Dagens PS

Ny elektrisk Hummer kvaddad efter 15 kilometer

Så här kan det se ut om man agerar vårdslöst. (Foto: Youtube)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 08 nov. 2022

En helt ny GMC Hummer EV har kvaddats efter bara 15 kilometer. Det är något Youtubern Mondi fick erfara när han rastade den på en grusväg i USA.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Hummer EV har hela 1 000 hästkrafter och väger över fyra ton. Trots det kommer den upp i 100 knyck på tre sekunder, något som är helt bisarrt med tanke på hur stor den är.

Hummer EV

Denna GMC Hummer EV har sett bättre dagar. (Foto: Youtube)

Inte odödlig

Även om amerikanska armén har övervägt att nyttja nya GMC Hummer EV i försvaret rör det sig inte om en bil som kan ta sig an allt.

Mondi kör för kung och fosterland i sin nya bil, och kommer till slut till en rejäl ojämnhet i vägbanan.

Resultatet är att bilen flyger i diket och pajar kylaren samt fjädringen höger bak.

Flera andra delar flyger också av bilen.

Den går fortfarande att köra men med hjulet i höger bak fast i det så kallade crab walk­-läget.

ANNONS

Att köra satan i sin nya GMC Hummer EV på katastrofala grusvägar är ingen framgångsfaktor om man vill ha sin bil i fungerande skick.

omslagsbild mindre hummer till sverige

GM planerar en mindre Hummer-elbil, som skulle kunna komma till Sverige. (Foto: GM)

ANNONS

Senaste nytt

Crab walk förklarat

Crab walk-funktionen på GMC Hummer EV innebär att bakhjulen kan svänga åt samma håll som framhjulen.

Det är för att underlätta manövrering vid exempelvis terrängkörning eller på parkeringsplatser.

Med andra ord kan bilen förflytta sig diagonalt. Det är emellertid en funktion som inte fungerar längre på den förolyckade bilen.

GMC Hummer EV har ett batteri på 200 kilowattimmar och en räckvidd på 530 kilometer.

Läs även: Krympt Hummer på el till Sverige?
Läs även:
Nya Hummer EV – USA:s militär ska köra elbil
Läs även: Provkörning av Rivian R1T
Läs även: Elektriska GMC Sierra tar upp kampen mot Rivian

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS