Dagens PS

Biltest: VW T-Cross – en självklar formel

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 26 apr. 2019Publicerad: 17 apr. 2019

MALLORCA. Att Volkswagen skulle komma med en mindre SUV drygt ett år efter lanseringen av T-Roc var kanske inte självklart, men som det skulle visa sig efter ett par dagar på Mallorcas fina vägar så är jag glad att den tyska tillverkaren har tagit fram en modell som är lika självklar som E=mc2.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

(Foto: Håkan Nilsson)

(Foto: Håkan Nilsson)

T-Cross är Volkswagens minsta SUV som kompletterar T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace och stora Touareg. Baserad på samma plattform som Polo så är den alltså numret mindre än T-Roc, men i verkligheten så är skillnaden inte lika påtaglig. Anledningen är att T-Cross är 5,4 cm längre och 11,2 cm högre än Polo. Visst är T-Roc nästan 13 cm längre men det skiljer bara 4 cm i axelavstånd och där har vi anledningen varför den känns större på insidan än vad utsidan avslöjar.

(Foto: Håkan Nilsson)

(Foto: Håkan Nilsson)

Designspråket har tydliga drag från både Tiguan och T-Roc. Från sidan ser man två horisontella karaktärslinjer som ger bilen en mer kraftfull utstrålning. De löper vidare till bakdelen där vi hittar en moderiktig reflexramp som spänner sig tvärs över hela bakpartiet mellan bakljusen. För att ge ett bredare intryck har man adderat en svartlackerad dekorpanel.

Även interiört så känner vi igen designspråket med detaljer från både Polo och T-Roc. Det är fräscht och ungdomligt där instrumentpanelen har en 3D-dekor, sätesklädseln är 2-färgad, rattinlägg och mittkonsol i matchande färg samt en läcker ambientbelysning som skapar en skön känsla i kupén. Alla funktioner är tydliga och lättarbetade, precis så som man förväntar sig i en bil från Volkswagen.

(Foto: Volkswagen)

(Foto: Volkswagen)

En smart detalj är att man kan optimera innerutrymmet genom att baksätet lär justerbart längdleds med 14 cm för mer benutrymme eller större bagagevolym. Med baksätet längst bak så rymmer T-Cross 385 liter och skjuter man fram det maximalt så kan man trycka in hela 455 liter. Fäller man baksätet (60/40) så sväljer den 1.281 liter vilket är riktigt bra för en så kompakt bil.

ANNONS

Vid lanseringen i slutet av april kommer det att finnas två direktinsprutade turbomotorer till T-Cross. De båda bensindrivna, 3-cylindriga 1,0 TSI-motorerna är försedda med bensinpartikelfilter och har en effekt på 95 respektive 115 hk. Jag börjar med att köra den motorstarkare varianten som var utrustad med R-Line paketet som bjuder på detaljer som hasplåtar, LED-ljus, sportigare interiör med bl.a. en tjockare ratt, sportsäten och mycket mer.

20190319_144638 (1)

(Foto: Håkan Nilsson)

Framstolarna bjöd på en bra komfort och att hitta en skön körställning för mina 197 cm var inga problem. Med en effekt på 115 hk, ett vridmoment på 200 Nm och en acceleration som skickar iväg bilen 0-100 km/h på 9,9 sekunder, så finns det tillräckligt med kraft för både motorväg och de smala vägarna på den vackra ön. Känslan är densamma som jag upplevde i T-Roc, dvs. stabil, trygg och förvånansvärt tyst på motorväg och körglad med en tendens till understyrning när man pressar den framhjulsdrivna bilen nära gränsen. Precis vad man kan förvänta sig av en Volkswagen 2019.

När det var dags för 95 hk varianten så stod det klart för mig att jag borde ha testat den före den 20 hk starkare modellen för det märktes en tydlig skillnad i kraft. Dessutom var den utrustad med en 5-växlad manuell låda och jämfört med den fina 7-stegade DSG-lådan som förra bilen hade var det en stor skillnad. Nu tror jag inte att den lilla motorn kommer att bli storsäljaren utan mer en instegsmodell för företag som jobbar med serviceyrken.

115 hk är mitt val

115 hk är mitt val

ANNONS

Trots mindre antal hästkrafter, mer spartansk inredning, halogenljus och trumbromsar bak, så var det ändå en pigg liten rackare när man varvade upp den över 4.000 varv. Vridmomentet är 175 Nm gör sitt bästa för att klara av omkörningar som dock måste planeras i relativt god tid. 0-100 km/h på 11,5 sekunder vittnar om att denna bil inte är avsedd för aktiv körning vilket också var påtagligt när det blev ett uppförslut.

The new Volkswagen T-Cross

För 15 000 kr mer än Polo så är valet ganska självklart.

Trots en markfrigång på 18 cm så är det ändå svårt att se den framhjulsdrivna T-Cross ta sig an annat än körbara skogsvägar. (Alla T-Cross är för övrigt framhjulsdrivna.) Detta är mer en bil för de som gärna sitter lite högre och vill ha mer utrymme än Polo, vilket leder mig till att undra vilken roll den senare kommer att få när T-Cross överlag är så mycket bättre?

(Foto: Håkan Nilsson)

(Foto: Håkan Nilsson)

SAMMANFATTNING

Volkswagens minsta SUV är en mycket positiv bekantskap som mycket väl kommer att ta topplatsen i segmentet. Den erbjuder en skön körkänsla (så länge man avstår den alltför slöa 95 hk modellen) och en bättre komfort än vad jag förväntade mig. Kvaliteten på materialvalen är av mycket hög klass och förarstöds- och säkerhetssystemen är i klass med vad man kan förvänta sig av en Volkswagen-produkt. Att den dessutom ser riktigt bra ut adderar till min uppfattning. Det här är en bil att trivas i och med. Snyggt jobbat Volkswagen!

TEKNISK DATA & PRISER

1 liter och 3 cylindrar fungerar bäst med 115 hk.

1 liter och 3 cylindrar fungerar bäst med 115 hk.

ANNONS

De två första motorerna som kommer till Sverige är de båda trecylindriga bensinvarianterna. Efter sommaren kommer även en fyrcylindrig dieselvariant och en fyrcylindrig bensinare på 150 hk, men jag återkommer med mer data om dessa senare och fokuserar på de modeller som kommer till Sverige i slutet av april.

TSI 95 hk
Motor: 3-cylindrig TSI bensinmotor Cylindervolym: 1,0 l
Effekt: 95 hk vid 5 500 varv/min
Vridmoment: 175 Nm vid 2 000 till 3 500 varv/min
Växellåda: 5-växlad manuell
Förbrukning, blandad WLTP: 5,8 l/100 km
Förbrukning, blandad NEDC: 4,9 l/100 km
CO2-utsläpp, WLTP: 131 g/km
CO2-utsläpp, NEDC: 112 g/km
Acceleration, 0-100 km/h: 11,5 s
Topphastighet: 180 km/h
Tjänstevikt: 1 245 kg
Totalvikt: 1 720 kg
Max. tillåten släpvagnsvikt: 1 000 kg
Miljöklass: Euro 6 AG
Rek. cirkapris: från 199 900 kr

TSI 115 hk
Motor: 3-cylindrig TSI bensinmotor Cylindervolym: 1,0 l
Effekt: 115 hk vid 5 500 varv/min
Vridmoment: 200 Nm vid 2 000 till 3 500 varv/min
Växellåda: 6-växlad manuell (7-växlad DSG)
Förbrukning, blandad WLTP: 5,9 l/100 km (6,2 l/100 km)
Förbrukning, blandad NEDC: 5,1 l/100 km (4,9 l/100 km)
CO2-utsläpp, WLTP: 133 g/km (140 g/km)
CO2-utsläpp, NEDC: 115 g/km (112 g/km)
Acceleration, 0-100 km/h: 10,2 s
Topphastighet: 193 km/h
Tjänstevikt: 1 250 kg (1 270 kg)
Totalvikt: 1 730 kg (1 750 kg)
Max. tillåten släpvagnsvikt: 1 100 kg
Miljöklass: Euro 6 AG
Rek. cirkapris: från 223 900 kr (DSG + 15 500 kr)

(Foto: Uli Sonntag)

En riktigt trevlig liten SUV som känns rätt självklar. (Foto: Uli Sonntag)

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS