Dagens PS

Tunga elbilar får kraschtestare att tvivla

Ford bilföretaget
Kraschad Ford. Foto: IIHS
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 05 okt. 2023Publicerad: 14 dec. 2022

Elbilar är tyngre än vanliga bilar. Kategorin som väger mest är dock stora, elektriska pickuper. Det har fått en amerikansk kraschtestare att tvivla på sin kapacitet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbilar väger generellt mer än bränslebilar på grund av de stora batterierna som står för drivningen av bilen.

Kombinerar man det med en biltyp som redan är av det bastantare slaget i grunden, pickup, så får man ett väldigt tungt fordon.

Riktigt tunga elbilar

Exempel på bilar med massiva batterier och som därmed även toppar vågen är Rivian R1T som väger in på strax under 3,3 ton.

Bilen som klår det med råge är dock giganten GMC Hummer EV som har en batteristorlek på 200 kWh. Den väger in på makalöst tunga 4,2 ton.

Hummer EV är en av bilarna I GM:s lista.

Enorma GMC Hummer EV väger 4,2 ton. (Foto: GM)

Företaget IIHS, eller Insurance Institute for Highway Safety, är en amerikansk ideell organisation som arbetar med trafiksäkerhet. En del av arbetet är att kraschtesta nya bilar.

Med bakgrund i den skenande viktuppgången för stora, eldrivna fordon väljer organisationen att testa sin egen anläggning.

ANNONS

Vill försäkra sig att anläggningen klarar av

En medarbetare berättar att de vill försäkra sig om att anläggningen för kraschtester klarar av så pass tunga bilar.

IIHS har testat att krascha en bil som vägde 4,3 ton. För att uppnå den vikten var de dock tvungna att lasta flaket på den gamla Ford F-150 med ett stort betongblock.

Testet lade särskilt fokus på systemet som driver bilen som ska kraschtestas framåt.

Systemet klarade sig utmärkt och organisationen kunde konstatera att testanläggningen är godkänd att användas även till de tyngsta av elbilar.

Läs även: Elbilarna med störst batteri
Läs även:
 Nya Volvo EX90 – en riktig mineralbov? 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS