Dagens PS

Tre klassiska läckerbitar söker nya ägare

Dessa tre finns på Bonhams auktionshus och väntar på nya ägare. (Foto: Bonhams)
Dessa tre favoriter finns på Bonhams auktionshus och väntar på nya ägare. (Foto: Bonhams)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 maj 2024Publicerad: 23 maj 2024

Här finns det gott om juveler som behöver nya ägare. Jag kan själv inte motstå en rosa Mercedes eller en motorcykel i guld. Vad kan ditt hjärta banka högst för?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1967 Mercedes-Benz 250 SL California Coupé

Har du bilintresse bör du köra en Mercedes-Benz 250SL någon gång i livet. Den sätter standarden som alla andra bilar strävar efter.

Visst finns det bilar som accelererar snabbare, bromsar bättre eller har bättre väghållning. Men ingen annan bil lyckas med samma konststycke: en perfekt balans mellan prestanda, säkerhet och komfort, och allt detta sammanvävt i en otroligt elegant design.

Du hittar denna och de andra på auktion hos Bonhams.

Mercedes-Benz 250SL. En sällsynt 2+2-version med baksäte och avtagbar hardtop. (Foto: Bonhams)
Mercedes-Benz 250SL. En sällsynt 2+2-version med baksäte och avtagbar hardtop. (Foto: Bonhams)

Sent 1966 gjorde 250 SL entré, och den ärvde den framgångsrika 230 SL:s kaross. Men 250 SL siktade högre. Den bjöd på en lyxigare interiör, en helt ny 2,5-liters sexcylindrig motor och kraftfulla skivbromsar bak.

Toppfarten på 190 km/h förblev densamma, men accelerationen och körglädjen ökade markant. Trots detta varade produktionen bara ett år innan 280 SL tog över, vilket i sin tur gör 250 SL till en sällsynt pärla.

Det är värt att notera att dessa SL-modeller, smeknamnet “Pagoda” på grund av sin distinkta takform, var bland de mest älskade sportbilarna under sin tid och är fortfarande mycket eftertraktade i dag.

ANNONS
250 SL lanserades sent 1966 och använde samma kaross som den framgångsrika 230 SL, men med förbättringar i interiören, en ny 2,5-liters sexcylindrig motor och skivbromsar bak. (Foto: Bonhams)
250 SL lanserades sent 1966 och ärvde visserligen samma kaross som den framgångsrika 230 SL, men den bjöd på en rad förbättringar. Interiören fick en uppgradering, en helt ny 2,5-liters sexcylindrig motor tog plats under huven, och dessutom utrustades bakaxeln med skivbromsar. (Foto: Bonhams)
ANNONS

Senaste nytt

Becker-radio i original

Detta exemplar är en manuell (4-växlad) 250 SL “California Coupé”, en sällsynt 2+2-version med baksäte och avtagbar hardtop. Den har genomgått en äldre restaurering, varit torrlagrad i många år och nyligen fått en del mekaniskt arbete utfört.

Bilen har många tidstypiska detaljer som en original Becker-radio, luftkonditionering och en dekal från amerikanska försvaret daterad 1 november 1979.

Bilen är importerad till EU och kommer med ett “EU-skatter betalt”-dokument. Observera att inga originalregistreringsdokument medföljer, så köpare bör själva undersöka registreringskraven i sitt eget land.

Bilen har inte körts på ett tag och behöver ett nytt hem där den får komma ut och andas friskt luft. (Foto: Bonhams)
Bilen har inte körts på ett tag och behöver ett nytt hem där den får komma ut och andas friskt luft. (Foto: Bonhams)

1984 Honda Monkey Gold Limited Edition

1961 skakade Honda om motorcykelvärlden. De lanserade Z100, startskottet för en helt ny kategori: “monkey bikes”. Namnet? Inspirerat av deras nätta format. Motorn? En pålitlig fyrtaktare, direkt från C100 step-thru.

ANNONS

Kaxig trots sin korta hjulbas och små hjul. Bensintanken? Minimalistisk design. Och som grädde på moset: fällbart styre för smidig förvaring i bilen.

Du kan nog inte bli mer unik än så här. 1984 Honda Monkey Gold Limited Edition på auktion hos Bonhams. (Foto: Bonhams)
Du kan nog inte bli mer unik än så här. 1984 Honda Monkey Gold Limited Edition på auktion hos Bonhams. (Foto: Bonhams)

År 1974 tog Monkey-utvecklingen ett stort kliv framåt med introduktionen av Z50J. Denna modell stoltserade med fjädring både fram och bak, precis som en fullvuxen motorcykel.

Dessutom behöll den stolt den överliggande kamaxelmotorn från Z50M, och de ikoniska 8″-hjulen från Z50A fick självklart också följa med. Resultatet? En spännande fusion av innovation och tradition.

Ska bara ha gått 1 km och kallas för fabriksny. Honda Monkey Gold kan bli din, om du har pengarna. (Foto: Bonhams)
Ska bara ha gått 1 km och kallas för fabriksny. Honda Monkey Gold kan bli din, om du har pengarna. (Foto: Bonhams)

Nu har du chansen att lägga vantarna på ett riktigt samlarobjekt: en sällsynt Honda Gold Monkey från 1984, första serien (en andra serie kom 1997). Denna limiterade upplaga omfattade endast 5 000 exemplar, tillverkade exklusivt för den japanska marknaden, och nådde aldrig officiellt butiker utanför Japans gränser.

Maskinen är ostartad och har endast rullat en “puttad” kilometer, och är i mycket gott skick kosmetiskt sett. Du får med japanska exportpapper och belgiskt tulldokument E705 (EU-skatter betalda).

Som om inte det vore nog kommer Hondan komplett med verktygssats, manualer och två nycklar. Denna charmiga lilla maskin är högt eftertraktad och ett måste för den seriösa mini-bikesamlaren.

ANNONS
Limiterad upplaga i guld, passar perfekt i ditt garage. Honda Monkey Gold är minst sagt unik. (Foto: Bonhams)
Limiterad upplaga i guld, passar perfekt i ditt garage. Honda Monkey Gold är minst sagt unik. (Foto: Bonhams)

1954 Jaguar XK120 coupé

Jaguar skapade en revolution. En modern sexcylindrig motor med dubbla kamaxlar väntade otåligt, redo att visa sin kraft, men bilen den skulle driva fanns inte ännu.

Snygg, snabb för sin ålder och Jaguar XK120 coupé kan bli din nu. (Foto: Bonhams)
Snygg, snabb för sin ålder och Jaguar XK120 coupé kan bli din nu. (Foto: Bonhams)

William Lyons agerade snabbt. Han byggde en futuristisk sportbil, XK120, och visade upp den på London Motor Show 1948. Konkurrenterna bleknade i jämförelse.

Läs mer om Jaguar:
Geniet bakom de legendariska modellerna. Dagens PS

Prototypen blev en succé och produktionen startade snart. Först ut på marknaden kom en öppen roadster och strax därefter en täckt coupé.

Senare tillkom en cabriolet och en starkare S.E.-variant. Namnet 120 syftar på bilens toppfart: 193 km/h.

Läs även: Rädda historiska yachter – förvärva en klassiker. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS