Dagens PS

Volkswagen Golf Country var före sin tid

Volkswagen Golf Country
Volkswagen Golf Country är tveklöst en föregångare till dagens suvar. (Foto: Volkswagen)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 jan. 2023Publicerad: 07 jan. 2023

Mellan 1983 och 1992 tillverkades 6,3 miljoner exemplar av andra generationen Volkswagen Golf. Av dessa var 7 735 i form av suv-föregångaren Golf Country. Vi lade i Högsta Växeln begav oss till Magdeburg i norra Tyskland för att provköra en Volkswagen Golf Country från 1990.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Modellen visades upp för första gången på Genève-mässan 1989. Allmänhetens överväldigande positiva respons ledde till att bilen sattes i produktion mellan 1990 och 1992.

Golf Country erbjöds i tre utföranden – en instegsmodell i form av Country Allround, en ”kromversion” som hade stötfångare i krom, en standardversion (som vi provkörde) samt en GTI-variant som endast erbjöds till den personal som jobbade med utvecklingen av Golf Country.

Totalt 50 Golf Country GTI tillverkades vilket gör den till den ovanligaste modellen.

Volkswagen Golf Country interiör

Vi provkörde bilen i norra Tyskland. (Foto: Volkswagen)

En rejäl uppgradering

Volkswagen Golf Country är mer än en andra generationen Golf som höjts. Utgångsläget var fyrhjulsdrivna Golfar, vars fyrhjulsdriftsystem kom från österrikiska Steyr-Daimler-Puch.

Steyr-Daimler-Puch behöll bilarna och höjde dem till 21 centimeter, en centimeter högre än Dacia Jogger.

Därtill adderades underredsskydd, tuffare komponenter, nya rejäla stötfångare, ett externt reservhjul bak, rejälare plastdetaljer och mer terränganpassad fjädring.

ANNONS

Under huven i standardversionen – och vår testbil – ruvar en 1,8-liters fyrcylindrig på 98 hästkrafter och 142 newtonmeter.

Fyrhjulsdriftsystemet är samma som i ordinarie Golf Syncro vilket innebär att bilen är framhjulsdriven tills den märker av att greppet släpper.

Då flikar bakhjulen in och bilen har möjlighet att skicka upp till 50 procent av all kraft bak för att maximera grepp.

Golf Country är således ingen renodlad terrängbil, utan är mest till för att ta sig an stränder och stora mängder snö.

Av den anledningen såldes Golf Country bäst i centraleuropeiska länder.

Volkswagen Golf Country

Golf Country är ingen tvättäkta terrängbil men erbjuder rejält med markfrigång. (Foto: Marcus Berggren)

Volkswagen Golf Country är inget hemmabygge, även om det må se så ut. (Foto: Volkswagen)

ANNONS

Senaste nytt

Ett prima exemplar

ANNONS

På plats i Magdeburg fick vi ratta en pjäs från Volkswagens historiska samling, ett exemplar från 1990 som hade gått strax över 6 700 mil.

Bilen var lackad i Royalblau med halvlädersäten. De 98 hästkrafterna gick ner i backen via en femväxlad manuell låda och alla fyra hjul.

Körningen ägde rum på ett semi-snöbelagt flygfält och i termer av terrängkörning fick vi endast gästa en snötäckt gräsmatta, visserligen med sommardäck.

På flygrakan fanns det ingen snö och underlaget var torrt. Interiören är lika analog som ett armbandsur och funktionaliteten som exteriören utstrålar återfanns även i interiören.

Exteriört ser Golf Country nästan ut som ett hemmabygge eller en konceptbil.

Reservhjulet baktill och den enorma markfrigången ser lustig ut, men pekar även på att Golf Country har skapliga terrängambitioner.

Golf Country börjar sticka rejäla i pris på begagnatmarknaden. (Foto: Volkswagen)

Volkswagen Golf Country är analog som få

ANNONS

Jag inledde min stint bakom ratten i sakta mak för att värma upp bilen.

är bilen värmdes upp uppmanades jag av en man från Volkswagen att pressa på och låta ”den gamla damen leva lite”. Sagt och gjort.

Gasen i botten resulterar i mer snack än verkstad, men den förhållandevis låga vikten – 1 245 kilogram – gör att de 98 hästkrafterna får bilen att kännas pigg.

Styrningen är direkt och kommunikativ och saknar styrservo. Resultatet är en körupplevelse som känns taktil. Med hänsyn till den terränganpassade fjädringen är Golf Country otroligt mjuk.

Att köra slalom med bilen kan liknas med att kryssa med en segelbåt i en orkan och Golf Country kränger så mycket att man är rädd för att skrapa dörrhandtagen i asfalten.

Bromsarna funkar fint och bilen känns tillräckligt modern för att leva med – något som gjort att priserna på begagnatmarknaden stuckit iväg likt en nyårsraket – samtidigt som den bibehåller karisman som många bilar från förr besitter.

Att pricka rätt växel i växellådan är som att försöka göra mål i basket med en ögonbindel och den känns oerhört grötig.

Kopplingen erbjuder emellertid en hel del feedback och när man, efter mycket om och men, får pejl på växellådan är bilen en fröjd att ratta.

ANNONS
Volkswagen Golf Country

Volkswagen Golf Country är en av de mest ovanliga Golf-varianter. (Foto: Marcus Berggren)

Volkswagen Golf Country var före sin tid

Volkswagen Golf Country är tveklöst en i raden av flertalet udda kreationer från fabriken i Wolfsburg.

Den började som ett roligt koncept men blev snabbt verklighet efter att allmänheten sagt sitt.

Den är bland de ovanligaste varianterna av andra generationen Golf, något som reflekteras i andrahandsmarknaden.

Golf Country skriker lifestyle och dess funktionella anda och robusta utstrålning genomsyrar hela körupplevelsen.

Den är otroligt charmig och en av föregångarna till dagens suvar. På andra änden av spektrumet finns konceptbilar som Volkswagen ID. Xtreme – som vi körde i samma veva som Golf Country – något som visar hur långt vi kommit.

Den gemensamma nämnaren är emellertid att ingenjörerna från Wolfsburg har en hel del humor, då som nu. Förhoppningsvis är det någon som fortsätter in i framtiden.

ANNONS
Volkswagen Golf Country

Exemplaret vi körde kom direkt från Volkswagens samling. (Foto: Marcus Berggren)

Volkswagen Golf Country (1990)
Motor: 1,8-liters, 4-cylindrig, bensin, 98 hästkrafter, 142 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 12,3 sekunder
Toppfart: 155 km/h
Vikt: 1 245 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4255/1555/1705 mm
Miltal testbil: 67 635 kilometer

Läs även: Provkörning av Volkswagen ID. Xtreme  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS