Dagens PS

Volkswagens vd: ”Måste acceptera att Kina tagit över”

Volkswagen
Vi intervjuade Volkswagens vd på plats i München. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 15 sep. 2023Publicerad: 13 sep. 2023

Volkswagens vd, Thomas Schäfer, har mycket på sitt bord. Inte minst en hög papper rubricerad ”elektrifiering”. Vi intervjuade honom på plats i München.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Märket ska investera 180 miljarder euro, motsvarande 2 141 miljarder svenska kronor i elektrifiering och digitalisering mellan 2023 och 2027.

Det är således en avslappnad Thomas Schäfer som möter oss i samband med IAA-mässan i München.

Även om märkets elbilssatsning inte gått som tänkt, något märkets mjukvarurelaterade problematik samt låga marknadsandel på den livsviktiga marknaden Kina visar. gasar Volkswagen på för fullt.

Volkswagen
Nya Volkswagen ID.7 visar på mer genomtänkt mjukvara. (Foto: Volkswagen)

Ny strategi

Ett steg i att säkra upp framtiden för världens näst största biltillverkare är en ny strategi kallad ”Road to 6.5” vilken ska ge ökad effektivitet och högre vinst till en lägre kostnad.

6,5 indikerar den avkastning på omsättning i procent som är målsättningen till 2026, utan att räkna med Volkswagen Financial Services. I dagsläget ligger den siffran på runt 5 procent.

”Det är livsviktigt för ett märke att säkra sin leveranskedja”, förklarar Schäfer.

ANNONS

Han syftar på Volkswagens investeringar i egna plattformar och batterifabriker.

”Vi ska fokusera mer på värde än volym”, fortsätter den tyska vd:n och tillägger:

”Vi vill inte framstå som desperata och ska i stället lansera fler globala produkter”.

ANNONS

Senaste nytt

Utbudet som gjort framgången

Enligt Schäfer innebär en för bred produktportfölj att varumärket urvattnas.

Samtidigt bör det tilläggas att det är just Volkswagens förmåga att kunna differentiera sitt modellutbud på olika marknader som gjort tyskarna så framgångsrika.

Några exempel är Volkswagen Saveiro för den sydamerikanska marknaden, Citi Golf för den sydafrikanska, och Volkswagen Santana som blev omåttligt populär i Kina.

En regional fråga

ANNONS

Att Volkswagen ska skala ner på produktutbudet är dock inte enbart kopplat till elektrifiering, då ”regioner rör sig i olika takt”.

Fokus blir alltså att erbjuda fler globala modeller, som exempelvis Volkswagen Tiguan, och anpassa produktutbudet efter rådande marknadsförutsättningar.

”Brytpunkten för elbilar i Kina är 2025”, berättar Schäfer.

Det vill säga då elbilar blir mer dominanta än fossilbilar.

Även länder som Indien är med på det spåret men ”vissa länder gasar inte på lika mycket som förut” och det är ”fortsatt viktigt med incitament, särskilt i övergångsperioden de kommande 2–3 åren”, säger Schäfer.

Thomas Schäfer känner inte sig särskilt orolig för Kina. (Foto: Marcus Berggren)

Volkswagen tror på störst först

Volkswagen ska lansera 11 nya elbilar till 2027 men bibehåller traditionella modeller som Volkswagen Passat, Tiguan, och Golf.

ANNONS

Just temat elbilar är något som för intervjun vidare mot den kinesiska elbilsoffensiven.

”Asiatiska konkurrenter har alltid existerat”, anser Schäfer.

Medan 1970-talet bjöd på konkurrens i form av japaner, bjöd 1980-talet på koreaner.

Volkswagens styrka

”Volkswagen-gruppens styrka är dess storlek”, säger Schäfer.

Synergier inom koncernen innebär enorma besparingar. Exempelvis sparade gruppen 600 miljoner euro genom att utveckla nya Volkswagen Passat och Škoda Superb gemensamt.

Gemensam utveckling innebär även en större möjlighet till differentiering. Förr i tiden bytte man helt enkelt ut emblemen på bilar inom samma koncern, medan man i dag utvecklar distinkt olika modeller.

Fortsättningsvis har Volkswagen-gruppen delat upp världen i regioner och tagit ett kliv bort från den enorma stolthet som genomsyrade varje enskilt märke förut.

ANNONS

Nu är det mer en fråga om att dela broderligt på saker och utvecklas gemensamt.

”Vi måste acceptera att Kina har tagit över.”

Volkswagen inte oroliga

När samtalet fortsätter in på Kina-spåret verkar Schäfer måttligt orolig över hur illa det går för Volkswagens elbilar på marknaden.

”Vi är på alerten, men vi är inte oroliga. 90 procent av konkurrenterna tjänar inga pengar och volymspelet är ett tufft spel” förklarar Schäfer och syftar på den kinesiska marknaden”, säger han.

Att kinesiska märken tar över alltmer är inget unikt. I nästan varje land med en inhemsk bilindustri är det lokala aktörer som blomstrar.

Frankrike har Renault och Citroën, Tyskland Volkswagen, Spanien Seat, Sverige Volvo, och Ryssland har Lada.

Volkswagen står dock bakom Kinas mobilisering och är marknadsledande när det kommer till förbränningsbilar.

ANNONS

En stor anledning till det är att det inte finns några riktiga konkurrenter inom segmentet. Något som kan härledas till att alla nya biltillverkare satsar helhjärtat på eldrift.

Volkswagen har börjat samarbeta med kinesiska Xpeng. (Foto: Xpeng) (Foto: Xpeng)

Unga dominerar i Kina

Det har lett till att marknaden i Kina börjat domineras av inhemska tillverkare är att snittåldern på köpare är betydligt lägre än i Europa – vilket är fördelaktigt för lokalt producerade elbilar.

”När det kommer till förbränningsmotorer finns det bokstavligt talat ingen lokal konkurrens”, berättar Schäfer.

Renodlade elbilar står för ungefär 25 procent av försäljningen i Kina, vilket med andra ord innebär att alternativ med förbränningsmotorer fortsatt dominerar.

Volkswagen måste ändock ”se över sitt utbud” och har planer på hur utbudet ska uppdateras.

De satsar på att utveckla bilar för Kina i Kina, något som innebär att en europeisk kund ”aldrig kommer att köpa en bil som är byggd i Kina”.

ANNONS

”Vi måste inte gå in i alla konflikter vi ser där ute och tänker inte ge oss in i något priskrig” försäkrar Schäfer och tillägger:

”Vi förlorar inte i Kina, oroa dig inte”, avslutar han.

Läs även:

Volkswagens vd – “vi jobbar på en elbil för under 20 000 euro”

Nya Volkswagen Passat – tjänstebilistens drömbil?

Därför tar Volkswagen hjälp av Kina

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS