Volkswagen Passat har tillverkats i femtio år. Nu har det blivit dags för tyskarna att dra skynket av den nionde generationen.
Nya Volkswagen Passat: Tjänstebilistens drömbil?
Mest läst i kategorin
Sedan debuten 1973 har totalt 30 miljoner Passater tillverkats, vilket gör den till märkets andra mest sålda bil – efter Golf men före Bubblan.
Av dessa har drygt en procent nått den svenska marknaden, närmare bestämt 390 000 bilar.
Modellen är fortsatt viktig för Volkswagen och det har inte sparats på krutet när det gäller den nionde generationen, som bara erbjuds som kombi.
Vuxit på alla ledder
Medan första generationen av Passat var 4,3 meter lång, stoltserar den nionde generationen med en längd på strax över 4,9 meter: femton centimeter längre än föregångare med fem av dessa centimeter dedikerade till baksätet.
Nya Passat är även två centimeter bredare än den åttonde generationen. Höjden är däremot identisk.
Resultatet i sin helhet är en rymligare kupé och ett baksäte som heter duga. Du sitter bekvämt och undertecknad, som är 184 centimeter lång, kan sitta komfortabelt.
Senaste nytt
Fysiska knappar gör comeback
Efter en kritikerstorm riktad mot Volkswagens haptiska touchknappar har de fysiska knapparna nu återvänt.
Passat är den första nya modellen som får den uppdateringen, något som är ett bestämt intuitivt inslag.
I förarsätet sitter du bekvämt – särskilt om du väljer utrustningsnivån Elegance – medan stolarna i R-Line är desto sportigare.
Helt nytt infotainment
Nya Volkswagen Passat debuterar även med märkets nya infotainmentsystem, MIB4, som ersätter det mycket kritiserade nuvarande systemet.
Som standard får du en 12,9-tums skärm, men ett 15-tumsalternativ går att välja till.
Systemet är detsamma som du finner i nya Volkswagen ID.7 och enormt mycket bättre än det utgående systemet.
Skärmen är högupplöst och systemet är intuitivt och svarar blixtsnabbt på dina inputs.
Kvalitetskänslan är hög och enligt Volkswagen har det lagts mycket krut på komforten i nya Passat.
Laddhybrider i fokus
Enligt Volkswagen tillbringar deras Passat-kunder många mil i bil och det är primärt tjänstebilsföraren som märket har i åtanke, något som även gäller den svenska marknaden.
Volkswagen Sverige räknar med att laddhybriderna ska stå för merparten av försäljningen.
Den elektriska räckvidden är upp till 100 kilometer, vilket Volkswagen menar räcker för 99 procent av dagliga resor. Den totala räckvidden, på bensin och el kombinerat, sägs vara upp till 1 000 kilometer.
Det kommer att finnas två laddhybrider att välja på. En variant med 204 hästkrafter och en med 272 hästkrafter. Båda skickar ner kraften i backen via framhjulen och kommer att ha beteckningen e-hybrid.
GTE-modellen har lagts ner när det gäller Passat.
Andra alternativ
Utöver laddhybriderna kommer det att finnas en både ett bensin- och dieselutförande i Sverige. Dessa kommer att ackompanjeras av fyrhjulsdrift.
På den globala marknaden kan du välja mellan en dieselpjäs på antingen 122, 150, eller 193 hästkrafter.
Bensinvarianten som erbjuds är antingen med 204 hästkrafter eller 265 hästkrafter.
Volkswagen Passat erbjuds endast med dubbelkopplingslåda.
Många pelare
Volkswagen skryter om att Passat erbjuder enorma mängder praktikalitet – bagageutrymmet är upp till 1920 liter.
Även effektivitet stod i centrum under Volkswagens presentation av bilen och cd-värdet ligger på 0,25. Dragvikten är 2 200 kilogram i fyrhjulsdrivet utförande.
Även den kördynamiska aspekten har förbättrats enligt Volkswagen.
Det är tack vare en kombination av mjukvara och hårdvara som säkerställer ökad komfort och stabilitet, samtidigt som de typiskt förutsägbara Volkswagen-köregenskaperna förblir intakta.
Det rör sig mer specifikt om ett elektroniskt styrt chassi.
Priser och lansering
Nya Volkswagen Passat kommer att gå att beställa från och med i höst.
Inga svenska priser har ännu kommunicerats, men i Tyskland börjar den nionde generationen av Passat på 39 995 euro, motsvarande 473 500 kronor.
Läs även:
Nya Volkswagen Passat provkörd – säljs bara som kombi
Drygar ut milen – Volkswagen ID.7 testad
Nya Mercedes E-klass provkörd – kungen av komfort
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.