Toyota utökar sin modellflora med en SUV som ska ta upp kampen i ett av de snabbast växande segmenten. Med höjd markfrigång, fyrhjulsdrift och fjärde generationens hybridteknik är nya Yaris Cross utvecklad i och för Europa.

Med kompakta mått och hög flexibilitet är nya Yaris Cross en modell utvecklad i och för Europa, för att särskilt möta och uppfylla krav och efterfrågan från de europeiska kunderna. Med Yaris Cross har Toyota därmed en SUV-modell i såväl B- C- och D-segmentet tillsammans med storsäljarna C-HR och RAV4.

Redan 2012 lanserade Toyota hybridtekniken i Yaris, då världens första hybridbil i det så kallade B-segmentet. När nu nya Yaris Cross lanseras med fjärde generationens hybridteknik och kombinerar egenskaperna från företagets småbilar såväl som suvar, blir resultatet en bil med rymlig kupé och kompakta yttermått.

Yaris Cross är, tillsammans med vanliga Yaris, först ut med att använda företagets helt nya 1,5-liters hybridsystem. En 1,5-liters trecylindrig Atkinson-motor med 40 procent i termisk effektivitet som kombineras med kompakta men kraftfulla elmotorer. Total systemeffekt är 116 hästkrafter och släpper ut från 120 gram CO2 per kilometer i framhjulsdriven version och 135 g/km med AWD-i, enligt preliminär WLTP-data.

ANNONS
ANNONS
Cross kompletterar Yaris-modellerna. (Foto: Toyota)

Likt sitt mindre syskon bygger Yaris Cross på den nya flexibla plattformen GA-B, vilket ger högsta vridstyvhet och ett välbalanserat chassi. Karossen mäter 4,18 meter på längden, 1,77 meter på bredden och 1,56 meter på höjden. Jämfört med vanliga Yaris är Cross 24 centimeter längre och har 3 centimeter högre markfrigång. Hjulbasen mäter 2,56 meter. Kupéutrymmet är rymligt och flexibelt, baksätet fällbart i 40/20/40-konfiguration och i lastutrymmet finns ett system för smart lastsäkring.

Yaris Cross Hybrid erbjuds även med fyrhjulsdrift (AWD-i). Den elektriska fyrhjulsdriften är mer kompakt och väger mindre än ett mekaniskt AWD-system, vilket också ger ett lågt CO2-utsläpp. Yaris Cross är också standardutrustad med avancerade förarassistanssystem som i kombination med hög passiv säkerhet ska ge ett optimalt skydd för såväl förare som passagerare.

Konkurrenter i klassen blir bl.a. KIA Stonic, Hyundai Kona, Peugeot 2008, Renault Captur och VW T-Cross. Yaris Cross kommer att tillverkas parallellt med vanliga Yaris vid Toyotas produktionsanläggning i Valenciennes i Frankrike. Prognosen är 150.000 bilar per år vilket innebär en andel inom segmentet på mer än åtta procent. Lansering i Europa och Sverige planeras till början av 2021.