Dagens PS

Test: Aiways U5 – ännu en kinesisk besvikelse?

Foto: Marcus Berggren
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 25 juli 2022Publicerad: 25 juli 2022

Kinesiska bilar gör samma intåg på den europeiska marknaden som kortbrallor på sommaren. En av de första Kina-bilarna som kom till Europa var Aiways – som betyder ”kärlek på väg” – och sedan en tid tillbaka har de funnits på den svenska marknaden. Först ut är Aiways U5 som skryter om mycket utrymme och teknik. Vi har testat den på hemmaplan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Aiways U5 bakifrån.

Designen är minst sagt intressant. (Foto: Marcus Berggren)

Aiways U5 Premium (2022)
Motor: Elmotor fram, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 400 km
Vikt: 1 795 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4680/1700/1865 mm
Pris: Från 449 900 SEK (Testbil ca. 489 900 SEK)
Privatleasing från 4000 SEK/månad – 36 månader, 1k mil/år

Aiways U5 framifrån

Foto: Marcus Berggren

Luftigt värre

Storleksmässigt kan Aiways U5 jämföras med bilar som Audi Q4, Volkswagen ID.4 och Škoda Enyaq. U5 sticker ut med en intressant design som är annorlunda nog för att utmärka sig, men inte i en sådan grad att den är avskräckande.

Interiört möts man av U5:s paradgren – utrymme. Framtill gör avsaknaden av ett handskfack att rymdkänslan är enorm. I mitten finns det en infotainmentskärm som för det mesta är responsiv och som gör det man förväntar sig.

Aiways erbjuds inte med ett navigationssystem, i stället rekommenderar kineserna användning av antingen Apple CarPlay eller Android Auto. Instegsmodellen saknar dessutom sätesvärme.

Temat utrymme fortsätter baktill där benutrymmet är i paritet med en London-taxi. Huvudutrymmet är dock inte lika generöst om man är en normallång svensk.

ANNONS

Dessutom är Aiways U5 byggd från grunden för att vara en elbil, vilket gör att den inte har en kardantunnel som inkräktar på fotutrymmet för passageraren i mitten bak.

Fortsätter man ännu längre bak möts man av ett bagageutrymme som är åt det trängre hållet sett till konkurrenterna. Kineserna har onekligen prioriterat baksätesutrymme framför bagageutrymme.

Kvalitetskänslan är inte på topp – likt andra kinesiska elbilar – men det finns åtminstone några ytor som man frekvent tar på som känns okej. De svarta pianolacksinläggen i kupén blev repiga bara man tittade på dem. Bilen knarrar emellertid inte, något MG:s bilar gör.

Luftigt var bara förnamnet. (Foto: Marcus Berggren)

Ingen körupplevelse att skriva hem om

Aiways U5:s prestandasiffror är identiska med de som Volkswagengruppen erbjuder till sina ovannämnda elbilar.

Både märkena ingår i en så kallad joint venture med SAIC vilket alltså innebär att man får samma elmotor i en Aiways som i en Volkswagen och vice versa.

Medan exempelvis ID.4 skickar ner kraften i backen via bakhjulen är Aiways U5 väldigt framhjulsdriven. Kraftleveransen är emellertid väldigt fossilbilslik – gasen i botten möts av en viss fördröjning, något som även är ett faktum i andra kinesiska elbilar.

ANNONS

U5 har ingen startknapp – likt Polestar – och det är bara att trycka på bromspedalen och lägga i en växel för att köra i väg. Aiways har ställt in siktet på komfort, vilket tveklöst är en av dess styrkor. Den är mjuk och bekväm och parerar de flesta ojämnheter väl.

Vindljudet är för det mesta lågt och kupén är således en trivsam och komfortabel plats såvida man inte trycker gasen i botten – då svarar elmotorn med ett otroligt högt surrande.

Det är inte en bil som uppmanar till dynamisk körning utan rent prestandamässigt känns den väldigt inställd på att vara just en praktiskt lagd familje-suv.

Aiways U5 framifrån

Foto: Marcus Berggren

Ett pris som inte nödvändigtvis övertygar

Prismässigt landar Aiways U5 i de flesta fall snäppet under sina konkurrenter. Aiways har nyligen börjat erbjuda privatleasing – 4400 SEK i månaden i 36 månader med en årlig körsträcka på 1000 mil för den mer välutrustade Premium-modellen som vi testade.

För varje 500-mils intervall får man plussa på 200 kronor i månaden. Jämte Volkswagens trio av elbilar blir den cirka 500 kronor billigare. De främsta skillnaderna är räckvidd – till Volkswagens fördel – och inte minst det återförsäljarnätverk som Aiways inte har.

Aiways U5 bakifrån

Foto: Marcus Berggren

ANNONS

Summan av kardemumman

Aiways U5 tar sig an den svenska marknaden med ett fokus på utrymme och teknik. Där den dock inte utmärker sig är på säkerhetsfronten – den har bara tre stjärnor i EuroNCAP – och räckvidden, samt avsaknaden av riktigt snabb snabbladdning, är två ytterligare minus.

Sett till mer etablerade europeiska märken är det inget som utmärker U5 särskilt nämnvärt. Att priset är snäppet lägre, rymdkänslan är på topp och att den är tillräckligt annorlunda är emellertid positivt. Men det räcker inte hela vägen.

Aiways U5 från sidan framifrån

Foto: Marcus Berggren

Dagens PS helhetsintryck av nya Aiways U5

Slutbetyg: 2,5/5

Aiways U5 är medioker på många sätt och vis. Den utmärker sig med mycket utrymme i kupén, en intressant design och ett förhållandevis billigt pris i absolut termer. Dessvärre är den inte krocksäker och det finns ingenting som gör att den verkligen sticker ut bland konkurrenterna.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS