Dagens PS

Varning för produktionskollaps: Europas bilindustri i fritt fall

Det går trögt för Europas biltillverkare och trögare kommer det att bli. (Foto: Getty Images)
Det går trögt för Europas biltillverkare och trögare kommer det att bli. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 nov. 2024Publicerad: 11 nov. 2024

Kinesiska bilmärken erövrar Europa medan europeiska tillverkare möter motvind. Försäljningen i Kina rasar och framtiden är oviss.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Två stora förändringsvågor skakar om branschen: digitalisering och elektrifiering. Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen FKG, beskriver situationen som “hela havet stormar” till SvD.

FKG:s medlemsföretag, som levererar till biltillverkare i Sverige och Europa, sysselsätter 92 000 personer – fler än AB Volvo, Scania och Volvo Cars tillsammans. Bryntesson varnar för att leverantörsföretagen kan drabbas hårt.

“Risken för stora personalneddragningar är överhängande”, säger han.

Kinesiska elbilar erövrar marknaden

Tyska biljättar som Volkswagen, Porsche och BMW har länge dominerat i Kina. Men nu föredrar kinesiska bilköpare inhemska elbilsmärken.

På bara fyra år har de utländska tillverkarnas marknadsandel i Kina minskat från över 60 procent till under 40 procent. Samtidigt avancerar kinesiska elbilstillverkare i Europa.

EU har svarat med extratullar, vilket lett till kinesiska hot om motåtgärder.

Bryntesson understryker att konflikten kring tullarna får konsekvenser för hela branschen. Dessutom påpekar han att de tyska biltillverkarnas minskade försäljning i Kina även drabbar svenska företag.

ANNONS

Senaste nytt

Överkapacitet och kostnader oroar

ANNONS

Enligt Reuters går bilfabrikerna i Europa nu med endast 60 procents kapacitet. För att vara lönsamma bör de ligga på minst 70 procent. Förslag om fabriksnedläggningar har mötts av protester.

Enligt Volkswagenchefen Oliver Blume avslöjar den svaga efterfrågan i Europa och de minskade vinsterna från Kina underliggande strukturella problem inom företaget.

Även Stellantis-chefen Carlos Tavares menar att kineserna tillverkar bilar billigare.

Mario Draghi, tidigare chef för ECB, bekräftar detta i en EU-rapport. Produktionskostnaderna är 30 procent högre i EU än i Kina.

Snabbare utveckling och ny teknik

Draghi konstaterar att kinesiska biltillverkare nu ligger i framkant inom bland annat laddning, mjukvara och självkörande funktioner.

Dessutom är deras utvecklingstid kortare: 1,5 till 2 år för en ny bilmodell, jämfört med 3 till 5 år för europeiska tillverkare.

Skärpta utsläppskrav och kinesisk expansion

Utöver detta pressas biltillverkarna av EU:s skärpta utsläppskrav. Från 2035 är det stopp för försäljning av nya bensin– och dieselbilar i Europa.

ANNONS

Samtidigt går elbilsförsäljningen trögare än väntat, vilket drabbar svenska företag som investerat i omställning.

Bryntesson uttrycker oro över den avtagande elektrifieringstakten. Han betonar att detta är ett betydande problem för svenska leverantörer som har investerat i omställningen till elbilsproduktion.

Kinesiska tillverkare etablerar nu fabriker i Europa, bland annat BYD i Ungern.

Samarbete och konkurrenshot

Europeiska biltillverkare inleder samarbeten med kinesiska företag, som Volkswagen med Xpeng och Stellantis med Leapmotor.

Bryntesson på FKG ser både möjligheter och utmaningar med kinesernas intåg i Europa. Kineserna är duktiga på att bygga bilar med färre delar, vilket minskar behovet av leverantörer.

ECB:s varning

ECB varnar för att kinesiska företag, med hjälp av statliga subventioner, kan komma att dominera elbilsmarknaden. Subventionerna ger dem möjlighet att sänka priserna och vinna marknadsandelar.

Enligt ECB kan bilproduktionen i Europa minska med upp till 70 procent.

ANNONS

Läs även:

Hemligheten bakom Nordnets tiodubbling: “Skin in the game”. Realtid

Prischock på givna jul-inslaget – har du råd i år? News 55

EU:s tullar tvingar kinesiska jätten till Europa 

Det har stötts, blötts och krigats om dem. Nu kommer de icke desto mindre. EU:s nya tullar på kinesiska elbilar, och då är goda råd dyra – vilket kan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]