Här finns det gott om juveler som behöver nya ägare. Jag kan själv inte motstå en rosa Mercedes eller en motorcykel i guld. Vad kan ditt hjärta banka högst för?
Tre klassiska läckerbitar söker nya ägare
Mest läst i kategorin
1967 Mercedes-Benz 250 SL California Coupé
Har du bilintresse bör du köra en Mercedes-Benz 250SL någon gång i livet. Den sätter standarden som alla andra bilar strävar efter.
Visst finns det bilar som accelererar snabbare, bromsar bättre eller har bättre väghållning. Men ingen annan bil lyckas med samma konststycke: en perfekt balans mellan prestanda, säkerhet och komfort, och allt detta sammanvävt i en otroligt elegant design.
Du hittar denna och de andra på auktion hos Bonhams.
Sent 1966 gjorde 250 SL entré, och den ärvde den framgångsrika 230 SL:s kaross. Men 250 SL siktade högre. Den bjöd på en lyxigare interiör, en helt ny 2,5-liters sexcylindrig motor och kraftfulla skivbromsar bak.
Toppfarten på 190 km/h förblev densamma, men accelerationen och körglädjen ökade markant. Trots detta varade produktionen bara ett år innan 280 SL tog över, vilket i sin tur gör 250 SL till en sällsynt pärla.
Det är värt att notera att dessa SL-modeller, smeknamnet “Pagoda” på grund av sin distinkta takform, var bland de mest älskade sportbilarna under sin tid och är fortfarande mycket eftertraktade i dag.
Senaste nytt
Becker-radio i original
Detta exemplar är en manuell (4-växlad) 250 SL “California Coupé”, en sällsynt 2+2-version med baksäte och avtagbar hardtop. Den har genomgått en äldre restaurering, varit torrlagrad i många år och nyligen fått en del mekaniskt arbete utfört.
Bilen har många tidstypiska detaljer som en original Becker-radio, luftkonditionering och en dekal från amerikanska försvaret daterad 1 november 1979.
Bilen är importerad till EU och kommer med ett “EU-skatter betalt”-dokument. Observera att inga originalregistreringsdokument medföljer, så köpare bör själva undersöka registreringskraven i sitt eget land.
1984 Honda Monkey Gold Limited Edition
1961 skakade Honda om motorcykelvärlden. De lanserade Z100, startskottet för en helt ny kategori: “monkey bikes”. Namnet? Inspirerat av deras nätta format. Motorn? En pålitlig fyrtaktare, direkt från C100 step-thru.
Kaxig trots sin korta hjulbas och små hjul. Bensintanken? Minimalistisk design. Och som grädde på moset: fällbart styre för smidig förvaring i bilen.
År 1974 tog Monkey-utvecklingen ett stort kliv framåt med introduktionen av Z50J. Denna modell stoltserade med fjädring både fram och bak, precis som en fullvuxen motorcykel.
Dessutom behöll den stolt den överliggande kamaxelmotorn från Z50M, och de ikoniska 8″-hjulen från Z50A fick självklart också följa med. Resultatet? En spännande fusion av innovation och tradition.
Nu har du chansen att lägga vantarna på ett riktigt samlarobjekt: en sällsynt Honda Gold Monkey från 1984, första serien (en andra serie kom 1997). Denna limiterade upplaga omfattade endast 5 000 exemplar, tillverkade exklusivt för den japanska marknaden, och nådde aldrig officiellt butiker utanför Japans gränser.
Maskinen är ostartad och har endast rullat en “puttad” kilometer, och är i mycket gott skick kosmetiskt sett. Du får med japanska exportpapper och belgiskt tulldokument E705 (EU-skatter betalda).
Som om inte det vore nog kommer Hondan komplett med verktygssats, manualer och två nycklar. Denna charmiga lilla maskin är högt eftertraktad och ett måste för den seriösa mini-bikesamlaren.
1954 Jaguar XK120 coupé
Jaguar skapade en revolution. En modern sexcylindrig motor med dubbla kamaxlar väntade otåligt, redo att visa sin kraft, men bilen den skulle driva fanns inte ännu.
William Lyons agerade snabbt. Han byggde en futuristisk sportbil, XK120, och visade upp den på London Motor Show 1948. Konkurrenterna bleknade i jämförelse.
Läs mer om Jaguar:
Geniet bakom de legendariska modellerna. Dagens PS
Prototypen blev en succé och produktionen startade snart. Först ut på marknaden kom en öppen roadster och strax därefter en täckt coupé.
Senare tillkom en cabriolet och en starkare S.E.-variant. Namnet 120 syftar på bilens toppfart: 193 km/h.
Läs även: Rädda historiska yachter – förvärva en klassiker. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.