Din räckviddsångest resulterar i allt större och tyngre bilar. Tryggare för dig bakom ratten, men farligare för både miljön och omgivningen.
Varningen: Elbilar farligare både för dig och miljön
Mest läst i kategorin
För några månader sedan var det däck-industrin som tryckte på larmknappen vilket Dagens PS rapporterade om. I jakten på längre räckvidd, blir den nya generationens elbilar blir allt tyngre och sliter sålunda hårdare på däcken.
Nu är det Europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro Ncap som slår larm efter att ha krocktestat några av markandens nya bilmodeller, vilket Dagens PS också kunnat rapportera.
Av de 11 bilar som testades denna gång, var det bara tre som hade en totalvikt under två ton. Och det var bara nya Smart #3 som klassades som en normal familjebil.
Tyngre bilar skapar problem
“Utvecklingen att bilarna blir allt tyngre, är en direkt effekt av konsumentens räckviddsångest”, säger Euro Ncaps generalsekreterare Michiel van Ratingen i ett uttalande.
“Men denna trend hjälper varken säkerheten i bilen eller miljön. Större och tyngre bilar är oftast dyrare att driva, och det finns en klar säkerhetsrisk om två tunga fordon kolliderar. Eller ännu värre om oskyddade trafikanter blir inblandade”, säger Michiel van Ratingen.
De 11 testade bilarna klarade sig annars mycket bra i Euro Ncaps krocktester. Hela åtta bilar fick toppbetyget fem stjärnor.
Senaste nytt
Alla testade bilar
Den bil som klarade sig sämst i testet var Hyundai KONA, som med nöd och näppe skrapade ihop fyra stjärnor.
Övriga bilar som testades var:
Läs även:
Nytt krocktest – suvar en trafikfara
Felen på elbilar ökar – ägarna får stå för notan
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.