en del in- och utträden, vilket gör att fluktuationer förekommer”, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Den ackumulerade tillväxten hittills i år för dagligvaruhandeln är på 3,1 procent. För butiker är den upp 2,7 procent och för e-handeln 22,4 procent.
| Månad | Procent |
| oktober, 2019 | 4,2 |
| september, 2019 | 3,2 |
| augusti, 2019 | 3,8 |
| juli, 2019 | 3,5 |
| juni, 2019 | 2,1 |
| maj, 2019 | 0,9 |
| april, 2019 | 10,6 |
| mars, 2019 | -2,5 |
| februari, 2019 | 3,0 |
| januari, 2019 | 2,7 |

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.








