Dagens PS

Var tredje bil var en elbil 2022

e-tron GT
De som laddar på publika snabb- och destinationsladdare på jobbets bekostnad måste fortfarande betala förmånsskatt. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 02 jan. 2023Publicerad: 02 jan. 2023

Mobility Sweden, branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar, har nu släppt sin sammanfattning beträffande bilåret 2022 och ett tema är elbil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den visar på att elektrifieringen tagit stora kliv fram under året, något som knappast kommer som en överraskning. Inför 2023 väntas det emellertid bli något mer instabilt.

Mycket som påverkar

2022 har knappast varit en dans på rosor för bilindustrin. Pandemin har fortsatt satt sina spår som tillsammans med kriget i Ukraina, komponentbrist, långa leveranstider och osäkerhet rörande politiska styrmedel.

Det 288 003 personbilar under 2022, att jämföra med 301 006 under 2021. 56 procent av bilarna som registrerades under 2022 var laddbara – det vill säga laddhybrider eller renodlade elbilar.

Bland laddbara bilar har det skett en ökning av 65 procent för helt elektriska bilar, medan laddhybriderna har minskat med 15 procent.

Under hela 2022 var 33 procent av alla nyregistrerade bilar elbilar medan laddhybrider stod för 23 procent.

ANNONS

Senaste nytt

Fler incitament krävs

När klimatbonusen plötsligt slopades ökade diverse kostnader rejält, inte minst för privatleasing.

ANNONS

Det har i sin tur satt käppar i hjulen för elektrifieringen och Mobility Sweden anser därför att det krävs fler åtgärder som gör att konsumenter fortsätter att välja elbilar i sådan hög utsträckning.

Privatleasing har gått från billigt till svindyrt elbil

Volkswagen ID4 är den mest sålda elbilen i Sverige, och har rusat ordentligt i pris för privatleasing. (Foto: Volkswagen)

Elbil ända in i kaklet

Under december 2022 stod laddbara bilar för hela 75 procent av den totala nyregistreringen. Av dessa stod elbilarna för 51 procent.

Hur 2023 kommer att se ut i termer av elektrifiering återstår att se, men svenska konsumenter har fått upp ögonen för laddbart och gynnas även av låga skatter och driftkostnader.

framifrån elbil

Polestar 1 är tveklöst historiens häftigaste laddhybrid. (Foto: Marcus Berggren)

Läs även: 2022 blev kraschen för elbilarna
Läs även:
Toyota – “vi kan inte satsa allt på elbilar
Läs även:
37 elbilar att se fram emot 2023

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS