Porto, Portugal. 1974 lanserade Volkswagen den modell som skulle bli synonymt med ett helt segment. Under 45 år har VW Golf sålts i mer än 45 miljoner exemplar och samtidigt varit måttstocken för övriga biltillverkare. Nu är det dags för den åttonde generationen och frågan är om den populära modellen kommer att behålla positionen som den mest populära bilen i sitt eget segment?

När den globala utvecklingen styr mot elektrifiering så finns risken att VW Golf inte kommer att kunna behålla den överlägsna position som de varit bortskämda med. Borta är e-Golf till förmån för nya ID.3, modellen som förmodligen kommer att bli en succé och kvar blir några Golf-modeller varav endast tre är elektrifierad. Att dessutom konkurrensen hårdnar med nya bilar inom Volkswagengruppens andra märken och som väl kan mäta sig med Golf, gör inte uppgiften lättare.

De sju tidigare generationerna fanns på plats för provkörning. (Foto: Håkan Nilsson)

Men det mesta tyder på att VW Golf kommer ändå att fortsätta vara populär inom segmentet som bär bilens namn även om volymerna kommer att sjunka och det vet Volkswagen. Den åttonde generationen Golf lär således inte göra några traditionsbundna spekulanter besvikna eftersom den fortfarande håller en hög kvalitet, skön körkänsla…och ett fortsatt högre pris än konkurrenterna. Men det högre priset motiveras av mera utrustning så i slutändan kanske det inte är så illa ändå.

Volkswagens nya ”folk-elbil” ID.3 är modellen på allas läppar. Kommer den att ta volym från Golf? (Foto: VW)

När jag deltog i den stora lanseringsaktiviteten i Wolfsburg i oktober så hade man radat upp med alla tidigare modeller och ett stort antal tyska och för oss flesta okända celebriteter som fick berätta om sina relationer till denna levande ikon. Men i kulisserna talades det mer om den nya elbilen ID.3 vilket tyder på att Volkswagen är på väg in i ett paradigmskifte och att Golf som bilmodell kanske går in i sin sista fas. Frågan är om vi kommer att få se någon Golf 9 eller om detta är sista modellen?

Lägre grill och LED Matrix ljus är den stora skillnaden framtill. (Foto: VW)

Vad är det då som är nytt jämfört med föregångaren? Exteriört så känner man igen mycket och för ett otränat öga kan det vara svårt att se skillnaden. Det mest framträdande är ändå den nya fronten med ett helt nytt ljusarrangemang som består av LED-ljus, det som Volkswagen kallar IQ.Light LED matrix. Den upplevs som lägre och smalare med en grill som numera är placerad under stötfångaren. Personligen gillar jag det nya utseendet och ser fram emot den LED-ljus ramp som förbinder framljusen och som visades i Wolfsburg.

Känner du igen profilen? (Foto: VW)

Från sidan följer man det gamla och väl beprövade receptet med en funktionell design där bakdelen fortfarande har ett kort överhäng. Baktill är det främst de nya smala LED-bakljusen som avslöjar att detta är en ny modell. Men här finns också en helt ny design av stötfångaren som ackompanjeras av de numera så moderna och i min mening lite larviga fejkade avgasrören. Den nya generationens design upplevs som bredare bakifrån och en aning lyxigare.

Funktionellt och modernt. Ett snyggt arbete av VW:s designers. (Foto: VW)

Men det är under det nya skalet vi hittar de verkliga nyheterna. Om vi börjar med interiören så har det hänt en hel del och då främst vad gäller instrumentpanelen som blivit helt digital. Instrumentklustret utgörs av en 10,25” skärm som vi känner igen från bl.a. nya Passat. Infotainmentsystemet består av en 8,25” pekskärm som även kan kontrolleras på ratten. Den går att uppgradera till en 10” skärm och tillsammans med det stora navigationssystemet Discover Pro så får man ett system som Volkswagen kallar Innovision Cockpit och som kopplas ihop med instrumentklustret. Här finns också en tydlig heads-up display som projicerar information direkt på vindrutan.

Det nya infotainmentsystemet är ett klart lyft. Dock tveksam till värmereglagen direkt under skärmen. (Foto: VW)

Med ett speciellt SIM-kort så kan systemet även kopplas ihop med Volkswagen We, ett ekosystem som ger tillgång till en mängd uppkopplade tjänster. Här finns ett ”on-demand”-system som innebär att man kan addera tjänster som inte kommer som standard, en lösning som blir mer och mer vedertaget då många köpare inte har användning för allt som annars varit standard. Man kan alltså själv anpassa bilen efter behov. Smart!

Väljer man automatlådan så får man en sån här ”liten söt sak” att välja läge med. (Foto: VW)

Det som kändes lite överkurs var värmekontrollerna på varsin sida om volymkontrollen som placerats direkt i anslutning till infotainmentskärmen. De är numera touch-kontroller som man med en beröring drar åt sidorna men som man lätt kommer åt när man t.ex. lägger in en rutt på skärmen. I övrigt har materialvalet uppgraderats och känns betydligt bättre än tidigare. Väljer man en modell med den 7-stegade dubbelkopplingslådan så består växelväljaren av en liten spak på mittkonsolen, precis som i nya Skoda Octavia. Framstolarnas utformning ger mer stöd än tidigare och är riktigt bekväma.

Baksätets dyna är också bekvämare än tidigare men precis som tidigare lämnar benutrymmet en del att önska. Här ligger faktiskt VW Golf efter några av konkurrenterna. Fast det är ju klart, man väljer ju inte Golf om man vill transporter vuxna i baksätet. Då finns det andra smartare modeller. Intressant var också att testbilarna bara var utrustade med ISOFIX-fästen bakom passagerarstolen så har man två barn i barnstolar så kan det bli lite problematiskt. Bagagerummet är ingen jätte men klarar 380 liter med baksätet uppfällt och 1.237 liter med det nedfällt (60/40).

Nytt är också att en del av bilens funktioner kan uppdateras i efterhand. Det handlar bl.a. om helljusassistenten och vägmärkesavläsningen. Detta var något som Tesla en gång introducerade och blir allt vanligare på nya bilar. På tal om assistenssystem så har nya Golf begåvats med en hel del nya och smarta lösningar som tillval, bl.a. Travel Assist som innebär att kan man köra i hastigheter upp till 210 km/h utan att aktivt behöva styra, accelerera eller bromsa själv. Det handlar alltså om steg två på den femgradiga autonoma skalan och något som också Tesla var först med.

ANNONS
ANNONS
Många nya säkerhets- och supportsystem som gör körningen skönare och säkrare, ingår i nya Golf. (Foto: VW)

Den nya och mest avancerade versionen av den adaptiva farthållaren har  hastighetsdetektering (tillval) och ett assistanssystem som upptäcker stillastående köer. Detta assistanssystem kan i förväg reagera på hastighetsbegränsningar liksom i korsningar, rondeller och kurvor. Här hittar vi även en uppgraderad Front Assist som bromsar ner bilen när man svänger in på en annan väg samtidigt som man får möte. Den nya funktionen Car2X (standard) fungerar som en trafikvarningsassistent och använder för första gången information från trafikinfrastrukturen och från andra bilar i närheten (förutsatt att dessa har samma system).

eTSI kallas mildhybriden. Men det kommer ett par laddhybrider senare under 2020. (Foto: VW)

Under huven hittar vi de verkligt stora nyheterna som bl.a. en 150 hk bensinvariant med mildhybrid som kallas eTSI. Där bidrar ett 48 V-system till lägre förbrukning och utsläpp eftersom eldriften gör det möjligt att rulla på frihjul med bensinmotorn avstängd. Även accelerationen från stillastående blir snabbare tack vare eldriften. Denna modell blev min klara favorit eftersom man inte tar in den fina 150 hk dieseln till Sverige, ett beslut som kan tyckas märkligt eftersom stora delar av landet fortfarande föredrar diesel, framförallt Norrland.

Härlig väghållning och väl avvägd fjädring. (Foto: VW)

Regionen öster om Porto bjöd på omväxlande vägar. Sköna 6-filiga motorvägar av den typ vi skulle behöva i Sverige, kurviga småvägar och bergsvägar. Gemensamt för samtliga varianter är den stabila och sköna väghållningen oavsett vilken typ av väg man kör på. Understyrningstendenserna vid hård kurvtagning är minimala och fjädringen väl avstämd i samtliga körprogram. Dessutom är nya Golf tystare än sin föregångare vilket bidrar till en skön komfort vid långkörningar. Den känns mognare och större än vad den i själva verket är vilket är ett bra betyg.

(Foto: VW)

De motoralternativ som finns tillgängliga vid lanseringen, redovisas nedan. I tillägg till dessa kommer det även några intressanta motoralternativ som kan rädda andraplatsen även nästa år. Det handlar om två laddhybrider (eHybrid) där grundmodellen är på 204 hk och 245 hk i GTE-modellen. Båda är utrustade med en 1,4 liters bensinmotor, 6-stegad DSG-låda och ett lithiumjonbatteri på 13 kWh som driver en elmotor. Det nya batteriet har 50% högre effekt för längre räckvidd på el. Även en Golf TGI (gasbil), Golf GTI och Golf R (300 hk) kommer senare under 2020. Jag återkommer med mer uppgifter när dessa finns tillgängliga.

Visst ser den snyggare ut än föregångaren? (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Den åttonde generationen av den kultförklarade VW Golf känns lika övertygande som samtliga föregångare har gjort. Det är en gedigen och välbyggd bil som numera innehåller mängder av funktioner som vi tidigare bara hittat på betydligt dyrare bilar. Det är alltså bäddat för en potentiell succé…eller? Konkurrensen har hårdnat, inte bara inifrån de egna leden utan även utifrån. Valet av VW Golf är inte längre lika självklart som tidigare och frågan är om modellen kan behålla andraplatsen i registreringsstatistiken även 2020?

Ingen dum bil det här och färgen är lite cool. Vågar du välja den? (Foto: Ian Maasing)

Med ett allt större fokus på elektrifierade bilar så kan det bli en utmaning trots ett brett motorprogram där dock bästa dieselalternativet saknas i Sverige. Den stora frågan är om priset kommer att avskräcka potentiella kunder? Risken finns trots att basmodellen, den 3-cylindriga bensinaren 1,0 TSI på 110 hk och med 6-växlad manuell låda som kommer något senare under första kvartalet, innehåller bra mycket mer utrustning än föregångaren som med ett ingångspris från 236.900 kr, faktiskt gör nya Golf billigare än tidigare modell med motsvarande utrustning. Hoppas inte det, för detta är återigen en riktigt bra bil i den klass som bär modellens namn.

Säljstarten kommer preliminärt igång i mitten av januari 2020 och första kundleveranserna beräknas bli i slutet av mars.

Motoralternativ och priser vid lanseringen

1,5 TSI 150 hk. Bensin med 6-växlad manuell växellåda och aktiv cylinderavstängning. Det maximala vridmomentet är 250 Nm. Toppfarten är 224 km/h och 0- 100 km/h tar 8,5 sekunder. Den blandade bränsleförbrukningen enligt WLTP är 5,5 l/100 km och CO2-utsläppet ligger på 124 g/km.
Pris från 273.900 kr.

1,5 eTSI 150 hk DSG. Bensin med mildhybrid och en 7-stegad dubbelkopplingslåda som standard. Detta motoralternativ har samma effekt, vridmoment, toppfart och acceleration som 1,5 TSI 150 hk ovan vad gäller. Värdena för bränsleförbrukning och CO2-utsläpp är ännu inte fastställda.
Pris från 299.400 kr.

2,0 TDI 115 hk. Diesel med 6-växlad manuell växellåda. Det maximala vridmomentet är 300 Nm. Toppfarten är 202 km/h. Accelerationen 0 till 100 km/h tar 10,2 sekunder. Den blandade bränsleförbrukningen enligt WLTP är 4,1 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på 108 g/km.
Pris från 274.900 kr.