Dagens PS

Biltest: Nya Captur – design är inte allt

Nya Renault Captur är bättre på det mesta. (Foto: Renault)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 05 jan. 2020Publicerad: 03 dec. 2019

Aten, Grekland. Renaults lilla SUV har varit Europas bästsäljare inom segmentet och med ny design samt förbättrad teknik så lär den inte tappa den positionen. Det mesta är bättre men det finns några detaljer som kunde förbättras ytterligare när Renault lanserar en helt ny generation.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det krävs kanske ett tränat öga för att se skillnaden. (Foto: Håkan Nilsson)

Föregångaren som kom 2013, har varit en smärre succé för den franska tillverkaren. Då var man relativt ensam i ett segment som idag är representerat av de flesta tillverkare. Med ett väl utbyggt försäljnings- och servicenät tack vare samarbetet med Volvohandeln och en kvalitet som varit fullt tillräcklig för de som sökt en relativt billig kompakt Crossover, har modellen behållit sin popularitet i Sverige.

Fronten har fått en fräschare designspråk med drag från bl.a. Megane. (Foto: Håkan Nilsson)

Den helt nya modellen som vi fick testa på varierande vägar söder om Aten, är ett klart lyft på i stort sett alla punkter. Ny front med tydliga drag från bl.a. Megane med LED-ljus och en snyggare grill samt nya LED-bakljus, har gjort denna lilla Crossover riktigt attraktiv exteriört. Dessutom har den helt nya CMF-B plattformen (introducerades i nya Clio) bidragit till att göra nya Captur 11 cm längre som bidrar till bättre innerutrymmen.

De nya LED-bakljusen får nya Captur att se bredare ut. (Foto: Håkan Nilsson)

Interiört har nya Captur genomgått en hälsosam uppgradering av både design och kvalitet. Borta är den plastiga känslan som förkunnade att detta var en relativt billig bil och har istället ersatts material som förvisso är av plast men förmedlar en betydligt skönare känsla. Instrumenteringen har också fått en ny design där vi numera hittar en stor (9,3”) och högt placerad vertikal touchskärm som följer Renaults traditionella utseende men med ny layout som är lättare att förstå. En smart detalj är 360-graders kameran som faktiskt är standard.

Interiören har fått ett välbehövligt lyft både vad gäller design och kvalitet. (Foto: Håkan Nilsson)

Här hittar vi också allehanda uppkopplingar som bl.a. Google, Apple CarPlay och Android Auto samt ett navigationssystem från TomTom. Testbilarna var utrustade med det fina BOSE-soundsystemet som inkluderar 11 högtalare och ger en skön ljudupplevelse. Alla kontroller som hanterar värme och ventilation är logiskt placerade utanför skärmen och inte undangömda som i så många bilar nuförtiden. Det finns också 8 olika interiörljus att välja på, något man normalt hittar på dyrare bilar och som bidrar med en skön känsla, framförallt i mörkerkörning.

ANNONS

Bekvämare framsäten än tidigare men lämnar lite att önska för långa förare. (Foto: Håkan Nilsson)

Instrumentklustret består numera av en 10” LED-skärm som kallas Multisense och som ändrar profil beroende på vilket körprogram man väljer. Mittkonsolen har en ”flytande” design med förvaringsutrymme mellan konsol och golv. Framsätena är bekväma så länge som man är av medellängd. Mina 197 cm saknade ett fullgott stöd för benen vilket kan bli lite jobbigt vid längre resor. Dessutom saknades ett fullgott sidostöd och kurvhandtag på passagerarsidan, något som inte borde vara så svårt att addera från fabrik.

Baksätet erbjuder mer benutrymme än tidigare och fungerar utmärkt för två vuxna. (Foto: Håkan Nilsson)

Baksätet har även det blivit bekvämare än föregångarens med 17 cm mer benutrymme vilket gör två normalstora vuxna sitter faktiskt riktigt bekvämt. Det går att sitta på mittenplatsen kortare sträckor men baksätet är egentligen bara avsett för två. Bagageutrymmet med ett dubbelgolv sväljer 536 liter med baksätet uppfällt (60/40). Det är faktiskt 159 liter större än föregångaren och riktigt bra för en bil i den här klassen. Dessutom kan man expandera bagageutrymmet genom att skjuta fram bakre stolsraden 13 cm!

Nya Captur är utrustad med ett assistans- och säkerhetssystem som Renault kallar ADAS (Advanced Driver Assistans Systems) och som innehåller en del nya funktioner som bl.a. aktiv nödbromsning som även upptäcker cyklister och gående, varning vid backning från parkeringsplats och något som Renault gärna påpekar är första stegen mot självkörande funktioner och som vi hittar på en hel del bilar i de betydligt dyrare segmenten. Det handlar om det Renault kallar Highway och Traffic Jam Companion och som kombinerar den adaptiva farthållaren med filhållningshjälpen och är aktiv upp till 160 km/h.

Hur är den då att köra? Föregångaren led lite av en väghållning som lämnade en del att önska. Understyrningen var påtaglig och den allmänna känslan gav en medioker upplevelse. Vi började med att köra max utrustade TCe 155 versionen med den 7-stegade EDC7-dubbelkopplingslådan. Kombinationen mellan motor och växellåda avslöjade snabbt att detta inte är en prestandamaskin men dock fullt tillräcklig för svenska mått. Mjuka växlingar om än lite väl segt för att kännas perfekt. Tydligt är att nya Captur är bättre isolerad än föregångaren men väljer man automatlåda så är inte köregenskaperna bättre än tidigare.

ANNONS

Skön att köra om man väljer bort automatlådan. (Foto: Renault)

Eftersom en dubbelkopplingsautomat är tyngre än en manuell växellåda så blir fjädringen mer belastad vilket bidrar till en stötigare upplevelse men framförallt så blir bilen understyrd vid aktiv körning. Renaults tekniker ville dock påstå att det inte skulle kännas någon skillnad men i princip alla mina kollegor upplevde samma tendenser. Nu ska det tilläggas att när vi kör bilarna så är det för att testa gränser som en normal bilförare inte kommer nära.

Dessa negativa egenskaper var i princip som bortblåst i den 6-växlade TCe 130. Körkänslan på kurviga vägar var betydligt bättre och tendenserna till understyrning lyste med sin frånvaro. På motorvägen upplevdes den som stabilare och framförallt tystare än föregångaren och märkligt nog även nya 155 hk varianten med automatlådan. Alltså ett klart lyft och definitivt den variant jag skulle välja av dessa två.

TCe130 är mitt val av motoralternativ. Tur att man inte behöver meka här! (Foto: Håkan Nilsson)

Men det kommer också en laddhybrid nästa år och den bör bli betydligt intressantare än de två varianter jag testade, både av miljöskäl och skatteskäl då den nya skatten kommer att påverka alla icke elektrifierade bilar. Tyvärr fick vi inte testa den men motorn med beteckningen E-TECH innehåller över 150 registrerade patent och bygger på den nya generationens 1,6 liters bensinmotorn som ska assisteras av två elmotorer som driver på framhjulen. 9,8 kWh-batteriet ska ge modellen en räckvidd på 45 km vid körning på ren el och i hastigheter upp till 83 km/h. Jag får återkomma om den.

Sammanfattning

Även om nya Renault Captur har genomgått ett betydande lyft från föregångaren så finns det en del detaljer som kunde göras bättre. Att köregenskaperna skiljer sig så markant mellan en modell med manuell växellåda och en med den annars fina automaten, är inte bra eftersom de flesta förmodligen kommer att välja den senare när den kommer till Sverige efter årsskiftet.

Inget dumt val för de som söker en prisvärd SUV. (Foto: Håkan Nilsson)

ANNONS

Den nya designen har gett modellen snyggare linjer och framförallt är interiören väsentligt mycket bättre än föregångaren. Visst finns det kvar lite billig plast, framförallt i dörrsidorna, men vi ska ändå tänka på att detta inte är en dyr bil utan istället ett riktigt bra val om man är ute efter en högbyggd bil med förhållandevis bra utrustning till ett förhoppningsvis överkomligt pris. (Inga priser är ännu officiella) Men konkurrensen inom segmentet hårdnar så det gäller att den nya laddhybriden dyker upp inom kort för att inte Renault ska förlora momentum. Största kampen lär nog bli mot nya Peugeot 2008 som bygger på nya 208:ans utmärkta kvaliteter.

Specifikationer

Bensinmodeller

TCe 100 – 1.0 liter, 3-cylindrar med turbo på 100 hk och 160 Nm vridmoment.
0-100 km/h tar 13,3 sek och toppfarten är 173 km/h.
Kommer endast med 6-växlad manuell låda.

TCe 130 GPF – 1.3 liter, 4-cylindrar med turbo på 130 hk och 240 Nm vridmoment.
0-100 km/h tar 10,6 sek (aut 9,6) och toppfarten är 195 km/h (aut 193). Inga förbruknings- och utsläppsdata finns tillgänglig. Kommer med antingen 6-växlad manuell låda eller 7-stegad automat.

TCe 155 GPF – 1.3 liter, 4-cylindrar med turbo på 155 hk och 270 Nm vridmoment.
0-100 km/h tar 8,6 sek och toppfarten är 202 km/h. Kommer endast med 7-stegad automat.
Ingen utsläppsdata finns tillgänglig.

Dieselmodeller

Blue dCi 95 – 1.4 liter, 4-cylindrar med turbo på 95 hk och 240 Nm vridmoment.
Ingen prestanda-, förbruknings- och utsläppsdata finns tillgänglig. Kommer endast med 6-växlad manuell låda.

ANNONS

Blue dCi 115 – 1.4 liter, 4-cylindrar med turbo på 115 hk och 260 Nm vridmoment.
0-100 km/h tar 11,9 sek (aut 11,0) och toppfarten är 187 km/h (aut 186).
Ingen utsläppsdata finns tillgänglig. Kommer som 6-växlad manuell eller 7-stegad automat.

Laddhybrid

E-Tech – Kommer senare under 2020. Idag finns bara preliminära data som avslöjar att det handlar om en 1.6 liters bensinmotor med ett 9,8 kWh batteri och två elmotorer som tillsammans levererar 160 hk. Återkommer med mer information när modellen lanseras.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS