Bildäck släpper ut så mycket som 1850 gånger mer partiklar än avgaser gör, visar en ny rapport. Värst är utsläppen som orsakas av däcken på tunga elbilar.

ANNONS

Trots att partikelutsläpp från motorerna på nya bilar minskat stort finns det väsentliga problem kvar, som inte försvinner av omställningen till elbilar. Detta visar en ny forskningsrapport av Emission Analytics. 

Rapporten visar framför allt att bildäck släpper ut 1850 gånger fler partiklar i genomsnitt än vad bilens motorn gör under hela fordonets livscykel. 

Värst när däcken är nya

Forskningsinstitutet bakom rapporten upptäckte också att däckpartiklarna kan vara 3700 gånger fler om man kör bilen aggressivt. 

Studien, som genomfördes genom att jämföra 14 olika däckmärken på en Mercedes C-klass, visade att däckutsläppen är värst när däcken är helt nya. Utsläppen sjunker sedan när däcken använts en tid.

En kemisk analys av partiklarna i däcken visade att det finns hundratals olika typer av föroreningar i varje däck. En betydande andel av partiklarna som upptäcktes var så kallade aromater, som ofta är cancerframkallande.    

Elbilarnas vikt ett problem

Enligt Emissions Analytics kan elbilar till och med vara ännu värre än bilar med förbränningsmotorer, när det kommer till utsläppen från bildäcken. Detta eftersom att elbilar är tyngre vilket sliter mer på däcken.

Elbilar väger allt mer och får allt kraftigare motoreffekt, vilket enligt forskarna kan öka på partikelutsläppen ännu mer vilket är oroande.

ANNONS
ANNONS

Läs hela artikeln på Carup.se. 

Läs mer: Laddhybrider förbrukar mer i verkligheten än du tror