BILTEST: Nya VW Tiguan eHybrid
Wolfsburg, 2020-10-06. När nu Volkswagens bästsäljare Tiguan genomgått en ”ansiktslyftning” och samtidigt utrustats med den alltmer populära laddhybridtekniken, så var förväntningarna stora. Men trots att det i grunden är en utmärkt bil så blev den något av en antiklimax.

2000-talets Bubbla

VW Tiguan är något av 2000-talets svar på den gamla Bubblan. Modellerna har inte något annat gemensamt än att de båda är bolagets bästsäljare på varsin sida om århundradet. Med en försäljning av drygt 981.000 bilar 2019 så är det inte många bilmodeller som kan konkurrera med den volymen.

VW Tiguan eHybrid

Även i Sverige har den tillhört toppskiktet i försäljningsstatistiken, där den 190 hk starka dieseln med fyrhjulsdriften 4MOTION varit bästsäljaren. Men trots att dieselmotorn är populär så kommer vi inte undan att marknaden genomgår ett paradigmskifte från fossila bilar till mer miljövänliga elektrifierade bilar.

En GTE som heter eHybrid

Laddhybrider är kanske inte ”den gyllene medelvägen” men till dess vi har en fullt utbyggd infrastruktur för snabbladdning så är laddhybriden trots allt ”det bästa av två världar”. Så det var med höga förväntningar som jag åkte till Wolfsburg för att känna på Volkswagens ”ansiktslyfta” bästsäljare som laddhybrid, utrustad med samma motor som i den Golf GTE jag körde för drygt en månad sedan.

VW Tiguan eHybrid

Trots att modellen heter eHybrid, som i Golf ger 204 hk, så handlar det alltså om en 1,4 liters fyrcylindrig bensinmotor på 150 hk, som tillsammans med en elmotor på 110 hk får en systemeffekt på 245 hk och ett vridmoment på 400 Nm. Det ger Tiguan eHybrid en preliminär 50 km räckvidd på ren el enligt WLTP. Acceleration 0-100 km/h hamnar på 7,5 sekunder och en toppfarten på 205 km/h. Förbruknings- och utsläppssiffror släpper Volkswagen först om några veckor.

Men man glömde visst bort något

VW Tiguan eHybrid saknar dock en viktig ingrediens som Tiguan-köpare uppskattar extra mycket; fyrhjulsdrift! Av någon besynnerlig anledning så har man beslutat sig för att bara erbjuda framhjulsdrift för samtliga marknader. Man försvarar sig med att ”det egentligen bara är de nordiska länderna som vill ha fyrhjulsdrift” och ”att Passat GTE bara funnits som framhjulsdriven”. Jag tolkar det som ett mycket svagt argument.

VW Tiguan eHybrid

Det är inte bara vi i Norden som vill ha fyrhjulsdrift för att ta oss fram i djup snö. Även alpländerna vill ha fyrhjulsdrift som också konfirmeras av mina tyska, österrikiska, italienska och schweiziska jurykollegor i AUTOBEST juryn. Detta kan visa sig vara en taktisk miss från Volkswagen då konkurrenter som bl.a. Peugeot, Opel, Kia, Hyundai, BMW och Mercedes erbjuder fyrhjulsdrift på sina SUV-laddhybrider.

ANNONS
ANNONS

Inga revolutionerande designförändringar

Men innan jag går in på körupplevelsen så tar vi en titt på vad som ingår i ”ansiktslyftet”. Exteriört är det framförallt fronten som förändrats med en ny grill och nya LED-framljus som ger modellen ett något aggressivare utseende. Baktill så har man gett Tiguan nya LED-bakljus med en ny ljussignatur och en ny design på stötfångaren. Där tar de exteriöra förändringarna i princip slut.

VW Tiguan eHybrid

Interiört så har det hänt lite mer då Tiguan fått en ny layout av instrumentbrädan med nya digitala instrument av samma typ som i nya Golf och en ny 8” skärm (10” tillval) som dock inte har samma touchkontroller för värme och volym som i Golf. De har man placerat som en egen enhet nedanför vilket faktiskt är en bättre lösning. I övrigt så är det mesta sig likt. Bagagerummet har dock fått gett upp 139 liter för att få plats med batteriet och rymmer nu 476 liter.

VW Tiguan eHybrid

Sköna köregenskaper på torra vägar

En annan detalj som fyrhjulsdriften skulle kunna bidra med är att eliminera framhjulens ”tuggande” vid snabbt gaspådrag från stillastående, något som blir mer påtagligt på halt underlag. Men om vi frånser denna i mitt tycke monumentalt strategiska miss så är nya Tiguan en genomgående trevlig bil med sköna köregenskaper på alla typer av vägar. Den är tyst och lättkörd. Den 6-stegade DSG-lådan gör ett utmärkt jobb med sin sömlösa växling.

VW Tiguan eHybrid
Trots allt så bjuder Tiguan eHybrid på sköna vägegenskaper och hög komfort. (Foto: Uli)

Sammanfattning

Ofta innefattas en ”ansiktslyftning” (facelift) av relativt små design detaljer, vilket också gäller Tiguan. Visst är den nya grillen och LED-framljusen ett lyft, men det största lyftet är att modellen äntligen kommer som laddhybrid. Därför känns det minst sagt märkligt att denna annars så fina SUV inte kommer som fyrhjulsdriven.

VW Tiguan eHybrid
Allt hade varit i det närmaste perfekt om inte… (Foto: Uli)

Jag upplever det som att Volkswagen slarvat bort en möjlighet att mäta sig med de nya konkurrenterna. Måhända räcker varumärket så länge som konsumenterna fortsätter att vara märkestrogna, men trohet bygger också på vissa uppoffringar och frågan är om Volkswagen har för stor tilltro till sig själva? Vad tycker du?

Lansering sker i november då också priser och kompletta specifikationer presenteras.

Teknisk specifikation (priser ej klara)

Tiguan eHybrid
Motor: 1,4 liter 150 hk fyrcylindrig bensinmotor med turbo + elmotor
Max systemeffekt: 245 hk
Max effekt, elmotor: 110 hk
Vridmoment: 400 Nm
Växellåda: 6-växlad DSG
Prestanda, toppfart: 205 km/tim
Acceleration 0 – 100 km/tim: 7,5 s
Förbrukning, blandad körning WLTP: ej klart
CO2-utsläpp, blandad körning WLTP: ej klart
Förbrukning elmotor, blandad körning WLTP: ej klart
Batterikapacitet: 11,5 kWh netto (13,0 kWh brutto)
Laddningstid AC 2,3 kW: 5 tim
Laddningstid AC 3,6 kW: 3 tim och 40 min
Räckvidd, WLTP: preliminärt upp till 50 km

Bagagevolym: 476 liter med baksätet uppfällt
Tjänstevikt: inga uppgifter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1.800 kg

Här kan du läsa mer om Volkswagens laddhybrider.