Dagens PS

Därför tar Volkswagen hjälp av Kina

Volkswagen
Volkswagen vill investera motsvarande 7,7 miljarder kronor i kinesiska Xpeng. (Foto: Collage/Volkswagen/Xpeng)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 28 aug. 2023Publicerad: 28 aug. 2023

Volkswagen har som ambition att investera 700 miljoner dollar i kinesiska nykomlingen Xpeng, något som är ett steg i tyskarnas penetration av världens största marknad för elbilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De 700 miljoner dollarna, motsvarande 7,7 miljarder kronor, skulle innebära en andel om fem procent i Xpeng.

Investeringen måste emellertid godkännas innan den blir verklighet.

Volkswagen vill inte hamna på efterkälken

Syftet med investeringen är i Volkswagens fall en fråga om att få tillgång till Xpengs teknologi, något som skulle öka utvecklingstakten av koncernens egna elbilar.

Trots att den kinesiska marknaden är världens största när det gäller elbilar har den tyska biljätten hamnat efter.

Kina föredrar i allt högre utsträckning inhemska varumärken och ett steg i att bemöta det är för Volkswagen att jobba ännu närmre kineserna.

Det rapporterar Reuters.

ANNONS

Senaste nytt

Ett nödvändigt ont

ANNONS

Reuters menar att Volkswagen knappast lär vara de enda icke-kinesiska aktörerna som kommer att tvingas till samma åtgärder.

Tyskarna från Wolfsburg har haft många mjukvarurelaterade problem, något som gjort att elektrifieringen inte gått riktigt som planerat.

Volkswagen Kina
Volkswagen ID.7 är det tyska märkets nya flaggskepp. (Foto: Volkswagen)

Inte ensamma

Det är något som drabbat samtliga märken inom koncernen, och om tyskarna vill fortsätta vara en av världens största biltillverkare krävs det att man samarbetar med de som fått grepp om just elbilsteknologin.

Mer specifikt kommer Volkswagen kunna ta del av Xpengs mjukvara, något som kommer att accelerera märkets utveckling av nya bilar, ett nödvändigt ont när elektrifieringen tågar på.

Inte en isolerad händelse

När utländska aktörer äntrade den kinesiska marknaden förr tvingades de ingå ett partnerskap med en lokal tillverkare.

ANNONS

På den tiden drog kineserna nytta av utländsk teknologi, men nu har alltså spelplanen kastats om.

Volkswagen kineser Xpeng
Xpeng äntrar den svenska marknaden på nytt med P7. (Foto: Xpeng)

Volkswagen äntrar en tuff marknad

Volkswagen vill alltså ta rygg på en kinesisk tillverkare som satsar på elektrifieringen från ruta ett, något Xpeng alltså har gjort.

I dagsläget förblir det tyska märket det mest sålda märket på förbränningsmotorsidan i Kina med en marknadsandel på 20 procent, att jämföra med 2,6 procent för märkets elbilar.

Huruvida den 7,7 miljarder kronor stora investeringen godkänns återstår att se.

Läs även: Xpeng P7 – den bästa kinesiska elbilen just nu?

Läs även: Drygar ut milen – Nya Volkswagen ID.7 testad

ANNONS

Läs även: Volkswagen – “vi bryr oss inte om kineserna”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS