Dagens PS

Nya Volvo EX90 - en riktig mineralbov?

Volvo EX90
Volvo EX90 markerar ett nytt kapitel för det svenska märket. (Foto: Volvo)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 nov. 2022Publicerad: 09 nov. 2022

Nu har Volvo äntligen dragit av skynket av den mycket omtalade efterträdaren till Volvo XC90 – helt nya Volvo EX90.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya modellen blir Volvos nya flaggskepp och är nästa kapitel för det svenska märket. Med andra generationens XC90 vände märket blad i syfte att bli mer premium.

Nya EX90 ska i stället visa vägen mot en helt elektrisk framtid.

Volvo EX90

Baktill är det mycket som händer men i det stora hela är designen minimalistisk. (Foto: Volvo)

Sju säten som standard

Nya Volvo EX90 har sju säten och är helt elektrisk. Bilen fokuserar helhjärtat på säkerhet och en mer hållbar framtid.

Till 2030 ska märket endast sälja helt elektriska bilar medan märket ska bli helt koldioxidneutral till 2040.

Designmässigt har Volvo sannerligen premierat det funktionella – som sig bör för en flaggskeppsmodell från det svenska märket. Baktill liknar den en Kia Sorento.

I det stora hela är designen väldigt avskalad och ser exakt ut som man hade förväntat sig att en elektrisk efterträdare till XC90 skulle se ut.

ANNONS

Volvo EX90 har sju säten som standard och har en räckvidd på upp till 600 kilometer. (Foto: Volvo)

ANNONS

Senaste nytt

Säkerhet och teknik

Volvo EX90 fokuserar till stor del på säkerhet och teknik. Modellen blir den säkraste Volvon någonsin. Den är fullproppad med diverse sensorer och har stenkoll på omgivningen – tanken är att bevaka och förhindra diverse faror.

Den har en rad kameror, radarsystem och lidar samt en egen mjukvara som hela tiden läser av omgivningen. Enligt Volvo är EX90 inte bara en bil, utan en avancerad dator på hjul.

Infotainmentskärmen är en 14,5-tum stor historia med Google inbyggt.

Volvo EX90

Volvo EX90 fokuserar mycket på teknik. (Foto: Volvo)

Räckvidd och prestanda

EX90 har en räckvidd på upp till 585 kilometer enligt WLTP. Laddning från 10 till 80 procent tar strax under 30 minuter.

ANNONS

Debutvarianten stoltserar med ett 111 kilowattimmar stort batteri – samma som i Polestar 3 – och fyrhjulsdrift.

Den erbjuder 408 hästkrafter i grundutförande. Den kan ladda upp till 250 kilowatt om man utgår från Polestar 3.

Nya Volvo EX90 erbjuder även Vehicle-2-load.

Det kommer också en prestandavariant med 517 hästkrafter och 910 newtonmeter.

Twin Motor når 100 knyck på 5,9 sekunder medan Twin Motor Performance gör det på 4,9 sekunder.

Volvo EX90 lanseras under nästa år och delar bottenplatta med Polestar 3 och Lotus Eletre. (Foto: Volvo)

Hållbarhet

Den nya modellen innehåller 15 procent återvunnet stål, 25 procent återvunnet aluminium samt 48 kilogram återvunnen plast.

ANNONS

Med det sagt innebär det kolossala batteriet (på hela 111 kilowattimmar) att miljöpåverkan är enorm under tillverkningen.

Volvo EX90 lanseras under nästa år.

Priset i Sverige är från 1 085 000 kronor och bilen går att bygga nu.

Den går även att abonnera på för 14 995 kronor i månaden.

Läs även: Polestar 3 – billig och kraftfull
Läs även: Elektriska Lotus Eletre når 100 knyck på 2,95 sekunder

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS